Gjest Pupsilure Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Jeg har aldri trent. Men vet at jeg virkelig bør. Har ikke så god holdning, og mye vondt i nakken/skuldre pga det. Jeg har lite energi, og er ganske lat. Planen er å få barn om noen år, og jeg er usikker på hvordan kroppen min vil tåle å gå gravid. Ser for meg at det vil bli veldig tungt og tøft. Jeg har veldig svake muskler i mage og rygg. Problemer med å rette meg skikkelig opp, og jeg er ganske buet i korsryggen. Virker som jeg har tyngdepunktet på feil sted. Men, hva gjør jeg? Har prøvd å trene på sats, men det blir til at jeg ikke er der så ofte. Og ikke trener skikkelig når jeg først har vært der. Så jeg har meldt meg ut. Jeg jobber turnus, og det er ikke så enkelt å få tid til trening. (selv om jeg skjønner at jeg burde ha allverdens av tid, siden jeg ikke har barn, og jeg ikke jobber fullt...... Og jeg tenker på hvordan det blir når jeg får barn, bør få inn en god rutine på trening nå) Siden jeg ikke er så sterk eller utholdende, føler jeg meg dum når jeg trener, og jeg gir opp veldig raskt. Og jeg har ikke funnet noen treningsmåter jeg liker. Eller, jo, pilates liker jeg veldig godt. Men hvordan komme igang? Blir så frustrert av dette jeg....
Suzy Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Har du vurdert å kjøpe deg en ball og en instruksjons-dvd for det (t en instruksjons-dvd for pilates) og trene litt hjemme til å begynne med? Du kommer langt med skikkelig kjernetrening og en mer aktiv livsstil generelt. Tren pilates eller ball to ganger i uka til å begynne med og gå en halvtimes tur de andre dagene
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Oppdatering: har enda ikke begynt å trene.... Er vel for lat, og kommer sikkert aldri til å begynne
murray Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Viljestyrke Bestem at i dag skal du på trening. Og så går du på trening. Følelsen etter å ha slitt seg skikkelig ut er verdt det. Og du får mye mer energi! Jeg tenker sånn: "greit, skulle gjerne ligget på sofaen og spist is, men det er bare snakk om en eneste time - det klarer jeg". Så går jeg på SATS.
Gjest misa Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Kjære Pupsilure! Jeg fikk helt vondt av deg, jeg. Jeg har også "dårlig holdning". Hehe, høres ut som vi er to småkriminelle tenåringer! Uansett, dårlig holdning har gitt meg også en god del nakkeproblemer, som i tur har gitt meg vonde skuldre og armer. Nå har jeg endelig begynt å gjøre noe med problemet, og har gått til manuellterapeut 6 ganger hittil. Jobber aktivt med å få bedre holdning, for det må som ordet tilsier; en holdningsendring til. :gjeiper: Trening er vanskelig å få til hvis man ikke har noen glede av det, eller kjeder seg og/eller er ensom. Kanskje du i første omgang fortsetter med det du føler at du får til; pilates? Ellers kan jeg anbefale styrketrening! Ta en introduksjonstime på et studio, eller be om en fra der du går allerede, og få personalet til å vise deg med de ulike apparatene. Noe av det viktigste med styrketrening er riktig teknikk! Jeg har trent styrke i mange år, men må fremdeles lese bruksansvisningen på apparater jeg ikke har prøvd før. Ikke tenk på at du dummer deg ut! Jeg vet det er vanskelig, men husk på at det er liten sannsynlighet for at folk glaner på deg og tenker at du gjør noe dumt. Men har selv følt meg sånn noen ganger, så det hører vel med! Det som er gøy og motiverende med styrketrening, er at resultatene i førsten er så umiddelbare! Få gjerne satt opp et treningsprogram på senteret, og skriv opp fremgangen din. Tren så du blir svett! Ta ordentlig i! Da går du fra treningen med god samvittighet, og føler at du har utrettet noe. Få med deg en treningskamerat. Selv kjente jeg motivasjonen sank når samboeren ikke lenger hadde mulighet til å trene sammen med meg, og sliter litt med å komme meg like ofte på trening som før. Det er mye lettere når man er to, og kan sparke hverandre bak når det trengs. Håper dette hjalp litt. Lykke til! -misa
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Tusen takk, misa Uff, jeg burde komme igang. Men det er så innmari vanskelig..... Tror jeg hadde trengt noen å trene fast sammen med. Noen jeg følte at jeg ikke kunne avlyse. Men har ingen.... Har meldt meg ut av sats, og er ikke så veldig lysten på å melde meg inn igjen. Ikke før jeg vet at jeg drar dit to ganger i uka. De siste 4-5 mnd jeg var medlem var jeg der kanskje 2-3 ganger. I starten var jeg flink, og var der ganske ofte, men trente aldri hardt nok.
Beast Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Du trenger ikke bruke massevis av penger for å trene. Det trenger heller ikke å ta masse tid. Selv har jeg en 15 minutters treningsøkt hver morgen, det er ikke veldig mye, men nok til å sette igang kroppen for dagen og gi meg et lite energi-kick. Da tar jeg en del sit-up og push-ups, øvelser for å styrke rygg og brystregionen, og noen for beina. I tillegg til dette er planen å begynne å jogge en gang i uka, samt ha en lengre treningsøkt en gang i uka. I tillegg til dette tar jeg konsekvent trapp istedet for heis og rulletrapp (med mindre jeg har veldig dårlig tid og skal langt opp), samt at jeg ikke har bil og dermed bruker beina istedet. Jeg går gjerne av bussen et stopp for tildig slik at jeg får brukt beina litt ekstra. Dessuten er hoppetau et fantastisk verktøy ettersomd et koster lite, tar lite plass og aktiviserer hele kroppen.
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #8 Skrevet 7. juli 2008 Det er så sant det du sier, Murray! Kanskje jeg skulle prøvd det. Ta meg en rask løpetur nå med en gang. Ligger faktisk på sofaen og spiser sjokolade
Gjest misa Skrevet 7. juli 2008 #10 Skrevet 7. juli 2008 Beast har mange gode poeng her. Sjekk i nærområdet hvilke treningssentre du kan gå på. Det viktigste for meg var faktisk ikke prisen, men at det lå nærmest mulig! Det er mye enklere å komme seg på trening hvis du bare trenger å gå 50 meter, mot å ta buss/trikk i en halvtime. Sjokolade i soffan på en mandag?? Du altså! -misa
Mokkon83 Skrevet 7. juli 2008 #11 Skrevet 7. juli 2008 Hei! skal ikke skryte på meg at jeg er noe atlet her... men hva med å feks: - få en turkamerat, ei venninne eller kamerat som også ønsker å komme i form. så kan dere peppe hverandre opp litt - låne hunden til naboen ? (om du liker hunder da...) - endre kostholdet... ikke handle inn masse snop, heller ha frukt stående på bordet. jeg vet det er lett å kaste seg i bilen og "hente" stuffet... men om du virkelig tenker gjennom ting før du setter deg ned og spise snop så kanskje du innser at du egentlig er litt sulten? drikk masse vann og spis gulrøtter:) knaskerøtter og de smaksgulerøttene er digge! jeg har fått meg wii fitness, det er kjempemotiverende! trener 15 min hver morgen, og prøver få til noe iløpet av dagen om jeg får tid. ellers så har jeg hund, så jeg går i skogen med han. utrolig mye mer motiverende når du har en turkamerat som er skikkelig glad når du vil gå tur:)
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #12 Skrevet 7. juli 2008 (endret) Nå gikk/jogget jeg faktisk en runde ute her! Gikk ut 20.41 og var tilbake nå 20.59. Det ble ikke så lenge, men er svett. Og runden er ganske lang. Syntes jeg da. Kjenner hvor dårlig form jeg er i Tenkte faktisk mens jeg gikk at jeg burde lånt meg en hund. Men vet ikke helt hvordan. Bor i oslo, med masse blokker rundt meg. Så naboer er det nok av. Og jeg ser at flere har hunder. Hadde jeg hatt en hund ville jeg nok gjerne at noen som virket oppegående, skulle mosjonere den litt for meg. Men har sett tråder her hvor folk aldri i livet ville lånt bort hunden sin, og syntes det er uhørt å spørre om noe slikt. Så da vet jeg ikke Kunne kanskje hengt opp en lapp.... Kostholdet bør absolutt endres. Og nå i dag begynte samboeren å klage over formen sin selv. Og ber om sunnere middager. Han blir aldri i verden med ut å trener men mindre godteri her i huset, og sunnere middager ville han ha, så vi får se da Endret 7. juli 2008 av Pupsilure
