Gå til innhold

Låne mer ?


LaToya

Anbefalte innlegg

Hei !

Trenger noen råd og synspunkter her. Håper noen kan hjelpe litt.

Jeg og mannen min har begge fast jobb og hus.

Ingen av oss tjener all verden og vi har ganske dårlig råd ( da mener jeg at når det faste er bestelt / satt av så sitter vi ikke igjen med mye, men hjulet går rundt. )

Nå har det seg slik at jeg har veldig lyst på garasje da vi ikke har dette. Mannen min er snekker og har regnet at dette vil koste ca 40.000

I år har vi ikke råd og jeg tviler sterkt på at vi har noe bedre råd neste år. Spørsmålet er; er det dumt å låne 40.000 ekstra på boliglånet ?

Renta er lav nå for tiden så det vil kun utgjøre 100-200kr mnd.

Sittet her og lurer så det knaker.

Vi vil ha råd til lånet pr. i dag og da hadde vi fått garsje. Men så er det dette med låne enda mer. På den andre siden så har vi ikke 40.000 neste år heller, så da blir jeg så usikker.

Noen råd / ting jeg bør tenke på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom taksten på huset i dag er under 60% av lånet dere har i banken, så pass på at den ikke overstiger 60% hvis dere tar opp mer i lån.

Gå i banken og få en oversikt over hva dette lånet vil koste dere. Det kommer gebyrer i tillegg når man tar opp mer gjeld på den måten. Hvis banken er snill er det mulighet for å slippe unna disse gebyrene.

Men så er det andre ting som kommer inn i bildet da..

Trenger dere virkelig denne garasjen?

Er det mulig for dere å legge av de pengene som ellers hadde gått til det ekstra lånet og kanskje ha en del av pengen til neste år?

Vi har også vurdert garasje, men tar oss ikke råde til det ennå.

Om et år eller to skal vi lage en car-port. Men vi skal lage den slik at vi etter hvert kan isolere og legge panel på den. Da blir det gradvis en garasje likevel.

I første omgang støper vi gulv, setter opp et reisverk og lager tak på carporten. Reisverket skal vi beise, slik at det ikke ser ut som et reisverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme "dilemma" når vi nå skulle bygge ut... Vi kunne vært ferdig med hele lånet om ca 10 år hvis vi fortsatte som nå. Utbygget vårt kommer på ca 500.000,- inkl. en del oppussing inne og nytt kjøkken.

Hvis vi skulle gjort dette om 10 år når vi var blitt gjeldsfrie, så hadde dette sikkert kostet oss bortimot det dobble!! Og så hadde vi måttet leve uten det nye kjøkkenet osv. i 10 år til! Og hatt ENDA MER gjeld enn vi vil ha nå om 10 år....

Vi valgte da heller å ta opp mer lån og heller kunne nyte det nye utbygget/kjøkkenet hele denne tiden:)

Vi betaler litt ekstra i måneden og har forlenget lånet med noen få år.

Så hvis dere ikke har "lån opp til pipa" så hadde jeg bygget garasjen nå! Det blir som regel ikke til at vi sparer så mye penger til en garasje, og innen vi har gjort det så vil den også være dyrere!

Hvis dere ikke har lånet over så veldig lang tid, så går det også an å forlenge det med ett års tid, og dermed så blir avdragene like som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...