Gå til innhold

Hvorfor liker jeg ikke sjømat?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dette har jeg lurt på. Jeg spiser fisk regelmessig fordi det er sunt, men jeg har aldri likt det. Det er som om alt som kommer fra havet har en smak jeg ikke kan sette pris på; det går ned, men det er ikke noe jeg nyter.

Jeg tror heller ikke at fisk ble fremstilt som noe som barn ikke skulle like da jeg var liten. Foreldrene mine fikk meg til å spise det, men jeg likte det aldri.

Er det sånn at man er født med visse smakspreferanser?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja.

Skrevet

Har det samme problemet. Klarer ikke å synes at noe som kommer fra sjøen smaker godt.

Gjest Tnita
Skrevet

Samme her. Reker klarer jeg ikke å få ned, da det er svampete og ekkelt. Fisk er for salt og jeg våger ikke å prøve engang å spise blåskjell, krabbe eller hummer.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som ikke liker fisk, har dere fått den tilberedt på skikkelig måte tro? Jeg elsker fisk og sjømat. Men jeg kan forstå at mange kan slite med både smak og konsistens på reker/blåskjell/hummer osv. Og kokt fisk med poteter kan være rimelig kjedelig, og smaker ikke alltid veldig godt.

Men stekt laks (ikke tørrstekt!) smaker jo bare nydelig! Joda, smaken er forskjellig så klart. Men for meg er laks/ørret i en klasse helt for seg selv. De smaker ikke "vanlig" fisk! :)

Hva med stekt kveite? Eller tunfisk? Fisk er så mangt. Selv om jeg elsker fisk og sjømat så er det ikke alt som er godt. Har kjøpt ferdigstekt laks i varmmatsdisken på butikken, og måtte bare kaste det i søpla. Ikke spiselig i det hele tatt. Tilberedningen er en viktig faktor. Jeg tror nok mange flere ville vært glad i fisk om de fikk servert det på "riktig" måte. Men så er det helt sikkert noen som bare aldri kommer til å like fisk. Jeg har det sånn med oliven. Spiser det hvis den kommer i småbiter på f.eks. pizza, men å spise en hel oliven er uaktuelt. Har prøvd i hele mitt voksne liv å like oliven, men det går bare ikke.

Kjenner forresten en som aldri har likt kylling. Inntil min samboer serverte mør og saftig kyllingfilet med deilig krydder og en herlig saus til. Nå elsker han kylling! :)

PS: Jeg elsker som sagt fisk, men om jeg finner så mye som ett eneste bein i maten så er måltidet over. Kanskje flere som sliter med det?

• Liker 1
Skrevet
Dette har jeg lurt på. Jeg spiser fisk regelmessig fordi det er sunt, men jeg har aldri likt det. Det er som om alt som kommer fra havet har en smak jeg ikke kan sette pris på; det går ned, men det er ikke noe jeg nyter.

Jeg tror heller ikke at fisk ble fremstilt som noe som barn ikke skulle like da jeg var liten. Foreldrene mine fikk meg til å spise det, men jeg likte det aldri.

Ja, jeg vil tro man er født med visse smakspreferanser. Jeg tror det ligger nedfelt i genene. Jeg har og tro på at man ganske instinktivt holder seg unna matvarer man ikke tåler.

Jeg holder meg for eksempel unna skalldyr, og vi har skalldyrallergi i familien (mange tilfeller , ikke bare noen få). Jeg har aldri fått det bekreftet, men er likevel såpass sikker at jeg ikke tør ta sjansen på å spise det.

Jeg hadde lenge mistanke om at jeg ikke tålte egg også; og det har jeg nå fått bekreftet av legen.

Egentlig er det ganske synd jeg ikke spiser skalldyr, for det er jo mange sosiale situasjoner hvor det er veldig vanlig.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Dere som ikke liker fisk, har dere fått den tilberedt på skikkelig måte tro? Jeg elsker fisk og sjømat. Men jeg kan forstå at mange kan slite med både smak og konsistens på reker/blåskjell/hummer osv. Og kokt fisk med poteter kan være rimelig kjedelig, og smaker ikke alltid veldig godt.

Men stekt laks (ikke tørrstekt!) smaker jo bare nydelig! Joda, smaken er forskjellig så klart. Men for meg er laks/ørret i en klasse helt for seg selv. De smaker ikke "vanlig" fisk! :)

Hva med stekt kveite? Eller tunfisk? Fisk er så mangt. Selv om jeg elsker fisk og sjømat så er det ikke alt som er godt. Har kjøpt ferdigstekt laks i varmmatsdisken på butikken, og måtte bare kaste det i søpla. Ikke spiselig i det hele tatt. Tilberedningen er en viktig faktor. Jeg tror nok mange flere ville vært glad i fisk om de fikk servert det på "riktig" måte. Men så er det helt sikkert noen som bare aldri kommer til å like fisk. Jeg har det sånn med oliven. Spiser det hvis den kommer i småbiter på f.eks. pizza, men å spise en hel oliven er uaktuelt. Har prøvd i hele mitt voksne liv å like oliven, men det går bare ikke.

Kjenner forresten en som aldri har likt kylling. Inntil min samboer serverte mør og saftig kyllingfilet med deilig krydder og en herlig saus til. Nå elsker han kylling! :)

PS: Jeg elsker som sagt fisk, men om jeg finner så mye som ett eneste bein i maten så er måltidet over. Kanskje flere som sliter med det?

Jeg er veldig glad i fisk, men ikke annen sjømat. Jeg er enig i at tilberedelsen av fisken, og tilbehøret til har mye å si. Jeg er også enig i det bed bena. :fisk:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet

Familien min elsker fisk, men jeg har aldri likt det. Noen ting liker jeg ikke, men jeg kan klare å spise det, men det aller meste av fisk/sjømat fører umiddelbart til brekninger. Likevel har jeg gjennom hele oppveksten spist fiskeboller andre produkter med lite fiskesmak. Dette har jeg fortsatt med (men er avhengig av mye saus og poteter til) etter at jeg flyttet hjemmenfra. Siden fiskesmaken er så dominerende og gjennomtrengene er det vanskelig for meg å få spist fisk, men jeg klarer å kamuflere noe i sauser, krydder, tilbehør.. Jeg skulle ønske jeg likte det, for det er veldig upraktisk å komme i middagsbesøk og lignede der fisk er servert og jeg bokstavlig talt ikke er i stand til å spise den.

Jeg tror det må være noe jeg har annlegg for, noe annerledes med smaksløkene mine. Familien min liker som sagt fisk og er gode på å tilberede denne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan spise fisk men er ikke favoritten for å si det slik, tror kanskje det har noe med bein å gjøre, er livredd for å sette bein i halsen derfor pirker og moser jeg fisken til det ugjenkjennelige...

Reker, krabbe og blåskjell har jeg aldri prøvd, tror det er noe med lukten og konsistensen.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg har etterhvert lært meg til å like laks og ørret, og i noen tilfeller liker jeg også hvit fisk. Men serverer stakkars mannen min meg kokt torsk (som han elsker), klarer jeg ikke for alt i verden å få det ned. Det har både noe med konsistens og smak.

Har spist blekksprut før, men etter å ha fått en bit som var for lite stekt, er det never again.

Tilberedning har selvfølgelig mye å si, men det er noen som ikke klarer fiskemat uansett. Dessverre.

Skrevet
Samme her. Reker klarer jeg ikke å få ned, da det er svampete og ekkelt. Fisk er for salt og jeg våger ikke å prøve engang å spise blåskjell, krabbe eller hummer.

Om du ikke liker fisk fordi det er for salt, så har det skjedd et eller annet feil i tilberedelsen.

• Liker 1
Skrevet

Hater fisk men elsker reker,hummer,blåskjell,kongekrabbe,kamskjell. Fiskekjøttet er så ekkelt det er liksom noe med konsistensen og jeg brekker meg bare jeg tenker på å ha fisk i munnen. Jeg elsker derimot å fiske fisken,drepe den og sløye den. Kanskje det er en slags hevnaksjon mot all fisk som foreldrene mine har truet i meg da jeg bodde hjemme :ler:

• Liker 1
Skrevet

jeg kan spise noen få fisketyper... men klarer IKKE å få ned reker, krabber,hummer,blåskjell, kreps, osv.....

neitakk til sjømat :P

Gjest Tnita
Skrevet
Om du ikke liker fisk fordi det er for salt, så har det skjedd et eller annet feil i tilberedelsen.

Ja, jeg vet ikke, men det var lettsaltet torsk en gang. Jeg tror det var torsk. Og det var bare så salt! De andre rundt bordet spiste og koste seg, mens jeg slet med å få ned maten og de sa at jeg ikke er vant og at det der var helt nydelig! :lol: Nydelig, ja. Heller grufullt! Laks liker jeg da. Og fisk som er stekt/fritert. Men jeg tror at med sjømat er det nesten sånn at enten elsker du det eller hater det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg blir mer og mer glad i fisk. :) Men liker ikke skalldyr. Med unntak av kamskjell om det er stekt i meierismør og masse krydder. Reker i lake går til nød, for det er ikke så seigt og smaker mest salt. Ferske reker, krabbe, kreps osv. fikser jeg ikke. Klarer ikke tygge, ikke svelge, ingenting. Hjelper ikke om det er i salater eller sammen med andre ting heller. Ikke supper. Det er bare ikke godt.

Men ellers går det meste av fisk ned på høykant. Både pålegg og ferskt. Kokt og stekt. Alltid likt fisk, men spiser mer og mer ulike ting jeg ikke akkurat satte pris på før. Som lettsaltet torsk. Det er godt det!

Mulig min apetitt på fisk er stor fordi jeg ikke spiser kjøtt eller kylling. Spiser i hvert fall fisk i en eller annen form hver dag, og er fornøyd med det. :)

Hva folk liker eller ikke er jo individuelt. Jeg skulle også ønske jeg likte mer sjømat. Det ser jo veldig godt og eksotisk ut... Noen sier at man vender seg til smaken på ulike ting om man prøver flere ganger. Hvorfor skal man lære seg å like ting som er vondt? Fikk den gode ideen om å drikke meg full på akevitt og deretter spise litt rakfisk. Og neste gang litt mindre akevitt og litt mer rakfisk. Hvorfor bruke et år på å lære seg å like forderva fisk som smaker grusomt?

Skrevet

Kom til å tenke på en ting, jeg likte ikke reker før jeg startet med sitronpepper.

Da ble reker fantastisk godt, så det anbefales til dere som sliter litt med rekene. :)

• 3 år senere...
Skrevet

helt fra jeg var barn har jeg ikke likt følgende sjømat:laks,krabbe reker og andre skalldyr.jeg tror også vi instiktivt avstår fra mat vi ikke tåler.

Skrevet

Likte ikke sjømat som barn, men har nå lært meg å like noen typer fisk og krabbe. Men reker, fysj, kommer aldri til å like reker! Alle liker forskjellige smaker og mat, er vel ikke noe rart med det:)

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg spiser fisk opptil fem ganger i uka, selv om jeg er oppvokst i et hjem der ingen likte fisk, og vi til nød spiste det en gang i halvåret. Jeg tror grunnen til at mange ikke liker fisk, er at det ofte overtilberedes. Dette gjelder spesielt fet fisk. Når man har stekt laksen lyserosa (nesten hvit) kommer "transmaken" fram. Jeg tar all fisk så rå som mulig, men forstår om mange dere som skriver i denne tråden har en mental sperre mot det.

Når det er sagt, synes jeg ingen skal trenge å spise noe de ikke liker. Om man er litt bevisst på hva man spiser, så får man fint i seg alle makro- og mikronæringsstoffer uten å spise så mye fisk.

Skrevet (endret)

Har spist blekksprut før, men etter å ha fått en bit som var for lite stekt, er det never again.

.

Nå fikk jeg alvorlige brekningsfornemmelser :eeeh:

Jeg liker reker, laks og skalldyr som er godt tilberedt, spesielt om sommeren :)

Endret av Susih89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...