MissiS Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg jobber med en oppgave og har et par spørsmål om hvordan man planlegger og utformer et tiltak...? Det dreier seg om å ansette en miljøarbeider i 50% stilling for å hjelpe en 13 år gammel gutt med atferdsvansker. Fint hvis noen har tid til å svare meg? MissS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Jobber ikke i bv, men er under utdanning... Hvordan man planlegger og utformer et tiltak? Kommer helt an på gutten. Hva behov har han? Hvordan er dagene hans fra før? Ansette en miljøarbeider hvor? Som støttekontakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissiS Skrevet 20. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 20. mai 2003 det er jo bare en case, men jeg må innrømme at jeg stusser litt på valg av tiltak (tror de har valgt det fordi det står absolutt INGENTING om det i pensum.) Men, det skal iallfall ansettes en miljøarbeider som skal være med gutten på skolen og i fritiden. Dette gjelder en 13-14 år gammel gutt med atferdsvansker. Han truer, blir sint og slår. Ruser seg på hasj og alkohol. Mistanke om at han stjeler på skolen. Familien er kjenninger av politiet, vold i hjemmet osv. Men hvorfor i h...... har de valgt en miljøarbeider som tiltak??? Jeg skjønner ikkeno! Men det har jo fort blitt noen sider likevel... Nå er jeg snart ferdig, dvs. i morra! No more eksamen på meg!! Hipp hurra!! Et år igjen med praksis, så er jeg sosionom... MissS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #4 Del Skrevet 20. mai 2003 De har vel valgt en miljøarbeider som tiltak for at de mener denn kan se på nettverket og omgivelsene rundt dette barnet - og se hva som kan endres til det bedre. I tillegg vil denne miljøarbeideren kunne fungere som støttekontakt og en person denne gutten kan få tillit til? Jeg har ikke så god greie på miljøarbeiderens jobb jeg, men er ikke det litt sånn generell tilrettlegging og tilpasning. Gjennom å være med gutten vil denne kunne se guttens ståsted og jobbe ut fra det liksom. Det blir jo veldig systemteoretisk arbeid - som jeg er tilhenger av da så det virker for meg som en kul oppgave - og læringsteoretisk - vet ikke helt hvordan du skal skrive I tillegg til tilrettelegging for gutten kan også miljøarbeideren gjennom samtale vise gutten andre måter å se ting på, andre måter og reagere på og gjennom erfaring vil da denne gutten kanskje kunne finne mer konstruktive reaksjonsmønster. Jeg ville tatt med en del om observasjon, modellæring og tankeforstyrrelser. Læringsteori i forhold til at gutten gjennom å gjøre ting på en litt annen måte (i samarbeid med miljøarbeideren) vil lære andre atferdsmåter. I tillegg vil miljøarbeideren kunne finne ting i omgivelsene som påvirker hans atferd og som kan endres på for igjen å forandre atferden hans. Jaja - ble litt rotete dette. Men i hvertfall det jeg kom på med en gang sånn. Kanskje noen tips du kan bruke For ikke å glemme bytte og rolleteori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 20. mai 2003 #5 Del Skrevet 20. mai 2003 Miljøarbeider må se etter RESSURSER i hans liv. Som Atmi nevner, nettverk. Hva er godt/dårlig i hans nettverk. Vil han endre det? Bør han endre det? Tegne kart. Sette mål SAMMEN. Prøve å få han motivert. Finne ressurser i han. Hva kan han? Hva kunne han tenke seg å lære? Fritidssysler som ville bety noe for han? hva med klatring f.eks. Klatring gjør at han får utløp for en del energi. Han har noe å se frem til, noe som motiverer han - en grunn til å holde seg unna et evt dårlig miljø og rus. Klatring utfordrer han fysisk og psyksisk. Klatring forutsetter tillit, han må stole på den som sikrer han. Han må være til å stole på når han sikrer sin klatrepartner. Osv. Det kan være ett tiltak - finne noe å sikte mot. Sette krav og gi "belønning". På skolen. Hvilken fag er han flink i, hvilken trenger han mer hjelp til. Se etter ressurser igjen. Får han holde på med ting han er flink til, kan han bli mer motivert til å jobbe mer med det han er mindre flink til. Han får bedre selvtillit osv. RESSURSER! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissiS Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 21. mai 2003 takk for tips! Fint å vite at vi har tenkt noenlunde likt! Nå er det bare innlevering igjen... *krysser fingrer og tær her* Takk skal dere ha! MissS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå