Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 For noen dager siden fikk vi en kattunge på 11-12 uker.. Jeg har hatt mange katter og kattunger tidligere, men dette synes jeg ikke virker helt normalt.. For det første så er hun VELDIG liten for alder.. ville tippet 7-8 uker om jeg ikke visste alderen. Kullbroren var vel omtrent 3 ganger så stor. Hun har visst i følge tidligere eier, alltid vært liten, og ble født 1 døgn etter de andre kattungene. I følge tidligere eier har hun spist godt. Hun er veldig rolig, jeg synes hun er unormalt rolig for kattunge å være. Sover mesteparten av tiden, men leker litt innimellom. Det jeg reagerer mest på, er at hun er så usosial.. vil helst være ifred. Søker ikke kontakt i det hele tatt. Virker ikke sky eller engstelig, blir ikke redd når vi nærmer oss. Bare uinteressert. Men hun skriker når hun blir løftet opp og holdt! Gjør ingen stor fysisk kamp for å komme ned, bare skriker. Jeg har såvidt hørt henne male, da hun har ligget alene på et saueskinn. Jeg spurte tidligere eier om dette, og først nå fortalte hun at hun aldri hadde hørt noen av kattungene male, og at hun hadde lagt merke til at pusen av og til skreik da hun ble løftet opp. Er denne kattungen syk tro, eller bare veldig sær og usosial? Vil også legge til at vi har en katt fra før. Denne katten er ekstremt sosial og selskapssyk, derfor tenkte vi at hun ville ha godt av en kattekompis (misliker å være alene).. Så da er det jo synd at den nye pusen ikke ønsker kontakt i det hele tatt, verken med mennesker eller andre dyr. De sloss ikke.. den store freser litt om den lille kommer for nær, og den lille er bare uinteressert.. Den har ikke villet spise noe annet enn kokt fisk her.. er renslig:-) Hva tror dere?
Gjest vimselot Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 I likhet med tisper er det ikke alle som bør få forøke seg. Men det går sikkert bra med litt tålmodighet. Katter er heldigvis forskjellige og når hun ikke viser aggersjon, tror jeg ikke du skal bekymre deg. Men du kan jo la veterinæren ta en titt på henne?
NovaFlare Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg ville ikke nølt med å besøke dyrlegen så lenge hun er så liten. Spiser hun kun fisk blir hun veldig feilernært, det inneholder ingenting hun trenger. Hun burde spise f.eks Royal canin kitten fra dyrebutikk. Når de er små, blir de mye sykere av småting, enn hvis de er store, om du skjønner, så det skal man ikke ta så lett på. F.eks så reagerer vi ikke hvis en voksen katt har litt forbigående diare, men for en liten kattunge kan det være dødelig. Ring heller dyrlegen enn å være etter snar, så føler du deg bedre Stikk et termometer forsiktig inn i endetarmen med litt olje. Tempen skal aldri være over 39, men ligge ca på 38,5. Heller ikke under 37. Jeg skal ikke male fanden på veggen, men passivitet og likegyldighet skal taes på alvor! Spesielt med kattunger. Du kan ikke vente dager, bare få det ut av verden. Dessuten SKAL ikke kattunger tas fra moren når de er 12 uker. Det er minst 12 uker, kattungen din høres ut som den skulle fått blitt lenger hos moren. Endret 4. juni 2008 av NovaFlare
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Nova Flare har alltid mye bra å komme med - henne kan du stole på når det kommer til katter! Uansett, katten din er jo veldig liten da. Tatt altfor tidlig fra mamman sin ....dette vet du jo! Gi pus morsmelkestatning for katter og bruk gjerne en sprøyte (uten spiss selvsagt) til å sprute det i munnen hennes. Klart hun blir slapp uten næring! Forblir pusenurket slapt så kontakt dyrlegen med en gang!
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Nova Flare har alltid mye bra å komme med - henne kan du stole på når det kommer til katter! Uansett, katten din er jo veldig liten da. Tatt altfor tidlig fra mamman sin ....dette vet du jo! Gi pus morsmelkestatning for katter og bruk gjerne en sprøyte (uten spiss selvsagt) til å sprute det i munnen hennes. Klart hun blir slapp uten næring! Forblir pusenurket slapt så kontakt dyrlegen med en gang! Hun er 12 uker, så hun er ikke tatt fra mammaen for tidlig... men hun er liten for alder, og SER UT som 7-8 uker...
la Flaca Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Hun er 12 uker, så hun er ikke tatt fra mammaen for tidlig... men hun er liten for alder, og SER UT som 7-8 uker... 12 ukers alder også er for tidlig dersom kattungen ikke er kommet langt nok i utviklingen. Man gi fra seg katten når den er stor nok og sterkt nok til å takle påkjenningen med å bytte hjem. Som regel er 12 uker gamle kattunger modne nok, men ikke alltid. Altså tidligst 12 uker.
Tabris Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Jeg ville også tatt den med til dyrlegen. Det kan høres ut som om den har blitt en av de "svake" i kullet, det hender jo at det blir født noen som er vesentlig mindre enn resten.
onyx Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Den kan godt være at kattungen er for tidlig født i utgangspunktet. Katter parrer seg mange ganger og det er helt vanlig at kattungene i et kull kan være unnfanget med flere uker i forskjell og med forskjellige fedre.
la Flaca Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Den kan godt være at kattungen er for tidlig født i utgangspunktet. Katter parrer seg mange ganger og det er helt vanlig at kattungene i et kull kan være unnfanget med flere uker i forskjell og med forskjellige fedre. Virkelig? Men blir ikke livmoren lukket når katten er drektig som hos andre pattedyr? Syns noe annet høres veldig usannsynlig ut. Kaniner kan bli drektige med kull i ulike aldre, men det er fordi de har 2 stk. livmor.
Tabris Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Jeg har også hørt at et kattekull kan ha flere fedre, men har ikke hørt noe om at de kan ha vært unnfanget flere uker fra hverandre. Men jeg skal ikke påstå verken det ene eller det andre her.
la Flaca Skrevet 5. juni 2008 #11 Skrevet 5. juni 2008 Jeg har også hørt at et kattekull kan ha flere fedre, men har ikke hørt noe om at de kan ha vært unnfanget flere uker fra hverandre. Men jeg skal ikke påstå verken det ene eller det andre her. Det at de kan ha flere fedre er ikke så rart, det kan jo vi mennesker også fikse hvis vi har skikkelig flaks. Men da må befruktningen skje samme dag. Katter har spontan eggløsning, så de står friere til å bli befruktet når det passer dem. Men jeg syns det høres veldig usannsynlig ut at en katt som har vært drektig i flere uker er i stand til å slippe egg og være tilgjengelig for befruktning. Beklager avsporingen, ble litt nyskjerrig bare. Håper noen vet svaret.
onyx Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Ikke vet jeg, jeg er ikke vetrinær. Men jeg har hatt flere fortelle meg at det ikke er uvanlig med forskjellig befruktningstidspunkt på kattunger, men opptil 2 uker tror jeg også er drøyt. Jeg får spørre vetrinæren neste gang jeg er innom.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 Jeg ville ha oppsøkt veterinær om jeg var deg TS. Det er ikke normalt at en liten kattunge er så passiv som du beskriver- en kattunge skal leke og vise interesse for omgivelsene sine. Selvfølgelig sover den mye når den er liten, men når den er våken skal en frisk kattunge være kvikk og rask. Det at den skriker når du løfter den, kan også være tegn på at noe er galt. Lykke til hos veterinæren!
Gjest Sisu Skrevet 5. juni 2008 #14 Skrevet 5. juni 2008 Kan jo hende den er syk og rett og slett får vondt når den blir løftet og dermed skriker?? Ta den til dyrlegen og forhør deg! Og så må du fortelle oss om h*n fant noe galt med kattungen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #15 Skrevet 27. juni 2008 Hvordan gikk det med kattungen? Har en kattunge med akkurat de samme symptomene her, er bekymret.
NovaFlare Skrevet 27. juni 2008 #16 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Hvordan gikk det med kattungen? Har en kattunge med akkurat de samme symptomene her, er bekymret. Hvis kattungen din er så dårlig at du er beskymret vil jeg sterkt anbefale deg å ringe dyrlegen (som bare koster vanlig takst på hverdager) istedet for å vente på svar herfra. Det er ekstra prekært når det er kattunger, fordi de blir raskere dehydrerte enn voksne katter Lykke til, si hva dyrlegen sa da Endret 27. juni 2008 av NovaFlare
Gjest Infralove Skrevet 27. juni 2008 #17 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Den har ikke villet spise noe annet enn kokt fisk her.. er renslig:-) Kor lenge har den levd på berre fisk? Katter kan nemleg bli avhengige, og nekte å ete noko anna. Som sagt, så er det fint lite katter får ut av å ete fisk, det er meir skadeleg for dei. Les meir om katt og fisk her Og katter åt ikkje fisk opprinneleg Håpar det ordnar seg. =) Endret 27. juni 2008 av Infralove
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå