Gå til innhold

Lette celleforandringer - Bør vi vente?

Anbefalte innlegg

Gjest Planlegger
Skrevet

Vi er over 30 begge to og hadde nå bestemt oss for å åpne slusene. Satse på å bli gravide.

For et halvt år siden tok jeg en rutine GU hvor det ble påvist lette celleforandringer. Jeg ble bedt om å ta ny sjekk 6 mnd etter. Har nettop vørt på sjekk, og får høre at dettar en hel mnd før resultatene er klare på om celleforandringene er endret.

Vi har alleredeventet en syklus pågrunn av denne testen. For å avvente resultatet måvi hoppe over neste syklus også.

Ville du ventet? Hvor vanlig er det egentlig med lette celleforandringer? Tenker selvsagt på muligheten for kreft og behandling. Det er enestegrunn for åvente. Virker som det er noe som kommer og går hos mange?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Vi er over 30 begge to og hadde nå bestemt oss for å åpne slusene. Satse på å bli gravide.

For et halvt år siden tok jeg en rutine GU hvor det ble påvist lette celleforandringer. Jeg ble bedt om å ta ny sjekk 6 mnd etter. Har nettop vørt på sjekk, og får høre at dettar en hel mnd før resultatene er klare på om celleforandringene er endret.

Vi har alleredeventet en syklus pågrunn av denne testen. For å avvente resultatet måvi hoppe over neste syklus også.

Ville du ventet? Hvor vanlig er det egentlig med lette celleforandringer? Tenker selvsagt på muligheten for kreft og behandling. Det er enestegrunn for åvente. Virker som det er noe som kommer og går hos mange?

Hei, jeg hadde også lette celleforandringer, og ble selvfølgelig veldig bekymret. Jeg tok ny prøve 6 mnd etter og da var det ingen forandringer. Tror ikke du skal bekymre deg så mye.

Celleforandringer er veldig vanlig. Dette fant jeg på nettet:"Over 25 000 norske kvinner får hvert år konstatert unormale celler i livmorhalsen ved celleprøve. Alle celleforandringer er ikke kreft eller forstadier til kreft, og de aller fleste kvinner som får konstatert dette blir friske. Forandringene kan også komme av betennelse forårsaket av for eksempel sopp, virus, bakterier eller andre mikroorganismer. Celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. I de fleste tilfellene vil dette ikke utvikles til kreft, selv uten behandling, men det er likevel fornuftig med kontroll"

Forøvrig syns jeg det var utrolig rart at det skal ta en mnd å få svar.. Jeg fikk svar etter et par uker.

Sjansen for at det skal klaffe og du blir gravid med en gang er utrolig liten, så jeg hadde nok bare satt i gang.

Gjest Planlegger
Skrevet

TaKK :-)

Det var et optimisktisk perspektiv. Er jo fristet til å tenke det samme.

Flere?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle til å svare akkurat det samme som gjesten over.

Hvis du fortsatt skulle ha celleforandringer og ble gravid denne mnd så venter de nok med behandling pga fare for abort/tidlig fødsel.

Celleforandringer tar ofte lang tid før det utvikler seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde utsatt det til jeg fikk svar.

Det blir for merkelig å prøve, og nærmest gå ut fra, eller håpe at det ikke sitter denne måneden.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Jeg hadde utsatt det til jeg fikk svar.

Det blir for merkelig å prøve, og nærmest gå ut fra, eller håpe at det ikke sitter denne måneden.

Det er jo ikke det en gjør, men celleforandringer er utrolig vanlig og som regel ikke farlig. Hadde det vært ille hadde det stått grove celleforandringer og hun hadde fått time på sykehus med en gang.

Trenger jo ikke prøve aktivt heller, bare for å bli kvitt p-pillene-- De sitter lenge i kroppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo ikke det en gjør, men celleforandringer er utrolig vanlig og som regel ikke farlig. Hadde det vært ille hadde det stått grove celleforandringer og hun hadde fått time på sykehus med en gang.

Trenger jo ikke prøve aktivt heller, bare for å bli kvitt p-pillene-- De sitter lenge i kroppen.

Står ingenting om at hun går på p-piller ;) Men det hadde jeg vært enig i, det kan ta skremmende lang tid før de går ut av systemet.

Jeg er vel bare litt overdrevent forsiktig, men har alltid vært av typen som heller er litt for forsiktig enn å ta sjanser :)

Gjest gjesten1
Skrevet

Lette celleforandringer er ikke så mye å bekymre seg for, med tanke på graviditet. Men må følges opp.

Legen min har sagt at det tar som regel rundt 7 år før celleforandringer blir kreft.

Jeg hadde moderate celleforandringer og tok laser på sykehuset. Nå er det gått et halvt år siden, og jeg har tatt to celleprøver , og ikke fått tilbakefall. Men moderate celleforandringer bør fjernes før en blir gravid, forsikret skyld.

Så lenge du går på fast underlivskontroll, så er faren ganske liten for at du skal få kreft i livmorhalsen. For dette fjernes på et tidlig stadium, før det blir kreft... om det kom til å bli kreft.

Jeg ville prøvd å blitt gravid nå. Og ikke ventet så lenge celleforandringene var lette.

Gjest gjesten1
Skrevet

Muligheten for kreft er så og si ikke tilstede, dersom du tar underlivskontroller jevnlig. For dette oppdages da på et ganske tidlig stadium. Slik som med meg så oppdaget de moderate celleforandringer, noe som kunne blitt kreft eller ikke... noe legene ikke er sikre på heller...... Men de fjernet det med laser.

Hvis legen sier du kan bli gravid nå, så ville jeg prøvd å blitt det. Celleforandringene kan bedres under et svangerskap kanskje også..... Men hør hva legen anbefaler.....

Hos meg som har fjernet moderate celleforandringer, er det slik at jeg må mulig ha bånd på livmorhalsen dersom jeg blir gravid igjen. Jeg har barn fra før av, og ønsker barn igjen... Legen kunne visst fjerne noe på slimhinnen så dypt at jeg aldri kunne få kreft eller celleforandringer der . Men jeg valgte å fjerne kun forandringene slik at jeg kan bære fram et barn igjen...

Dette går helt fint.. Ingenting å engste seg for. Det er kun lette forandringer du har, og det er ikke sikkert dette vil bli verre heller. Og husk at så og si de fleste kvinner får celleforandringer i løpet av livet.

Lykke til ....

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Heia alle sammen, :-)

Takk for svar. Legen vil ikke anbefale noe, hun sier at det kan være greit å vente men det er opp til meg.

Det eneste er jo hvis det skjer en rask endring og så kan man plutselig ikke gjøre noe med dette uten å skade fosteret.

Går ikke på p piller eller andre hormonbaserte prevensjoner.

Skal ringe legen i morgen. Tenker litt på en test jeg tror hun tok også på HVPviruset. Det kan komme i flere former og forårsake celleforandringer. Tror man får raskere svar på den testen. Hvis jeg har en av de skumle variantene kan det bli kreft hvis jeg har forstått det riktig. Hvis ikke burde det være relativt lite alvorlig som kan skje. Men som sagt, sjekker dette med legen i morgen hvis jeg kommer igjennom på telefontid.:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...