Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Jeg kjøpte meg bærbar pc for litt over ett år siden.. Den siste måneden har jeg imidlertid merket at batteriet er svært svekket. Kan så vidt ha på pcen uten å koble den til strøm, fordi batteriet bare varer i ca 15-20 min. Er dette vanlig, eller er dette en reklamasjonsfeil?
Bomull Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Det er et års garanti på batterier, så jeg vil anbefale deg å kontakte butikken så fort som mulig før garantien går ut. Endret 6. juni 2008 av Sunshine
Gjest Grafica Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Det er en ganske vanlig feil på en del windows-maskiner, spesielt Dell, HP og Acer (tror jeg de heter). Enten må batteriet byttes, eller så er det selve laderen eller strøminngangen som er problemet.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 OK, har en HP jeg..men vet du om jeg må betale for dette selv, eller får jeg det på reklamasjonen, selv om det har gått over ett år? (sikkert 14 mnd siden jeg kjøpte den)
Teriyaki Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 OK, har en HP jeg..men vet du om jeg må betale for dette selv, eller får jeg det på reklamasjonen, selv om det har gått over ett år? (sikkert 14 mnd siden jeg kjøpte den) Hvis du har et år garanti på batteriet, så får du det sansyneligvis ikke gratis. Reklamasjonsrett er tidsbegrenset akkurat som garantien. Jeg har forøvrig også en bærbar pc som jeg fikk for snart to år siden. Her varer batteriet litt forskjellig. Av og til to minutter, mens andre ganger "hele" ti minutter. Så jeg må bruke strømkabel hele tiden.
Gjest Grafica Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Husk også at batteriet (når det er nytt) har ikke godt av å stå med strøm hele tiden! Det anbefales å la den gå på batteristrøm til den nesten lader seg ut en gang om dagen. Batteriet "glemmer" nemlig hvordan det lader og holder på strømmen om det er strøm tilkoblet hele tida. Jeg er bortskjemt jeg da, min varer rundt fire og en halv time på batteriet... Mer eller mindre ettersom hvor "hardt" jeg bruker den (om jeg bare sitter på nettet eller om jeg kjører 3 tunge designprogrammer samtidig...)
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Ofte er batteritid ganske dårlig å starte med dersom man ikke har kjøpt 'ekstra'. Min har noe mellom 1/2-1 time og det er det fordi jeg vet at jeg sjeldent har bruk for maskinet i steder der jeg ikke har strøm. Ekstra batteri veier jo en del også. Men hvis svekking er noe nylig, da kanskje best å ta kontakt med leverandøren, ja. Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 Så lenge du ikke har brukt lappisen på en eller annen obskur uforsvalig måte er dette reklamasjonsfeil. Min 4 år gamle laptop holder 3 timer på batteri (HP, forøvrig), min 1.5 år gamle holder i 2 timer.
Bomull Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Så lenge du ikke har brukt lappisen på en eller annen obskur uforsvalig måte er dette reklamasjonsfeil. Min 4 år gamle laptop holder 3 timer på batteri (HP, forøvrig), min 1.5 år gamle holder i 2 timer. Det hjelper lite når garantitiden er 1 år.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Reklamasjon er 2 eller 5 år, laptoper sannsynligvis 5.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 Det hjelper lite når garantitiden er 1 år. Det skader da virkelig ikke å finne ut om det kan være reklamasjonsfeil? Poenget er at batteri/ladesystemet i vanlig bruk skal holde lenger, ergo kan reklameres.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #12 Skrevet 6. juni 2008 TS: Få HP til å se på maskinen din, ikke kjøp et nytt batteri før feilen er lokalisert. For alt du vet kan det samme skje med det nye batteriet.
Bomull Skrevet 6. juni 2008 #13 Skrevet 6. juni 2008 Reklamasjon er 2 eller 5 år, laptoper sannsynligvis 5. Både IBM/Lenovo og Toshiba opererer med 1 års garanti på batterier og adaptere. Jeg har også hørt om flere som benytter det.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #14 Skrevet 6. juni 2008 Både IBM/Lenovo og Toshiba opererer med 1 års garanti på batterier og adaptere. Jeg har også hørt om flere som benytter det. Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. De er ikke synonymer. TS spurte om reklamasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå