Gjest morine Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Hei, jeg lurer litt på det med å trene hver dag. De som gjør det, hvordan får de det til? Jeg synes det er flere faktorer som gjør at jeg ikke kan trene hver dag. Den største faktoren er vel at jeg ikke synes jeg har tid til det. Jeg har full jobb, med 45 min reisevei frem og tilbake, to små barn (hente/levere i bhg), hus og mann. Bare dette opptar egentlig hele tiden min. I tillegg prøver jeg allerede å trene på Sats 3-4 ganger pr uke - noe mer enn det synes jeg ikke at jeg får til eller har ork til. Det heter seg jo at man får energi av å trene, men jeg må vel innrømme at etter en dag som starter kl 06 og ikke er ferdig før ungene er i seng 1930 får jeg ikke så veldig mye mer energi av å trene fra kl 20-21. Jeg gjør det, fordi det er den tiden jeg kan bruke, men jeg føler meg veldig sliten av og til og ser ikke hvordan jeg skal klare å trene mer av den grunn og tiden da. Mannen min er treningsglad selv og må derfor også få tid til å stikke bort på Sats/sykle i skogen og da må jeg jo være hjemme med ungene. Men, grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å gå ned noen kilo og da må jeg enten spise mindre eller trene mer enn jeg gjør i dag. Spise mindre greier jeg ikke tror jeg, jeg tenker på hva jeg spiser og er flink hele dagen på jobb, og middag må vi jo ha - blir ofte sulten igjen på kvelden og føler at jeg da ødelegger hele opplegget med å stupe inn i kjøleskapet og snoke noe der. De kveldene jeg trener gjør jeg ikke det naturlig nok, og konklusjonen min er at jeg da burde trene mer... men orker ikke, gidder ikke, passer meg ikke... etc. Noen som har noen tips til meg? Trene hardere? Eller må jeg trene oftere? Nå har jeg ikke sagt noe om hva jeg trener da, men en typisk uke består av 1-2 spinningøkter (harde timer) og 1-2 timer i sal (kondisjon og styrke). Fortsatt ikke nok? *sukk* Noen kloke hoder med peiling på trening og forbrenning?
fløtepia Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 hva med å ikke ta treningen på treningssenteret hver dag? de dagene du føler du har lite overskudd kan du gå deg en lang tur eller jogge litt. en venninde gikk ned 16 kg på 4 mnd på å gå en times tur hver dag! ellers har du jo mulighet for å trene hjemme også de dagene du ikke har tid til treningsstudio. kjøp deg en pilatesball med vektballer og tren hjemme det har jeg, og det har vist seg til å være veldig effektiv :D eller kjøp en treningsdvd og utøv det hjemme lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Støtter forslaget om å trene andre steder enn treningsstudio. Når mannen er på treningen sin kan du jo ta med ungene på tur. Det er trening i å gå også, særlig om du går steder med motbakker. Da får ungene også frisk luft og trening, så det er bare positivt for dem også. Dere kan leke tikken, bomgjemsel, spille fotball/basket, lage hinderløyper, eller andre leker som krever fysisk aktivitet. Kjøper du et manualsett (får sett på til sammen 20 kg for 200-400 kr på sportsbutikker) så kan du trene styrke hjemme. Du sparerer den tiden du vanligvis bruker på å reise til/fra treningsstudioet, i tillegg til at du kan trene når du vil, og ikke trenger å forholde deg til en timeplan. Jeg føler også at det til tider er vanskelig å ha tid/overskudd til å være fysisk aktiv hver dag. Det er derfor viktig å finne en treningsform som man synes er gøy, og som ikke krever masse forberedelser og slikt. Da blir det ikke så tungt å komme i gang, og man sparer tid i forhold til å måtte pakke utstyr ned i en bag og reise et spesielt sted for å trene.
Gjest Huldali Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Lurt å kjøpe seg noe utstyr hjemme, en elipsemaskin og sykkel er fint å ha! 45 min reisevei, tog eller bil eller buss? Kan du klare å sykle den strekningen? Eller ta toget/bilen/bussen halvveis og trimme resten av veien til jobb eller tilbake? Da får du trent på vei til eller fra jobben og blir således ferdig med det for den dagen Selv er jeg en av de som trener 6-7 dager i uken. Nå er jeg i en helt annen situasjon enn deg, har ikke noe famile å tenke på og er student, så får det til å gå. Men må si det har vært hardt til tider å stå opp halv 5 om morgen to til tre ganger i uken for å løpe en kald vinterdag. Men jeg har klart det alle gangene Ellers trener jeg også en del på treningsstudio, helts tidlig og før skolen. Kan føle at det tar litt mye tid av og til: stå opp, må ha et par kopper kaffe før trening, kle på seg, trene, dusje, fikse seg. Ting tar tid, men det er verdt det.
eximus Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Min mening er at det er viktig å ta vare på helsa. Ved trening og riktig kosthold får man overskudd til å klare alt annet som livet krever. Dersom du har det så travelt at du ikke har tid til å ta vare på helsa har du kanskje for mye å gjøre? Er en endring av livsstil noe som kan gjøre at du kan komme i form uten at det føles tungt? Det er ofte en slitsom periode med små barn. Hva med å arbeide mindre? Vil kanskje livet føles bedre da? Vil barna få en mer opplagt mor? Bare noen tanker ...
Gjest Bolledeig Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Hvorfor skal du trene hver dag? 3-4 ganger i uken kombinert med litt fysisk aktivitet i hverdagen er da mer enn nok for de fleste, med mindre du har planer om en idrettskarriere/løpe maraton/stille i fitness. Jeg ville prøvd å få inn litt mer styrketrening av den tyngre sorten, det er veldig motiverende trening fordi du får konkrete målbare resultater hele tiden, i tillegg til at styrketrening hjelper kroppen å forbrenne fett også når den er i ro. Ikke vær redd for å bli store og bulkete, kvinner har en tiendedel av den testosteronen menn har, og derfor et mye dårligere anlegg for å bygge muskler. Det betyr ikke at vi ikke trenger styrketrening. Styrketrening virker forebyggende for benskjørhet, gir en bedre holdning, mindre belastningsskader, you name it. Trener du et helkroppsprogram 2-3 ganger i uken er det supert. Jeg har et opplegg liggende her: Treningsprogram Dette kan du bruke både hjemme, med egne manualer, eller trene på et treningssenter. Det er lagt opp slik at du skal komme deg "gjennom" alle muskelgruppene på en økt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Jeg skjønner heller ikke hvorfor man du skal trene hver dag. Jeg tror det er vanskelig å holde på det i lengden, og at man fort kan bli treningslei. Jeg ville heller satset på å trene jevnt på det nivået du gjør nå, samt sørget for å bevege meg mer i hverdagen i tillegg til de faste treningsøktene. Rusle en tur med en venninne på kveldstid eller gå av toget/bussen en stasjon før på vei til eller fra jobb, ta trapper i stedet for heis, gå til butikken framfor å kjøre osv. Du sier du har lett for å stupe inn i kjøleskapet de kveldene du ikke trener. Jeg vet ikke hva det vil si, men om du da spiser sjokolade - er det mulig å bytte det ut med noe? Frukt, smoothie? Hvordan er middagene? Ja, middag må man ha, men middag er jo så mangt. Det fins mange sunne alternativer som ikke trenger å ta hele ettermiddagen å lage.
Gjest morine Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 HI her. Takk for mange gode svar. Endel av forslagene har jeg prøvd (sykle til og fra jobb, treningsvideo og vekter hjemme, crosstrainer etc) og ender med å bli forkastet. Jeg er nok slik laget at jeg vil kaste treningsklærne i bagen og stikke på Sats (5 min hjemmefra). Ta en effektiv treningsøkt der og så være ferdig. Å rusle tur i en time er ikke noe for meg (som kompensasjon til trening altså). "Problemet mitt" om jeg kan kalle det det er tid, rett og slett. Tid til å sette meg ned med en bok og en kaffe latte når "alt" er gjort med hus og hjem og barn. Tid til å sløve i en hagestol og småprate med mannen min. Gjøre små ting bare. Mine ting. Så jeg er egentlig fornøyd med å trene 3-4 dager i uken. Sitter ikke akkurat på baken resten av uken heller, er flink til å gå og sykle i hverdagen uten å bruke bilen. Grunnen til at jeg spør, er at en hele tiden hører fra forskerhold at en bør trene ofte og bevege seg 30-60 min hver dag - og det har fått meg til å tenke på at jeg kanskje burde trene ennå mer. Men, de mener sikkert ikke at alle skal trene en hard times økt hver dag, da er det mange som faller av lasset - bl.a meg selv. Jeg får nok stramme litt inn på matinntaket så jeg kan gå ned litt, og holde på treningstimene jeg har, men skal prøve å trene litt mer styrkeøkter - takk for det tipset. Det er nok kun forfengelighet som gjør at jeg ønsker å gå ned mer, for jeg er ikke overvektig. Ønsker bare å stramme opp litt mer her og der. Kan absolutt vise meg i bikini slik jeg ser ut nå altså Vel, litt surr her nå - takk for alle tilbakemeldinger. Fortsatt god (trenings-)sommer!
Caboodle Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Det er ikke så veldig vanskelig å unne unna ei time til seg selv hver dag om man kan ta det på kveldingene om senteret er oppe sent. Make an effort.
Gjest Syklisten Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Når skiftet du treningsprogram sist? Går du alltid til de samme timene med den samme typen innsats? Kroppen vår er laget for å finne seg en jevn rytme og et platå å ligge på så etter en stund med samme mengde trening og intensitet så har ikke treningen samme effekt lenger. Jeg synes du er flink som trener 3-4 ganger i uken. Gjør som Bolledeig sier - tren styrke og gjerne med vekter/apparater der du vet hvor mye du tar i og øker vekt/motstand etterhvert som du merker at det blir lettere. Når det gjelder kosthold: spis frokost - spis lunsj - spis middag OG spis kvelds. La kveldsmaten være noe sunt også - det er bedre å spise en brødskive eller to med sunt pålegg enn å spise snacks. Når "ekspertene" snakker om 30-60 minutter hver dag snakker de om aktivitet - ikke nødvendigvis trening. Dvs. at det stykket du går til og fra trening er med i den beregningen og all annen aktivitet. En person som sitter i en kontorjobb og kjører frem og tilbake til jobb hver dag må legge til de 30 minuttene mens en som har en aktiv jobb ikke trenger det.
Gjest Casey Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 hva med å ikke ta treningen på treningssenteret hver dag? de dagene du føler du har lite overskudd kan du gå deg en lang tur eller jogge litt. en venninde gikk ned 16 kg på 4 mnd på å gå en times tur hver dag! Smart, det burde helsestudiogjengerne som meg selv huske på, spesielt nå i sommersesongen! Jeg ønsker også å gå ned en størrelse, ideelt sett burde en trene hver dag!
leandra Skrevet 6. juni 2008 #12 Skrevet 6. juni 2008 Jeg forstår ikke hvorfor man skal trene hver dag? Det er bra å ikke trene mer enn 3-4 ganger i uka, slik at kroppen får tid til restitusjon. Skal man trene mer enn dette, bør en treningsinstruktør eller annen kyndig person legge opp programmet, slik at man ikke risikerer overbelastning og skader. Nå mener jeg ikke at man ikke skal være iaktivitet hver dag -det bør man selvfølgelig, men ikke trene intensivt hver dag.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 7. juni 2008 #13 Skrevet 7. juni 2008 Med jobb og småbarn synes jeg 3-4 ganger i uka er masse trening! Du er flink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå