Gå til innhold

Hvordan pynter dere kaken?

Grooo

Anbefalte innlegg

Hvordan pynter dere (eller konditoren...) bryllupskaken deres?

Er den trekket med marsipan, eller har dere annen type kake?

Hvor mange etasjer er den?

Hvor mange stykker beregner dere, og hvor mange gjester er det da?

Hva slags fyll har dere i kaken? Samme fyll i alle etasjer, eller forskjellig?

Vi har ikke bestemt noe ennå, derfor lurer vi.. Ser ut til at det blir 66 kakespisende gjester hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi skal ha hjerteformet marsipankake i etasjer. vet ikke hvor mange etasjer det blir, men det skal være nok kake til 45 gjester.

Fyll er bringebær og krem, som en vanlig marsipankake.

Den skal pyntes med blå roser og grønne blader. Ikke så mye pynt, den skal være enkel og matche bukett og invitasjoner.

i tillegg skal vi ha kransekake og sjokoladekake. Tror at det holder i massevis. Stedet vi skal ha bryllupet anbefalte få kaker da vi får restene i retur dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha fire etasjers bryllupskake med marsipan og roser. Lager den selv! Vi blir rundt 60-65, og skal ha kransekake i tillegg. Min erfaring er at dette holder i MASSEVIS, folk er mette og sammen med drinker osv er ikke alltid kake det man har lyst på sent på kvelden. Kan ikke fordra store kakebord som det bare blir tatt en bit av hver kake - så det skal vi ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard marsipankake i tre etasjer gir femti biter kake.

Dersom du har lyst til å lære å pynte kaken din selv kan du melde deg på et Cacas-kurs, eller kjøpe kakepyntebok i bokhandelen.

Det er veldig lett og kjempegøy!!

Og nei, jeg er ikke Cacas-forhandler, og skriver ikke bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere klassevenninne av meg som er konditor som skal lage kaken for oss, så jeg skal ikke prøve meg på kakepynting selv i denne omgang! Ville bare høre litt hvordan deres kaker ser ut og smaker jeg... Vi får sikkert god veiledning fra henne i hvordan vi kan/bør ha kaken, men siden vi ikke snakker så ofte med henne til vanlig syntes jeg det var koselig å få noen innspill fra dere på dette nå. Vi har avtale med henne om å bestemme hvordan VÅR kake skal være nærmere den store dagen.

Hvis tre etasjer gir femti biter kake, holder det da til oss når vi er 65 personer? Eller "må" man ha en bit til hver? Skal jo ha mange andre kaker også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha hundre gjester og en slik standard kake.

Men det bør legges til at vi skal ha et tradisjonellt sunnmørsk kakebord, noe som betyr en kake pr. tredje gjest.......

Så jeg tror det skal holde, ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryllupskaken blir bestilt med et stykke per gjest, men det er fordi vi antakelig kun skal ha denne ene kaken. Med et "normalt" kakebord men mange andre kaker i tillegg ville jeg trukket fra noen biter når jeg bestiller - det blir alltid for mye kaker!

Har ikke tenkt så mye på fyll eller pynt - bare at jeg IKKE skal ha sånn plastikk/porselen-brudepar i masse tyll på toppen av kaka. Synes det ser grusomt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dette tradisjonelle sunnmørske kakebordet det skrives så mye om?? Er det ikke tradisjon over hele landet å ha kakebord med flust med kaker da?? I min familie tar man alltid med kake i sånne anledninger, så fra mine tanter blir det vel 10-12 kaker alene.. I min bestemors begravelse var det sikkert 35 kaker, mer enn jeg klarer å smake på uansett hvor små stykker jeg tar. Og min familie er slett ikke fra sunnmøre (faktisk har sunnmøringer langt fra noen stereotyp på seg for å være generøse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka vår skal være i tre etasjer (vi blir ca. 55 stk., og har mange kaker utenom denne - blir neppe tomt! :D). Den skal ha sjokoladefyll (i hvit og brun sjokolade - nam!), og trekket skal være i hvit sukkerdeig.

Pynten tar konditoren seg av - det blir røde roser (i marsipan? Eller noe annet som man lager figurer av...) og gjerne noe som ligner eføyblader - siden det er dette jeg skal ha i buketten og mye av blomsterpynten.

Vi har vist bilde av denne kaken: http://photos.yahoo.com/bc/ninanost/vwp?.d...rc=ph%26.view=t

til konditoren, og det skulle ikke være noe problem å få den ca. sånn. Men det blir altså 3 etasjer, ikke de der hestene på den nederste, og ikke brudeparet på den øverste! Tror det blir stilig med bare blomster og blader på, jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til våre 60 gjester har vi bestilt en fire etg bløtkakake i sving med marsipanlokk. Skal være pyntet med roser (som i min bukett), champagnefargede og med grønne blader. Vi skal ha forskjellig fyll i hver etg; jordbær og banan, bringebær, aprikos og krokan og til slutt jordbær og banan igjen på toppen. Vet det blir for mye kaker, skal ha en 7-8 kaker til + snitter til kaffen, men da blir det jo koselige etterselskap dagene etterpå...

MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 3 etg fra Pascal med passjonsfruktmosse. Den er pyntet med 2 svaner på toppen -med svært lang hals. Det ser super elegant ut!

Svanene er i tynt sukker, og kan om ønskelig spises..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Hva er det med dette tradisjonelle sunnmørske kakebordet det skrives så mye om?? Er det ikke tradisjon over hele landet å ha kakebord med flust med kaker da?? I min familie tar man alltid med kake i sånne anledninger' date= så fra mine tanter blir det vel 10-12 kaker alene.. I min bestemors begravelse var det sikkert 35 kaker, mer enn jeg klarer å smake på uansett hvor små stykker jeg tar. Og min familie er slett ikke fra sunnmøre (faktisk har sunnmøringer langt fra noen stereotyp på seg for å være generøse)

Det er sikkert tradisjon med digert kakebord mange steder, men i alle fall på Sunnmøre! Har aldri tenkt over det med at alle kakene strider mot stereotypen av sunnmøringen som landets mest gniene... Hihi! Jeg har aldri vært i noe selskap på Sunnmøre, det være seg bryllup, barnedåp, konfirmasjon eller hva som helst, der det ikke har vært enorme mengder kake og tilsvarende mange etterpåselskaper.

For øvrig skjønner jeg jo dem som synes at det er kjipt med kaffegjester -dersom man har bryllupskake og en eller to kaker til. Ikke for det, det er helt sikkert nok kake - men hvis jeg ble invitert som kaffegjest ville jeg i alle fall sett for meg at det ble massevis av kaker å smake på! Tross alt er mennesker forskjellige, og ikke alle tåler bløtkake, f.eks. (På 17. mai hadde vi forresten fire kaker til ni mennesker... vi ble mette, gitt!)

Vår bryllupskake blir en hjemmelaget marsipankake i tre etasjer. Min kjæres mor og hennes nabo skal stå for mesterverket, og da må de få utfolde seg som best de kan. Jeg er sikker på at det blir kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Synes det er litt viktig med variasjon...vi har vel oppsatt en 25-30 typer kaker, og noen av sortene blir det bakt flere av...til drøyt 100 gjester blir det nok etterselskap resten av uka tenker jeg! synes det er bedre å ha stor variasjon og mye å velge i...enn få kaker og akkurat nok!men det er nå min mening da! :D

Forresten er det lurt å tenke på om det er diabetikere blant gjestene...jeg kom til å tenke på at det blir flere i vårt bryllup! husk å finn ut om noen har allergier e.l. slik at en kan tilby kake eller dessert til disse også! ikke nødvendig, men en fin gest synes jeg! ofte tar de kanskje med seg "spesialmat" om det er nødvendig..men dog! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med dette tradisjonelle sunnmørske kakebordet det skrives så mye om??

Sunnmørsk kakebord er jo noe "alle" vet består av sinnsykt mye kaker... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en veldig tradisjonell bryllupskake. Den var på 3 etasjer med ulike fyll i hver etasje. Pyntingen var også veldig standard, men allikevel flott.

Noe som nok er en viktigere ting er smaken på kaka. Vi var opptatt av at den skulle smake godt og den bakeren vi valgte å bruke var faktisk den eneste i området som brukte ekte kremfløte i kaken. Kanskje noe å tenke på og spørre om når man bestiller?

Kaken vår så uansett slik ut:

http://www.home.no/augustbrud02/bilder/bry...ryllupskake.jpg

Dette var en kake til 60 personer og vi var 50 til kaffen. Det ble spist ca 3/4 av den nederste delen av kaken, så vi hadde fryktelig mye kake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det betyr ulykke at gjestene spiser av den øverste delen.

Den skal man nemlig fryse ned og spare til sin første bryllupsdag. :-?

Noen andre som har hørt om dette?

Nei, jeg er ikke overtroisk, men... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hørt at det betyr ulykke at gjestene spiser av den øverste delen.  

Den skal man nemlig fryse ned og spare til sin første bryllupsdag.  :-?  

Noen andre som har hørt om dette?

Nei, jeg er ikke overtroisk, men...  :blunke:

Joda, dette stemmer! Selvom kaka sikkert ikke smaker noe godt på 1.års bryllupsdag, er det jo litt sjarm med dette her da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage kaken sammen med svigermor. Det blir en 3-etg kake som skal ha tre ulike smaker i hver etasje og pyntes med blått marsipanlokk, hvite marsipanroser og grønne marsipanblader..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...