Gå til innhold

TIlsetningstoffer i maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har i det siste lest en del om tilsetningnstoffer i mat, og er genrellt opptatt og spise sunt. Det er omtrent helt umulig å finne produkter uten noen former for tilsetnigstoffer i butikken. Selvfølgelig økologiske grønnsaker da men. ...

Irreterer meg utrolig over alt som inneholder unødvendig ting.

Noen andre som bryr seg om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Ja, jeg er opptatt av dette.

Mitt råd er å lage mat fra bunnen, og unngå hel- og halvfabrikata, så har du mye bedre oversikt over hva du får i deg av tilsetningsstoffer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er i hvert fall oppmerksom på det, men unngår ikke helt varer med tilsetningsstoffer. Lager det aller meste av middag fra bunnen og baker endel brød o.l, men pålegg, is, kjøpebrød, ferdig majones/ketsjup/sennep etc inneholder alltids stoffer jeg mener jeg kunne klart meg uten. Selvsagt kunne jeg lagd enda mer selv, men for mitt vedkommende blir det en prioritering; jeg velger å ikke bruke mer tis enn jeg allerede gjør på matlaging og prøver å velge forholdsvis greit av ferdigvarer også.

Men det skal ikke være lett: I går kjøpte jeg pålegg av kyllingfilet, og gjett hva som står bakpå denne varen? At den inneholder like mye høne som kylling (greit nok ressursmessig, men varen er priset etter kylling naturell-looken) og diverse tilsetningsstoffer. Der vi bor har vi heller ikke ferskvaredisk med renere varer. Omtrent ALT inneholder mer enn råvaren/salt/sukker. Det eneste alternativet ville vært å lage alt selv eller f eks bare bruke rester og frukt/grønnsaker på maten - jeg gjør det også (hoummus, tomat med urter, rester av fisk eller kylling, eple, banan osv), men igjen; jeg klarer ikke leve som E-purist...

Men det er betenkelig at omtrent alt er tilsatt noe, og at man også bruker tilsetninger det er vanlig å reagere på (for eksempel MSG (?), hvetemel, egg, melk) i produkter hvor det burde være unødvendig for annet enn å gjøre produksjonen billigere.

Skrevet (endret)

Jeg er også opptatt av det. Derfor foretrekker jeg rene råvarer fremfor halv- og helfabrikata. Når jeg leser innholdsdeklarasjonen på enkelte typer pålegg, kjeks, halvfabrikata o.l., tenker jeg at dette har jeg rett og slett ikke lyst til å spise.

Dette er hva en tilfeldig valgt Toro-saus (Bretagne Kyllingsaus) inneholder:

Vegetabilsk fett,

modifisert potetstivelse, gjærekstrakt, melkesukker, salt,

paprika 3 %, tomat, smaksforsterker (natriumglutamat), løk,

melkeprotein, stabilisator (guarkjernemel), hvitløk, aroma

(inneholder selleri), sukker, krydder, gressløk, syre

(sitronsyre), farge (paprikaekstrakt).

Man får ikke akkurat vann i munnen av å lese denne ingredienslisten. Jeg lager mye heller en saus av fløte, sitron, sennep og urter, tzatziki, guacamole, eller noe annet som er like lettvint, og mye bedre.

Endret av Zia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...