Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye er passe å betale for å få naboens 16 år gamle sønn til å klippe min ca. 60 kvm store plen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det bare er 60m2 plen, synes jeg det holder med 100 kr. Det kan da ikke ta mer enn 30 min og klippe den plenen, hvis ikke mindre.

Gjest Gjest
Skrevet

60 kvm kan vel ikke ta særlig mer enn 10 min å klippe, maks, inkludert raking :) Så 100 kr høres bra ut...

Skrevet

Jeg synes 100 kr høres mye ut. En hage på 60 kvm er ikke stor og tar heller ikke lang tid å klippe. 50 kr synes jeg må holde for å klippe gress i en så liten hage.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er en engangshendelse, så synes jeg det er greit med 150-200 kr, men om det skal være over en lang tidsperiode, så holder det kanskje med 100 kroner gangen.

Eller hvis det f eks er når dere er på ferie, så kan dere jo gi en hel sum når dere kommer hjem.

Skrevet

50-lapp gangen?

Skrevet

Jeg hadde glatt betalt 100,-.

Skrevet

Tenåringsslasken min får 75 kr per time hos naboen.

Skrevet

Jeg ville ha betalt fra 60-80 kroner timen. Litt avhengig av hvor fort han jobber. En som jobber hardt ville jeg gitt mere.

Skrevet

100 kr ganger er minstebeløp om man ikke er smålig.

Det er vel en grunn til at du ikke gidder å klippe gresset selv?

Gjest Lillebøll
Skrevet

Hadde ikke gitt noe under hundre kroner.

Skrevet

Noe under 100 ville bare sett veldig rart ut, hvis du ikke er villig til å gi såpass kan man klippe plenen selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes nok det ville vært gnient å gi mindre enn 100 kroner. Selv om selve plenklippingen ikke tar så lang tid er det jo litt bry å komme i gang, at man må prioritere det foran andre ting osv. Han bør få litt for i det hele tatt å møte opp, akkurat som en reparatører etc.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det må holde i massevis med 100 kr pr time for en 15-åring. Skal han få 150-200 kr for en halvtimes jobb så får han veldig feil forventninger om hva som skal skje når han kommer ut i vanlig jobb. Det er sånn man syr puter under armene på late mennesker...

Hadde plenklipperen bodd langt unna og måttet bruke penger og tid på å komme seg til deg hadde det vært naturlig å gi litt ekstra for å dekke inn busspenger o.l. Men nabogutten trenger da ikke lange tida, med mindre dere bor på landet og naboen bor to mil unna. ;)

Jeg har hørt om 15-åringer som prøver å diskutere seg til tarifflønn når de gjør slike småjobber for familie og venner. Hjelp! Hvor skal dette ende????

Det er her snakk om tenåringer som ikke betaler skatt, som får mat, klær og hus gratis, lommepenger fra foreldrene og ikke har andre "utgifter" enn brus og kino. Da skal man ikke kreve like mye som voksne arbeidstakere med ansvar, erfaring, utdanning og masse utgifter. Ikke gjør ungdommen en bjørnetjeneste!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er her snakk om tenåringer som ikke betaler skatt

Det er da mange 15-åringer som betaler skatt.

Uansett, la oss være realistiske; hvem er det som gidder å klippe en annens plen for 50 kroner? Hva får man egentlig for 50 kroner i 2008? En ussel kinobillett koster jo nesten 100-lappen.

Man må betale så mye at det er verdt strevet å i det hele tatt begynne. For å illustrere: det er mulig det hadde vært rimelig timelønn å få 30 kroner for å ta naboens oppvask etter middag, men beløpet er for lavt til at de fleste hadde slått til.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er da mange 15-åringer som betaler skatt.

Uansett, la oss være realistiske; hvem er det som gidder å klippe en annens plen for 50 kroner? Hva får man egentlig for 50 kroner i 2008? En ussel kinobillett koster jo nesten 100-lappen.

Man må betale så mye at det er verdt strevet å i det hele tatt begynne. For å illustrere: det er mulig det hadde vært rimelig timelønn å få 30 kroner for å ta naboens oppvask etter middag, men beløpet er for lavt til at de fleste hadde slått til.

Hvor mange tenåringer betaler skatt av det de tjener på å klippe naboens plen? Ikke mange, tipper jeg.

Hvis plenklippen tar et kvarter er 50 kr fin betaling. Om tenåringen ikke orker det, så er det et tegn på ei utvikling som går gale veien. Og vi voksne er med på å støtte utviklingen ved å gå med på å betale 100 kr for et kvarters arbeid.

Gjest Gjest
Skrevet

- Et kvarters arbeid

- Si 10-15 minutter til og fra

- 10-15 min til klesskift og dusj (jeg har vokst opp med en pollenallergiker, så jeg vet ikke helt om dette er vanlig)

Jo, jeg hadde nok gitt en 100 lapp.

Gjest Gjest
Skrevet

En plen er jo ikke bare en plen. Mine foreldres plen er en drøm å klippe, helt flat, og helt fri for busker og blomster. Bare å gå strakt frem og tilbake med klipperen, og tømme den et par ganger på veien. Gjort på 10 minutter.

Min bestemor sin plen, derimot.. Den er et helvete. Selv om den ikke er så mye større. Men den er bratt, og full i tuer, i tillegg til at hun selvsagt har plantet busker rundt omkring overalt, sånn helt på måfå. Og man må selvsagt ikke skade buskene, det skulle tatt seg ut. Så da må man svinge klipperen rundt i slalåm, og styre med ledningen som henger seg fast i busker. Holde de laveste grenene oppe med en fot mens man klipper under busken mens man står på den andre. Den plenen tar en halvtime.

Jeg ville gitt minst 75-100, om det var en lett plen. Siden han er nabogutten så har han jo ikke noe reisevei eller reiseutgifter. 150-200 blir for mye, det blir en temmelig heftig timesbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...