Gjest Hvitveis Skrevet 19. mai 2003 #1 Skrevet 19. mai 2003 Husk at nå er nesla (brennesle) kommet til mange (de fleste?) steder i Norge, og at den er kjempegod i stedet for basilikum i pesto. Sausen kan brukes til salater, ved siden av kjøttretter, over pasta eller bønner. Anbefales :D
Lula Skrevet 19. mai 2003 #2 Skrevet 19. mai 2003 ...og ikke minst tid for neslesuppe. Gjerne med et pochert egg i :-)
Lula Skrevet 21. mai 2003 #4 Skrevet 21. mai 2003 Bruker aldri oppskrift, men du kan jo ta utgangspunkt i en spinatsuppe oppskrift? Jeg bruker en god del løk i, samt et par hvitløksfedd som jeg freser først i litt smør og olje. Strør over mel (fres litt) og har så i masse ferske skudd av brennesle :-) Så sper jeg med god kraft. Koker i 5 minutter, har i en fløteskvett og kjører det med stavmikser. Det går jo også an å lage en neslesuppe på basis av poteter også. Lag en "vanlig" potetsuppe, men med litt mindre poteter. Ha i MASSE nesle når potetene er møre. Kok et par minutter, ha i litt fløte og kjør med stavmikser. Pochert eller kokt egg er nydelig i neslesuppe.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mai 2003 #5 Skrevet 22. mai 2003 Lagde neslepesto i går. Hadde det til pasta med asparges til. Var sinnsykt godt. Jeg plukket ca en liter nesler, bare de øverste bitene av skuddene og ca halv liter engsyre. Tok og forvellet det kjapt med kokende vann og kjørte det sammen med pinjekjerner og to-3 hvitløksfedd i foodprosessoren.Og spedde opp med ca to dl olivenolje. Smakte til med salt og pepper. Anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå