Gå til innhold

Marinader

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Change

Hei :D

Nå er grillsesongen her,og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har oppskrifter på gode marinader til kylling,biffkjøtt og koteletter. Det blir alltid til at jeg smører på grillolje med hvitløk...godt nok det,men har lyst å prøve noe nytt og smakfullt på grillen!!

Må legge til at jeg liker godt krudret mat :P

Venter i spenning på gode forslag!!

Change

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blander olje og krydder (gjerne ferske og tørket i god blanding) og så heller jeg i en dæsj med soyasaus. Lar kjøttet ligge å kose seg til det skal på grillen.

Alltid en suksess her når vi griller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også det jeg har av krydder og blander med olje.

Bruker som regel olivenolje.

En løk delt i båter, noen hvitløkskløfter, litt kraft fra jalapeños-glasset, pepper, grillkrydder osv.

Så legger jeg kjøttet i en frysepose, heller i marinaden og klemmer ut lufta, knyter igjen posen og lar det hvile så lenge som mulig.

Jeg bruker også grillolje når vi griller og tilsetter gjerne litt av denne i marinaden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Til marinader bruker jeg vanligvis en "basis" av olivenolje og syre(ex. sitronsaft, balsamico, estragoneddik etc). Så tilsetter jeg f.ex fersk chili, hvitløk, ingefær, friske urter, pepper, soyasaus etc, alt ettersom hva jeg har lyst på og tilgjengelig.

Bare olivenolje sitronsaft og pepper er nydelig til kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de viktigste prinsippene rundt marinering er at sure ting mørner kjøttet og olje åpner "porene" . Slik at det lønner seg å ha noe av begge disse delene.

Jeg bruker alt fra cola, sherry, soyasaus, surmelk, juice, vin ol.

SÅ tar jeg noe krydder, og gjerne friskee kvaster, og f.eks honning, sesamolje, ingefær, chili, appelsin. Ja, nesten hva som helst, men jeg bruker nesten alltid en dæsh sitrondråper (fra sitron, ikke flaske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Change

ÅÅÅÅ tusen takk!!!

Her var det jammen mange gode forslag :D Kommer nok til å prøve de fleste tipsene her...

Men, fruenge sier altså olje + noe surt...det høres jo litt logisk ut! Tror jeg kommer til å følge den.

GOD GRILLING :D

Change

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Change

Pssst Fruenge!

Hva slags krydder bruker du når du lager marinade med cola? Det hørtes spesielt,men godt ut! Har aldri brukt cola til matlaging før!

Change :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Må ikke glemme hvor NYDELIG rødvin er til å marinere i... :wink:

Varier alt ettersom det er lyst eller mørkt kjøtt...

Rømme er også et glimrende alternativ...

Til lam: masse rosmarin+hvitløk...Mmmmmm

En finner fort ut av hva som passer til hva...

Maya30 :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Alt dette er kjempebra og jeg har alltid masse marinade på grillmaten vår, MEN: neste problem er jo at dette renner ned i grillen og det flammer og oser sånn at halve nabo-laget blir røyklagt.......... :(

Jeg står med en spray-flaske vann og tar de verste flammene,men det oser litt allikevel og man kan jo ikke pøse på med for mye vann heller.........sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisilie, kjøp en god gassgrill så slipper du problemet med flammer.

Marinade med Cola, tja, hva bruker jeg, jeg er litt sånn man tager det man haver. Men jeg brukte det til elgekjøtt så krydderet var nok av vilt sjangeren. Einebær, pepper/chilli, litt sitron og vårløk.

Prøv deg frem, det kan ikke gå galt.

Og husk at kjøttet med marinade bør ligg i mnange timer, helst over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ang.gass-grill, men nå er jeg litt tilhenger av god,"gammeldags" grill da - og må vel leve med litt os. Men en måte å unngå det verste, er jo å pakke inn i folie........hvertfall grønnsaker og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Svigers koker spareribs i cola (til colaen er helt seig) før de legges på grillen. Real American Style og mmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...