Gå til innhold

Såla i skoen løsner etter en sesongs bruk - kan jeg reklamere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama bak disken var veldig klar på at sånt måtte man regne med når man ble fuktig på beina, men jeg mener nå at Scholl-sandaler til over 500 kr skal tåle mer enn en sesong..

Hun foreslo skomaker eller superlim - men er ikke det noe DE skal ta ansvar for å fikse, isåfall?

Har jeg krav på reklamasjon, noen som kjenner kjøpsloven?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wildcat
Skrevet

Du har to års reklamasjonstid på sko, uansett om de er dyre eller billige. Butikken kan selv velge om de vil få skaden reparert eller gi deg en ny vare.

§ 30. Innledende bestemmelse.

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Kilde: Lovdata - Mangler

Spørs om damen bak disken mener at mangelen skyldes forhold på din side, men jeg synes det høres merkelig ut. Jeg har aldri hatt problemer med å reklamere på sko.

Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet

Jeg sa ifra om noen ecco sko jeg hadde kjøpt hvorpå sålen hadde delt seg i to i løpet av en sesong. Skobutikken sendte skoene inn til ecco og det endte med at ecco sa jeg skulle bare velg meg et nytt skopar. Kanskje ta direkte kontakt med Scholl selv?

Skrevet

aldri hopp over din forhandler, de vil være kritisk til denne saksgangen fra levrandørens side oxo.

Husk at om du bruker dine sko i regn eller små-bløtt vær

vil limet sålen, som er støpt, - løsne. Enten det er rimlige Scholl eller rådyre Manolos...

Fuktskade kan lett påvises, og om du har kvittering, synes jeg skobutikken skal sende de til skomaker å få enten lagt i ny såle, eller lime den orginale. Gratis.

Å få nytt par etter ett år er ytterst skjelden.

Man kommer langt med å forholde seg rolig og sakelig. Vit at skobutikken ukentlig sender sko til reparasjon, så hvorfor ikke gjøre ett lite unntak...for eks dersom du ikke har kvittering. (kontoutskrift holder ikke)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Du har to års reklamasjonstid på sko, uansett om de er dyre eller billige.

Hvor i alle dager har du det fra? Det er IKKE to års reklamasjonstid på sko. Og hvor lang tid etter kjøpet man kan reklamere avhenger i høyeste grad av hvilken pris man har betalt. Kanskje kan det være to års reklamasjonstid på enkelte svindyre sko, men reklamasjonen omfatter da ikke typiske og vanlige slitasjeskader.

Skrevet
Hvor i alle dager har du det fra? Det er IKKE to års reklamasjonstid på sko. Og hvor lang tid etter kjøpet man kan reklamere avhenger i høyeste grad av hvilken pris man har betalt. Kanskje kan det være to års reklamasjonstid på enkelte svindyre sko, men reklamasjonen omfatter da ikke typiske og vanlige slitasjeskader.

Reklamasjonstiden er 2 år uansett. Men ved vurderingen av om det foreligger en mangel, så vil det spille en rolle om skoene er dyre eller billigere.

Skrevet

Jeg finner ikke igjen kvitteringa engang nå, så da er jeg vel like langt..

:gråte:

Skrevet

etter 6 mnd er det lite håp, for til da skal du ha merket produksjonsfeil. Skjelpent en ikke gjør det. Da handler det om slitasje.

Jenter husk oxo å flikke helene. Bytt ut den plastikdingsen på helen til gummi! Ikke tråkk ihjel helene.

• Liker 1
Skrevet
Jeg finner ikke igjen kvitteringa engang nå, så da er jeg vel like langt..

:gråte:

Det er ikke nødvendigvis slik at du MÅ ha kvittering. De fleste butikker godtra reklamasjon selv uten kvittering. Dette gjelder særlig dersom de er den eneste butikken som selger varen.

Stikk innom og hør med dem. Det er ikke akkurat vanlig at man beholder kvittering for sko i flere år.

Dersom du betalte med kort kan du printe ut kontoutskrift om den viser det eksakte beløp i den butikken.

Skrevet

Det er to års reklamasjonstid på sko. Fikk faktisk vite det av ei venninne som jobbet i skobutikk.

Har reklamert flere ganger, og aldri fått problemer med det. Uavhengig av pris! Men en del ganger har jeg måttet hatt kvitering.

Har fått pengene tilbake etter en hel vintersesong i samme sko. De sa da egentlig at jeg burde gjort noe med skoene så de var vanntette. Men det hadde de ike opplyst om ved salg, så de tok det på sin kappe.

Skrevet

Det er definitivt to års reklamasjonsfrist på sko. (Jeg er jurist. Dette kan jeg! ;) ) Dette er imidlertid det som kalles den absolutte reklamasjonsfristen. I tillegg er det et krav om at reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer dette - ikke kjøpsloven som ble sagt tidligere her.

Skrevet

Mine Scholl sandaler gikk opp i limingen etter ett år. De hadde aldri vært brukt ute. Gikk tilbake til butikken og de limte skone. Så løsnet det på den andre også, og på nytt limte butikken.

I år ( 2 år etter kjøp) har flere av punktene sluppet, men nå vet jeg ikke om jeg gidder å gå tilbake. Men jeg hadde forventet at Scholl sandaler til den prisen (ca 700,-) burde vare en stund.

Billig sandalene jeg kjøpte hos Coop for 4 år siden er like fine, men de lukter fort, De er i skinn og jeg har prøvd å vaske dem "innvendig" med såpe, hatt de i fryser, brukt X-it... Men best funker en uke i fryseren. Da kan jeg bruke dem en 14 dagers tid før de lukter igjen.

Kjøpte Scholl for mange år siden og dem hadde jeg i 4-5 år, men jeg vet ikke om det blir mere Scholl på meg nå...

Skrevet
Det er definitivt to års reklamasjonsfrist på sko. (Jeg er jurist. Dette kan jeg! ;) ) Dette er imidlertid det som kalles den absolutte reklamasjonsfristen. I tillegg er det et krav om at reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer dette - ikke kjøpsloven som ble sagt tidligere her.

Greit nok at det er en to års absolutt reklamasjonsfrist på sko, men det forutsetter jo at det er en mangel som reklameres på. Dersom du f.eks. har brukt skoene på en annen måte enn forutsatt, har hatt en så omfattende bruk at de ikke kan forventes å tåle det etc. (sier ikke at det nødvendigvis gjelder TS) er det da likevel ingen mangel, og du har derfor heller ikke reklamasjonsrett selv om det er innen to år.

• Liker 1
Skrevet
Greit nok at det er en to års absolutt reklamasjonsfrist på sko, men det forutsetter jo at det er en mangel som reklameres på. Dersom du f.eks. har brukt skoene på en annen måte enn forutsatt, har hatt en så omfattende bruk at de ikke kan forventes å tåle det etc. (sier ikke at det nødvendigvis gjelder TS) er det da likevel ingen mangel, og du har derfor heller ikke reklamasjonsrett selv om det er innen to år.

Ja, selvfølgelig må feilen isolert sett også representere en mangel!! Det er etter min mening et annet spørsmål enn hva som er reklamasjonsfristen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...