Gå til innhold

Borgerlig sermoni


Gjest *nurket*

Anbefalte innlegg

Gjest *nurket*

Hei,

Vi skal gifte oss neste år. Vi har ikke satt noe dato ennå, men vurderer august.

Vi ønsker ikke å gifte oss i kirke. Er det noen som har erfaring med en borgerlig sermoni? Har hørt at dette er fryktelig upersonlig? Hvem utfører sermonien?

Jeg bor i Ullensaker. Noen som vet om steder i området hvor man kan ha en borgerlig sermoni?

------------------------------------

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg skal selv gifte meg borgelig og har vært i flere bryllup i Oslo Tinghus.

Selv liker jeg den seremonien de har der veldig godt, og den er absolutt personlig. Talen dommeren holder er nydelig, og man veksler ringer og alt det der. Man kan selv velge om man vil ha innslag av musikk/sang/diktlesing o.s.v. Seremonirommet i tinghuset er flott og gir en høytidelig stemning.

Seremonien er litt kortere enn seremonien i en kirke, men den er absolutt personlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallingbrud

Dersom jeg skulle giftet meg borgerlig ville jeg neppe hatt seremonien i et tinghus. Det høres litt upersonlig ut. Jeg ville heller hatt det ute i en pen hage (under en flott hengebjørk?) eller på et folkemuseum. Kjenner til et par som gjorde det på den måten, og det ble kjempe-fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*
Dersom jeg skulle giftet meg borgerlig ville jeg neppe hatt seremonien i et tinghus. Det høres litt upersonlig ut. Jeg ville heller hatt det ute i en pen hage (under en flott hengebjørk?) eller på et folkemuseum. Kjenner til et par som gjorde det på den måten, og det ble kjempe-fint!

Kan man bare leie en dommer til å utføre sermonien hvor man ønsker? Dette høres midt i blinken ut for min del. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallingbrud

Jeg er ikke sikker på hvordan de gjorde det rent praktisk, men ta kontakt med sorenskriveren eller byfogden så vet sikkert de hvordan problemet kan løses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallingbrud

Jeg er ikke sikker på hvordan de gjorde det rent praktisk, men ta kontakt med sorenskriveren eller byfogden så vet sikkert de hvordan problemet kan løses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Kan man bare leie en dommer til å utføre sermonien hvor man ønsker? Dette høres midt i blinken ut for min del. :P

Tror det er opptil dommeren å velge om h*n ønsker å være med på det, vet det har vært artikler i div aviser om hvor vanskelig det kan være. Tar jo mye lenger tid for dommeren pga reise osv og det går ofte ikke hvis de har andre jobber den dagen, og de har visst ikke lov til å ta imot penger, men må gjøre det "gratis" hvis det er på en lørdag (da har de som regel fri...).

Jeg synes standarttalen de holder var overraskende fin og høytidelig, jeg.

På ambassaden i Stockholm gifter de folk ute i den vakre hagen om sommeren, hvis været tillater det. Bilde av det her:

http://www.norgesambassad.se/cgi-bin/wbch3.exe?p=5072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!!

Vi vil også gifte oss borgerlig, og har spurt litt rundt... De fleste steder kommer de ikke dit du vil... :( Eneste alternativ de fleste steder er at man kjenner en person med vigselsrett (dommer, sorenskriver el) som gjør vielsen der du vil ha den som en "vennetjeneste".... Litt kjipt, synes jeg... Vi kjenner heldigvis en, så vi har muligheten... :P

Kan selvfølgelig skje at de er snille der du bor.... Krysser fingrene for deg!!! :D

Klem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady_in_red har helt rett.

Den som skal foreta en borgelig vielse utenfor arbeidstid, må gjøre det gratis. Derfor er det få som er villige. I tillegg blir det fort et renn av brudepar, om det blir kjent at en dommer/sorenskriver gjør det.

Skal selv gifte meg 14.august neste år, og jobber med å finne en til å utføre sermonien, da prest og kirke er helt uaktuelt for oss. Og som de andre skriver, det er ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med mindre du kjenner en sorenskriver/dommer så har du nok ikke sjanse på å få gjort vielsen noe annet sted enn det de bruker der du bor (rådhus/tinghus/sorenskriverkontor). På tinghuset i Oslo har de eget seremonirom som er laget spesielt for bryllup, og er dermed laget for en høytidelig stund. Det er kjempeflott der inne og god plass til mange gjester (hvis det er mange så må en del av de stå, men vielsen varer jo bare 10-15 minutter. Levende lys og friske blomster er alltid der, og brudeparet sitter oppe ved dommeren på "kongestoler" i rød fløyel :D .

Aner ikke hvordan det er andre steder i landet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde faktisk en tre kvarter humanetisk vielsesseremoni, så det behøver ikke å være kortere enn kirkelig bryllup. Alt kommer an på hva man gjør det til. Vi hadde inn og utgangsmarsj, et musikkinnslag, to allsanger, tale ved en representant fra HEF og en ringseremoni der vi utvekslet ringer og løfter. Den "formelle biten" ble gjort dagen før på tinghused, da ingen dommer ville komme og vær sammen med oss. Vi savnet ikke dommeren, da det viktige for oss var hva vi lovde hverandre, og ikke signaturen på et offentlig papir (vet forresten ikke hvor vi har vielsesattesten engang...). Vil man, så får man det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norska borgerliga cermonin är kort men vacker. Vår vigsel förättades av en domare vid Nordmøre Tingsrett i ett vackert litet rum där kanske ett dussintal människor skulle få plats.

Vi ringde till kommunen och fick reda på att det var hos tingsrätten man gifter sig. Ringde dit och bokade tid. De viger nästan bara folk under kontorstid och på plats, men det kan vara fint nog.

Texten tycker jag är oerhört vacker:

FORM FOR BORGERLIG VIGSEL

(Fastsatt ved kongelig resulosjon av 19. januar 1996)

Kjære brudepar,

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar. Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap. Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og motgang.

Men dere lover hverandre mer:

Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag.

Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre.

Det er en rett jeg har, men også en plikt som er pålagt meg etter loven, å legge dere to nå alvorlig på hjertet at dere skal leve etter det løftet som dere gir hverandre her.

Og nå:

Jeg spør deg først: Brudens navn

Vil du ha: Brudgommens navn,

som står ved din side til din ektefelle?

Så spør jeg deg: Brudgommens navn

Vil du ha Brudens navn,

som står ved din side til din ektefelle?

Siden dere nå - i vitners nærvær - har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk.

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ønsket å gifte oss i Nordens eldste verdslige bygning som er en utrolig vakker steinbygning, i samme kommune som vi bor. Vi hørte om det var noen prester som kunne tenke seg å vie oss der, men alle nektet. Så da ringte vi sorenskriveren og fortalte hva vi ønsket og de stilte opp med en gang. Her i kommunen har de satt av 1-2 lørdager i måneden (på sommeren) til vielser utenfor kontoret. Jeg visste ikke at de ikke kan ta betalt, men tenker vi gir dommerfullmektigen en vinflaske eller to. Det personlige preget blir min far som spiller gitar, både innmarsj og utmarsj og at ett vennepar synger før og etter selve seremonien. Vi skal også sette på oss ringer, så da håper jeg vi klarer å drøye den litt lenger enn 5 minutter... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de holder på å lage nytt vielsesrom i Ullensaker kommune. Mener de lyste ut konkurranse i vinter om dekoren i rommet. Hørtes ut som de kunne bli ganske fint! Du kan jo sjekke med kommunen? Tror jeg leste om det på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Den norska borgerliga cermonin är kort men vacker. Vår vigsel förättades av en domare vid Nordmøre Tingsrett i ett vackert litet rum där kanske ett dussintal människor skulle få plats.  

Vi ringde till kommunen och fick reda på att det var hos tingsrätten man gifter sig. Ringde dit och bokade tid. De viger nästan bara folk under kontorstid och på plats, men det kan vara fint nog.

Texten tycker jag är oerhört vacker:

:hjerter:

:hjerter: nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...