Gå til innhold

Soldrakt/UV-drakt til barn

Gjest Gjest_Helen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helen_*

Jenta på snart to år har fått soldrakt med UV-faktor 50, og den skal vi bruke på Rhodos neste uke. Men nå lurer jeg på hvordan dere andre gjør det. Barnet skal jo både bade i den og leke i sanden med den. Når hun da har badet, kan hun sitte i sanda med den og la den tørke mens den er på, eller skal vi ta den av? Jeg er jo redd for at våte klær kan gi både forkjølelse og annet. Hva gjør dere andre? Og hva med badebleiene, må de tas av mellom hver gang barnet bader? Bytter dere bleie for hver gang eller lar dem tørke når de ikke er skitnet til? Jeg ser for meg at det blir vanskelig ved barnebassenget, jenta er jo ute i bassenget en stund, kommer opp til oss. og bader videre. Da er jo bleia våt i en lang periode. Når bruker dere andre å bytte disse bleiene? Hva med urinveisinfeksjon hos jenter, det er vel lettere å få det når de går med våte bleier? Mange spørsmål, men tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vi brukte ikke badebleier når knøtt badet i syden, kun badebukse og vi hadde ingen uhell.

Når vi brukte soldrakt (med filter) så trengte vi ikke smøre den delen av kroppen som var dekket. Når han hadde badet ferdig to vi den av, stoffet er ikke særlig behagelig å gå med når det er vått, og tok på noe annet.

Vi holdt oss unna stranden midt på dagen. Når han holdt på i vannet så gjorde han det stort sett kontinuerlig, så da var det ikke noen vits i å skifte.

Tror ikke det er lurt å la barna gå med våt bleie eller våte klær. Da får det heller bli flere skift. Alt tørker jo fort i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns stoffet i UV drakten vi hadde var kjempesmart jeg! Det tørket jo på 5min ca, og ble ikke ordentlg kaldt, så her hadde mini på seg drakten lenge av gangen. Han var aldri kald, men sval siden drakten gjorde så han ikke ble så varm i solsteiken.

Badebleiene byttet vi litt her og der siden de likte jeg ikke at han gikk meg så lenge av gangen. Der ble han litt kjølig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

UV drakt...... stakkars unge, hva blir det neste????????? Rart vi som er i 20 og 30 åra lever enda!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt sånn skeptisk til sånne UV-drakter selv. Mine barn bader og leker i sanden om hverandre, det må da være ubehagelig å gå med vått tøy hele tiden på kroppen tenker jeg. Jeg kunne aldri tankt meg å gått med en slik drakt.

Er slike drakter nødvendig tenker jeg eller er det bare enda en ting som barnefamilier "presses" til å kjøpe?

Jeg smører mine barn med solfaktor 30 hver 2. til 3. time. Lillesøster på 16 mnd er for det meste naken med solhatt mens storebror har på seg en liten badebukse og caps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sånne UV drakter til min gutt på 1 1/5 år og synes de er supersmarte, rett og slett. Solkrem er ikke særlig sunt og med en sånn drakt så slipper man å dynke dem med krem. Dessuten beskyttes særlig skuldre og rygg som er veldig utsatt for å bli solbrent.

Hva er egentlig så "stakkars unge" med en UV drakt? Heller "stakkars unge" til en som er så rød og solrent at han får feber og må være inne i mange dager til rødheten går bort....

En liten tass på 1-2 år bør uansett ikke være så lenge i stekende sol av gangen, dermed er UV drakt fint når de skal leke på stranden en stund i stekende solskinn. Jeg har brukt en UV T-skjorte med kort arm, og en hel drakt da vi var på ferie for et halvt år siden. Fungerte helt supert. Hadde badebleie under når vi var i basseng.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene min har aldri vært solbrente de, ikke antydning engang. Selv om de ikke har slike drakter. Solkrem må man jo uansett bruke der dressen ikke dekker.

Det jeg spør meg om; er det virkelig nødvendig med en slik dress? Greit nok jeg kan kanskje nødvendigheten om man bor i Australia og er mye ute i solen hele året. Men her i Norge så har man vel 15 slike dager i året hvis man er heldig.

Dette er overhodet ikke noe "angrep" på de som har slike dresser altså som sagt det jeg vil frem til er nødvendigheten

Unger er kledd på og dekt til hele året i det må da være deilig for dem og kjenne vinden og solen på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Caramba_*

Spørs jo litt hvor gamle og hvor lyse de er i huden. Vi kjøpte våre til ferie i tropiske strøk i julen og der var de et "must". Du kunne neste se hvordan unger med bar hud ble brent i løpet av en dag på stranden.

Min sønn er bare 1.5 år og meget lys. Han leker veldig mye ute for tiden, men akkurat på stranden har han hatt på seg drakta si fordi det er midt i solen og han blir lett litt rød i huden. Trenger bare å smøre ham litt på hender og føtter.

Jeg synes slike drakter er supre, de er jo ikke særlig anderledes enn en badedrakt. Jeg har selv smertefulle minner fra å være veldig solbrent som liten, hvor jeg omtrent måtte være inne i dagevis med feber. Mamma var kanskje litt slapp med solkremen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommermamma

Vi har brukt slike drakter på diverse sydenturer med små barn. Våre små propeller har ikke tålmodighet til å smøre hele kroppen etter hvert bad, som i juli/august gjerne blir minst en gang i halvtimen. Og spesielt på stranda, der solen tar ekstra midt på dagen, er disse draktene veldig kjekke. :)

Nå skal det legges til at våre i tillegg reagerer på en del solkremer, men om bae legger og underarmer (+ ansikt selvsagt) må smøres så går det som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...