Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nita_*
Skrevet

Jeg er en prøver, men har ikke kommet så langt som til å måle tempen eller følge med på syklus. Må vente til p-sprøyta har gitt seg.

Men jeg lurer litt på: Hva må man holde seg unna mens man prøver? Hvor skadelig er egentlig alt det som man ikke skal ha i seg mens man er gravid? Jeg tenker at de fleste kvinner ikke vet at de er gravide før de er et par mnd på vei, og det er jo ikke alle disse som er aktive prøvere. I disse første par mnd av svangerskapet vil jeg da regne med at mange kommende mødre har røykt, drukket alkohol, spist piller osv. Og likevel er de fleste barn sunne og friske. Men samtidig er det så sterkt fokus på at det er den første tida som er mest avgjørende for fosteret... Blir litt usikker av dette.

Nå er altså jeg en prøver, men regner det ikke som sannsynlig at jeg skal bli gravid før om tidligst et halvt år, antakelig mye senere. Skal jeg være nødt til å holde meg unna alkohol hele denne tida? Kan jo ta årevis før man blir gravid!

Nå er ikke jeg noen stordrikker uansett, men et glass vin eller øl i ny og ne synes jeg er godt. Jeg røyker ikke, så den biten trenger jeg ikke bekymre meg om. Men jeg sliter en del med hodepine, og bruker i den forbindelse reseptfrie smertestillende produkter. Er dette også noe jeg bør holde meg unna helt fram til jeg blir gravid, sånn for sikkerhets skyld?

Ser for meg et ganske "hysterisk sunt" liv i tida framover... ;) Er det virkelig nødvendig? Kan jo som sagt ta år før man blir gravid. Hvordan gjør dere det med sånt som alkohol og medisiner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Levde et helt normalt liv. Skulle jeg ikke gjort det hade jeg kommet til å bli sprø. Da kunne jeg ikke gjort noe på 7 år da :tristbla:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det er kansge mange ting som kan gi forhøyet risiko for tidlig sa:

- alkohol

- kofein

- smertestillende bortsett fra parasetamol

Prøvetiden kan altså bli lengre hvis man fortsetter som før. Eventuelle skader i de første dagene og ukene fører vanligvis til at forsteret dør, ikke at det blir født et sykt barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Og dei fleste som prøver aktivt veit om ein graviditet 2 veker etter befruktning(då er ein i følge desse kalkulatorane 4 veker på veg), ettersom dei følg ativt med på syklusen sin.

Akkurat dette skjønner jeg ikke bæret av!

Hvorfor i all verden er man FIRE uker på vei bare TO uker etter befruktning??? Har aldri skjønt hvordan man regner ut termin. Dette høres ikke logisk ut i det hele tatt i mitt lille forvirrede hode!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sjekket om medikamentene du bruker mot hodepine er skadelige for fosteret, og hør med legen om alternativer. Det er faktisk endel medisiner som kan få såpass store konsekvenser for fosteret at det til og med brukes som argument for abort om man har blitt uplanlagt gravid på disse, så akkurat der ville jeg sjekket. Og når man aktivt prøver å bli gravid tenker i hvert fall jeg at jeg ville prøvd å tilrettelegge litt, som å slutte å røyke om det er noe man gjør, drikke mindre enn ti kopper kaffe om dagen, kanskje spise litt sunnere og ta folat.

Ellers synes jeg ikke man skal bli helt fiksert i denne perioden heller, da det for mange kan ta lang tid å bli gravide og man tross alt bør få lov til å ha et tilnærmet normalt liv likevel - og om du oppdager graviditeten tidlig (etter ca to uker) skjer det antagelig liten skade om du f eks har drukket, da fosteret ikke deler næring med deg den første tiden likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Allergimedisiner i pillerform er ikke heller anbefalt til prøvere (eller gravide).

• 3 uker senere...
Skrevet

Dersom man har allergi kan man spise Polaramin, disse er helt ufarlige for fosteret.

Når vi startet prøvingen gikk jeg over til et såkalt "gravid kosthold" etter EL, dvs jeg sluttet med alkohol, kaffe, rått kjøtt osv... Med tanke på at det klaffet på første forsøk for vår del er jeg veldig glad for det. Vet med meg selv at jeg hadde fått veldig dårlig samvittighet dersom jeg hadde spist noe jeg ikke skulle spise og det viste seg å være noe galt med barnet.

Skrevet

Jeg levde som før, var kanskje en tanke mer forsiktig med alkohol mellom EL og IKM, iallefall de månedene jeg visste vi hadde timet det riktig. Lever et ganske sundt liv egentlig, med lite kaffe og ingen røyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...