Mokkon83 Skrevet 7. juli 2008 #13 Skrevet 7. juli 2008 nå er du i gang med en liten tur, så kan du jo heller øke lengden og intensiteten i ditt tempo. leste noe et sted om at det ikke kommer an på hvor langt og lenge du feks jogget, bare du blir skikkelig andpusten.. og det blir en jo om en løper en liten runde, iallefall jeg:P hehe og når det gjelder kosthold så har iallefall jeg funnet noe som jeg føler fungerer for meg. har kuttet ut poteter (spiser basmatiris istdetfor), har mye mer grønnsaker(feks brokkoli og gulrøtter) sunnere å ha meierismør på skiva fordi det inneholder mettet fett (naturlig fett som kroppen kjenner igjen, bra i små mengder) stek maten i det, og lag saus på kraften. ha i lettrømme eller fløte. når du lager sånn saus kan du spise så mye du vil bare du ikke har poteter. brød burde man heller ikke spise. nå har jeg cøliaki så gjør ikke så forferdelig mye... glutenfritt brød smaker ikke akkurat nam nam... så jeg har begynt å spise maaasse omelett! med feks gressløk, brokkoli, pølse, skinke, ost eller noe annet digg:) ellers så prøver jeg å drikke vann istedet for saft... og skal prøve å drikke vin istedet for øl. ang å låne en hund: hvorfor ikke henge opp en lapp på lokalbutikken din ellerno.. pålitelig jente søker treningspartner på fire ben! nå skrev jeg mye om meg og mine vaner her da... men håper du får plukket opp noen råd da:)
Mokkon83 Skrevet 7. juli 2008 #14 Skrevet 7. juli 2008 Nå gikk/jogget jeg faktisk en runde ute her! Gikk ut 20.41 og var tilbake nå 20.59. Det ble ikke så lenge, men er svett. Og runden er ganske lang. Syntes jeg da. Kjenner hvor dårlig form jeg er i Du er kjempeflink!! STÅ PÅ var det jeg skulle innlede med egentlig her i isted:) synd du ikke bor i nærheten her da.. så kunne du fått med både meg og rottweilergutten vår på tur:)
Gjest misa Skrevet 7. juli 2008 #15 Skrevet 7. juli 2008 Du er kjempeflink!! STÅ PÅ var det jeg skulle innlede med egentlig her i isted:) synd du ikke bor i nærheten her da.. så kunne du fått med både meg og rottweilergutten vår på tur:) Jeg gleder meg noe vanvittig til jeg får min rottweilergutt! Men det blir den dagen jeg har tid til å ta ordentlig vare på han (dvs. ikke jobb 12 timer daglig + masse reising på fritiden ). Pupsilure: der ser du, du er i gang! Jeg går også tur de dagene jeg ikke orker å dra innom treningssenteret. Tenk, jeg skulle på trening i kveld, og hadde motivert meg hele dagen. Men da jeg kom ned hadde de STENGT! Tenk å være så frekk... så jeg gikk en tur i rask gange slik at jeg ble svett, så kjøpte jeg masse frukt, så spiste jeg litt is også. Hehehe. -misa
Sekretæren Skrevet 7. juli 2008 #16 Skrevet 7. juli 2008 Har du tenkt tanken på å lage deg en treningsdagbok her inne? Gjør du det, kan du få mulighet til å få backup og tips som kan hjelpe på motivasjonen. Og også ta en titt på andres dagbøker, og få noen å snakke med deg om det. Jeg kan komme innom og sparke deg innimellom, så kan du sparke meg... Har planer om å opprette en selv!
NovaFlare Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 Hvor bor du da? Jeg bor i Sarpsborg og trener flere ganger i uka, du kan bli med meg
lillesky Skrevet 7. juli 2008 #20 Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg er som deg, hvis det er en liten støtte... Har prøvd treningsstudio (endte opp med å betale medlemskap i et år og å ha konstant dårlig samvittighet fordi jeg aldri trente), dvd'er (orker ikke trene i stua)... Finnes det ikke ei treningspille? Har forresten hund, men trener ikke noe mer av den grunn... Hvis det er mange hunder der du bor, hva med å henge opp en lapp i blokka der du bor, at du gjerne tar et par turer med hund? Så kan de støvsuge, ta seg et bad eller noe, mens du lufter hunden. Er jo kjempebra deal! Endret 7. juli 2008 av lillesky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå