Arwen Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Kan en ettåring (hvor ingen i nær familie har noen form for allergi) få reker eller husker jeg riktig når jeg tror at man skal vente med skalldyr til barna er to år? :klø:
liv Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 mener å ha lest at nøtter og skalldyr bør en vente med til de er to.
LilleMy28 Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 En skal vente med matvarer som kan gi kraftige allergiske reaksjoner til barna er rundt 2 år. Mye av grunnen til det er at et barn da er såpass gammelt at det kan kommunisere at det er noe som "ikke stemmer" tidligere og en kan da komme seg til evt. legehjelp fortere.
Arwen Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2008 Hvilke andre matvarer er det snakk om da? Vi har fått beskjed på helsestasjonen at hun kan få både sitrus og jordbær og andre ting man skal være litt forsiktige med siden vi ikke har allergi i familien.
Nigo-san Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Det eneste jeg har hørt om "ventemat", er at barn må være over ett år før de får rødbeter og spinat, pga nitrittinnhold, pluss honning. Nøtter bør man vente enda lenger med, ikke bare pga allergifare, men også fordi de er ekstremt lette å sette i halsen for småttiser. At man må vente med reker har jeg ikke hørt om, men reker i lake er uansett veldig salte, og jeg ville ikke gitt babyer under ett år så salt mat. Reker naturell ville jeg gitt en ettåring- etter de rådene jeg har fått. Men de sier jo så mye forskjellig på helsestasjonene, jeg har knapt fått to like råd noen gang... Og dette er basert på at vi ikke har risiko for matallergi i familien, da.
Gjest Evine Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Det eneste jeg har hørt om "ventemat", er at barn må være over ett år før de får rødbeter og spinat, pga nitrittinnhold, pluss honning. Nøtter bør man vente enda lenger med, ikke bare pga allergifare, men også fordi de er ekstremt lette å sette i halsen for småttiser. At man må vente med reker har jeg ikke hørt om, men reker i lake er uansett veldig salte, og jeg ville ikke gitt babyer under ett år så salt mat. Reker naturell ville jeg gitt en ettåring- etter de rådene jeg har fått. Men de sier jo så mye forskjellig på helsestasjonene, jeg har knapt fått to like råd noen gang... Og dette er basert på at vi ikke har risiko for matallergi i familien, da. Det du kaller "reker naturell" er faktisk kokt i saltvann. Rekeselgerne her i vest koker rekene i saltvann fra sjøen ...
Nigo-san Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Det du kaller "reker naturell" er faktisk kokt i saltvann. Rekeselgerne her i vest koker rekene i saltvann fra sjøen ... Det visste jeg ikke. Men mer eller mindre naturelle reker er vel uansett langt mindre salte enn de som har ligget i lake i ukevis. Det er jo tydelig bare på smaken. Men nå er vel reker uansett ikke det man spiser mest av hos de aller fleste. Et par-tre reker en gang eller to i måneden utgjør neppe den største salt-faren. Pølser og halvfabrikata, derimot...
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Når man bestemmer seg for å la barnet prøve disse "risiko-matsortene" så må man i allefall huske å ta det svært forsiktig i begynnelsen. Første gangen et barn smaker reker holder det kanskje at de får sutte litt på en reke, eller smake en ørliten del. Så vil man i hvertfall kunne få en svakere allergisk reaksjon enn hvis man lar barnet spise 3-4 reker i slengen. Forresten kan man også utvikle allergi veldig plutselig, selv om man tidligere ikke har vist tegn på det. Min samboer elsker kiwi, det er den beste frukten han vet om. En dag ble han plutselig allergisk! Helt merkelig, han skjønte ingenting selv. Og han skjønte ikke at det var kiwien som var problemet før etter å ha opplevd det samme flere ganger og den eneste fellesfaktoren var kiwi. Så det er alltid lurt å holde et ekstra øye med små barn når de spiser mat som kan være allergiframkallende. Allergien kan dukke opp selv om man føler seg trygg på at barnet tåler maten fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå