Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Heisann Jeg har søkt diverse ingeniørutdanninger til høsten, og det ser nå ut som valget blir stående mellom bygg og elektronikk. Jeg har lest studiebeskrivelser og studieplaner til øyet ble både stort og vått, men jeg vil gjerne høre fra folk som går/har gått disse retningene. Jeg lurer primært på om studiene svarte til forventningene. Er det mye praktisk arbeid involvert i disse utdanningene, eller er det mest teoretiske problemer som skal løses? Fikk du "drømmejobben" til slutt, eller endte du opp som tallknuser på et støvete kontor?
kiri Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Har du lest denne? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=335495 På min utdannelse var det relativt lite praktisk arbeid. Første og deler av andre året var det mye realfag og de rene "byggfagene" kom litt mer etter hvert (gikk 3-årig). Mitt mål med utdannelsen var at jeg ville ha den jobben som utdannelsen kunne gi meg, ikke at jeg skulle jobbe med tallknusing som var en stor del av utdannelsen. Jeg bruker (direkte) forholdsvis lite av det jeg lærte på skolen siden utdanninga er ganske vid, men den førte meg inn i riktig sektor og dit jeg ville. Jeg fikk min "drømmejobb" med en gang, men fortsatt blir veien til mens man går og man er en del med på å forme den videre (hva men er god til osv). Det er mangel på ingeniører, så arbeidsmarkedet er lovende (selv om det er en konjunkturbransje).
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Veldig informativt svar i den andre tråden, kiri. Det var akkurat noe slikt jeg var ute etter. Har jeg rett hvis jeg sier at byggingeniør kanskje ikke er en av de mest praktisk rettede ingeniørretningene? Det kommer selvfølgelig an på hvor man får jobb, men generelt er kanskje sjelden en byggingeniør f.eks. løper rundt med hammer og deltar i selve reisingen av et bygg eller en struktur? Det blir mer at man trekker i trådene for å få hele puslespillet til å gå opp, som du sier?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Elektronikk innebærer og klikke og dra på en datamaskin, så du får bestemme selv hva som er mest praktisk.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Ingeniøryrket er vel noe av det mest teoretiske, tallknusende, papirflyttende som finnes, så hvis du vil ha en jobb hvor du vil bli "skitten på hendene", så ser du i feil retning!
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Sitter ikke de stort sett inne på et kontor og gjemmer seg i papirhauger og krever megalønn for det lille de gjør? Høres boring ut, spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 ^ Misunnelig? Kan du ikke gi meg en begrunnelse for den kommentaren? Har du mye erfaring innen ingeniøryrket? Bring it on! Jeg er utdannet byggingeniør, og stortrives som bare det! Interessante oppgaver, bra utvalg av jobber, god lønn osvosv. Studiet var vanskelig, ja, men jeg kom meg gjennom det.
mann23 Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 Ingeniør utdanning er et utgangspunkt, du bestemmer selv hva du vil jobbe med. søk på stillingene du vil ha etc..
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 ^Ok. Så selv om man er ingeniør er det ikke dermed gitt at man havner på et kontor hele dagen? Er man f.eks. elektroingentiør kan man altså få jobber hvor man faktisk hands-on konstruerer et produkt i stedet for å bare sitte og planlegge konstruksjonen på pc uten å noen gang få sett på det virkelige produktet? - hovedinnlegger.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #10 Skrevet 8. juni 2008 ^Ok. Så selv om man er ingeniør er det ikke dermed gitt at man havner på et kontor hele dagen? Er man f.eks. elektroingentiør kan man altså få jobber hvor man faktisk hands-on konstruerer et produkt i stedet for å bare sitte og planlegge konstruksjonen på pc uten å noen gang få sett på det virkelige produktet? - hovedinnlegger. feil
L79 Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Stemmer nok at man ikke er stucked på et kontor som ingeniør. Eller det vil si - alt etter hvilken type jobb og ing.utdannelse du tar. Jeg er byggingeniør i tillegg til å være energiingeniør. Som byggingeniør jobba jeg med kvalitetssikring og satt svært lite på kontoret. Hadde en kontrollfunksjon hvor jeg var masse ute med gutta. Nå er jeg over i energibransjen, og er tilknytta en overvåkningssentral i forhold til kraftproduksjonen. Dette er en ren kontorjobb. Jeg for min del trives nok best med hjelm, så det spørs om jeg ikke må søke meg ut i "grøfta" igjen. Men hvis målet ditt er å gjøre fysisk arbeid, så er nok ikke ingeniør tingen for deg, da bør du tenke i en yrkesfaglig retning. En ingeniør sitter ofte i en mer administrativ stilling i en eller annen form, og har ofte en lederfunksjon i forhold til de som gjør det fysiske arbeidet. Og til den kommentaren om at ingeniører sitter stort sett sitter inne på et kontor og gjemmer seg i papirhauger og krever megalønn for det lille de gjør, så vet ikke vedkommende hva han/hun snakker om. Jeg har i alle fall ikke møtt en ingeniør av denne typen. Det har ikke fungert på denne måten på mine arbeidsplasser. En jobb som ingeniør gir i alle fall mange jobbmuligheter og mange ulike utfordringer. Lønnsmessig er det heller ikke så galt, mye på grunn av de fleste arbeider i det private næringsliv. Jeg har aldri angra på mitt yrkesvalg. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 ^Ok. Så selv om man er ingeniør er det ikke dermed gitt at man havner på et kontor hele dagen? Er man f.eks. elektroingentiør kan man altså få jobber hvor man faktisk hands-on konstruerer et produkt i stedet for å bare sitte og planlegge konstruksjonen på pc uten å noen gang få sett på det virkelige produktet? - hovedinnlegger. Nei
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Stemmer nok at man ikke er stucked på et kontor som ingeniør. Wrong again! Men trådstarter tenker kanskje på andre typer "arbeidsoppgaver". Å ligge med sjefen burde gi gode muligheter til en tur på dass i ny og ne for å ta en kjapp en. Det er sikkert en grei måte for damer å komme seg gjennom studier og på. Kjekt å få en A selv om man ikke har noe annet enn bomull mellom ørene.
Varsia Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Wrong again! Men trådstarter tenker kanskje på andre typer "arbeidsoppgaver". Å ligge med sjefen burde gi gode muligheter til en tur på dass i ny og ne for å ta en kjapp en. Det er sikkert en grei måte for damer å komme seg gjennom studier og på. Kjekt å få en A selv om man ikke har noe annet enn bomull mellom ørene. Det er da flust av ingeniører som ikke er stucked på kontor (ja, som nesten aldri er innom kontorer), har hvertfall flere av dem i familien... Ellers er det jo veldig fint med saklige gjester som vet å komme med gode argumenter...
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Jeg er byggingeniør i tillegg til å være energiingeniør. Kan jeg spørre om du har to forskjellige ingeniørutdannelser, eller om du bare har skiftet retning fra bygg til energi? Det virker jo veldig greit hvis det er slik at man ikke nødvendigvis er låst til en fagretning resten av livet fordi om det var i den retningen man opprinnelig utdannet seg. -hovedinnlegger
L79 Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 Kan jeg spørre om du har to forskjellige ingeniørutdannelser, eller om du bare har skiftet retning fra bygg til energi? Det virker jo veldig greit hvis det er slik at man ikke nødvendigvis er låst til en fagretning resten av livet fordi om det var i den retningen man opprinnelig utdannet seg. -hovedinnlegger Jeg har to forskjellige ingeniørutdannelser. Kort fortalt - jeg tok en grad innen energi, men da jeg var ferdig var arbeidsmarkedet dårlig i den bransjen. Så ved hjelp av en hjelpsom høgskole, klarte jeg å få sammen en studieplan som gjorde at jeg ved hjelp av å gå ett år ekstra også fikk en byggutdannelse. I ettertid så må jeg vel si at jeg burde brukt minst 0,5 år ekstra på det løpet, for det var beintøft å måtte ta både de grunnleggende og videregående fagene samtidig. Den naturlige progresjonen mista jeg på den måten. Likevel er det flott å ha begge ingeniørgradene - man har et ganske stort arbeidsmarked å orientere seg i..
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 Det er da flust av ingeniører som ikke er stucked på kontor Nope!
Varsia Skrevet 11. juni 2008 #18 Skrevet 11. juni 2008 Nope! Ånei. Fint at du sa det. Da kan jeg gå og si det til alle de ingeniørene jeg kjenner som ikke jobber på kontor at de må se å pelle seg inn på nærmeste kontor så fort som svint, fordi en "jeg-sier-kun-ett-ord-av-gangen-gjest" på KG har lært meg at de må jobbe på kontor... Sukk, så trist. Er nok mange ingeniører som blir leie seg nå, hele yrkeskarrieren deres har vært basert på en illusjon... For å komme tilbake til saken; søstera mi jobbet 8 år som ingeniør uten å jobbe på kontor, det samme gjorde gubben hennes, jeg vil tro det er flere som greier det samme, det kommer vel helt an på utdanning og bransje:) Å være ingeniør i nordsjøen for eksempel kan vel neppe kalles kontorjobb...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå