minienthe Skrevet 5. juni 2008 #1 Del Skrevet 5. juni 2008 funderte litt her, er tegnspråk/fingerspråk universellt uansett hvilket land man har lært det ? hvis jeg lærer dette i norge, kan jeg da kommunisere med f.eks en engelskman ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 5. juni 2008 #2 Del Skrevet 5. juni 2008 Nope! Engelsk er engelsk tegnespråk, norsk er norsk tegnespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #3 Del Skrevet 5. juni 2008 funderte litt her, er tegnspråk/fingerspråk universellt uansett hvilket land man har lært det ? hvis jeg lærer dette i norge, kan jeg da kommunisere med f.eks en engelskman ? Selv om det ikke er universelt, så kan man godt kommunisere! Døve er jo mestere på kroppsspråk, og selv om man ikke bruker de samme tegnene, så improviserer man jo. Men det er klart, litt på halv tolv kan det bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest2 Skrevet 5. juni 2008 #4 Del Skrevet 5. juni 2008 Et eksempel: Tegnet for blomsten prestekrave er tegnet for prest fulgt av tegnet for krave. Ikke særlig internasjonalt. Ellers sier vel gjesten over det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 5. juni 2008 #5 Del Skrevet 5. juni 2008 Det finnes jo dessuten "dialekter" innen tegnspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. juni 2008 #6 Del Skrevet 6. juni 2008 Nope! Engelsk er engelsk tegnespråk, norsk er norsk tegnespråk. Faktisk er det ikke engang noe som heter engelsk tegnspråk. Man har f.eks. britisk, amerikansk og australsk tegnspråk som er forskjellige fra hverandre. Ellers er det som enkelte her sier mulig å kommunisere over landegrenser på tegnspråk, og over tid har det blitt utviklet noe som ofte kalles "international signing" som brukes på internasjonale konferanser for døve etc. Denne kommunikasjonsformen er veldig visuell og personlig synes jeg den er utrolig krevende. Og som Noli skriver har vi dialekter på tegnspråk også, i Norge er disse sentrert rundt de gamle døveskolene i f.eks. Oslo og Trondheim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 6. juni 2008 det var synd. funderte på å lære meg dette da jeg kommer en del borti folk med hørselshemninger men miljøet er ganske internasjonalt så jeg trenger noe mer universellt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå