Gå til innhold

Testing av elever (rusmidler)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Leste i den lokale avisa for Grenmland her om dagen (http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3569131.ece, at de har begynnt å urin teste elever på en vidregående skole for bruk av rusmidler.

"Noen blir bedt om å teste seg frivillig. Nekter de, tilkaller vi politiet. Andre tester vi etter skjellig grunn til mistanke."

En ting er å teste ved mistanke, men å be noen teste seg frivilig og de nekter så blir politiet tilkalt. Hvor frivilig er det da? Jeg trodde ikke ting som det her var lov jeg, så fint hvis noen kan si akkuratt hva som stemmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er lov :klø:

Tanken bak er en god ide, og det burde kanskje vært lov, men... folk generelt har jo så hetta for overvåkingstrollet at selv om enkelte tiltak kan hjelpe noen eller virke forebyggende, så skal det ikke la seg gjøre på grunn av de med rent mel i posen - for å si det sånn...

Gjest Glør
Skrevet

Det er vel kun lov dersom eleven har skrevet under på at det er greit, før de begynte på skolen. Men står også i artikkelen at "Siden vi er en yrkesfagskole der elevene bruker mye farlig verktøy i opplæringen, forlanger vi regelmessige tester." og da er det vel en del av vilkårne for å få lov til å gå der, og bruke utstyret.

Likevel er det problematisk, dersom de tar stikkprøver, og en del rusmidler, som feks hasj kan spores i kroppen, lenge etter at de er aktive. Så lenge elevene ikke bor på skolen kan de strengt tatt ikke legge føringer for hva de gjør på sin fritid, så lenge det ikke påvirker arbeiet deres på skolen.

Har selv erfaringer med slike urintester fra folkehøyskole, og tror nok ikke det er så veldig forebyggende heller. De som faktisk har rusproblemer vil i utgangspunktet ikke søke seg til en slik skole, og de som bare har en veldig sporadisk rusbruk vil la være det/de årene de går på skolen, og fortsette som før med en gang de er ferdig.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Dette synes jeg ikke noe om. Jeg er ikke narkoman og hadde ikke funnet meg i å bli mistenksomgjort for det heller.

Det må vel gå an å løse dette på en annen måte?

Skrevet

Det synes jeg blir å mistenkeliggjøre noen som etter all sannsynelighet er "uskyldige". Jeg synes det er helt greit at de tester elevene dersom det virkelig er grunn til å mistenke at de bruker stoff, men å teste dem pga ren rutine, er jeg ikke med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...