Gå til innhold

Dere som reiser mye!

Anbefalte innlegg

Gjest Hellasjenta
Skrevet

Skal reise til Hellas i to uker. Hvor stor koffert trenger jeg for å pakke i da? Da mener jeg liter :) Best med hard eller myk koffert?

Takk for svar! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo veldig hvilke vaner du har? Det er jo mennesker som må ha med 80/90L for en uke, mens andre kan klare seg med MYE mindre?

Kanskje best å ha en plan over hva du trenger, da kan du også forestille hvor stor plass det tar. Det er jo avhengig om du har muligheter å vaske klær der også (og om du vil gjøre det), hvor du kommer til å bo (om du reiser rundt eller er på ett sted), hva du planlegger å gjøre (ligge på stranda vs andre aktiviteter), osv.

Jeg har selv reist en del med en medium-størrelse koffert (tror det er rundt 60L?), og har hatt bruk for den da jeg har tatt en ukes ferie hjemme eller over en måned på andre siden av kloden.

Jeg synes det er litt upraktisk med for stor koffert, siden den kan jo bare veie 20kg uansett.

Men som sagt, alt er avhengig av vanene dine, noen som kan leve med 1-2 par sko, noen som trenger minst 6. Jeg er den første typen selv ;)

Da det gjelder hard vs myk, da har vi en som har en hard underdel og mykere stoff over. Det sies jo at de faste er bedre dersom man har flasker eller lignende i kofferten, men jeg kan tenke meg at forskjellene er ikke så store lenger, de fleste er ganske solide og hvis man har flasker i kofferten, da skal jo man pakke de godt inn uansett og ha de heller i 'midten' av kofferten. Jeg hadde heller ikke likt å ha flasker rullende rundt i en hardt koffert, så det er bare å pakke godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Standar hardplast koffert er det beste om du ikke vil tingene skal bli ødelagt.

Skrevet

Jeg har reist både med hardplast og myk koffert. Begge deler har fungert og ingenting har blitt ødelagt. Cluet er å pakke slik at de harde tingene ikke blir knust, tar du med en vin hjem, så rull den inn i badehåndkleet og legg den i midten av kofferten f.eks.

Personlig ville jeg gått for den kofferten som veier minst. Både for å slippe å slepe så tungt og ikke minst fordi totalvekten på kofferten ikke får være mer enn 20 kg.

Skal du på på studio/leilighet? Det hender forresten at man har tørkesnor på hotellrom også. Man kan fint vaske tøy. Skyller du det opp og henger det ut om morgenen, er det tørt på kvelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt med sekk, og vasket det som er nødvendig i løpet av oppholdet. Men det er egentlig nytteløst å gi generelle råd om slikt. Har jo blant annet lært her på kg at det finnes folk som gjerne har med seg 18 par sko på ferie :fnise:

Gjest Hellasjenta
Skrevet

Takk for svar! :)

Skal bo i to uker på hotell, og kommer ikke til å reise så altfor mye. Muligens reise over på en annen øy for en dagstur eller lignende. Regner med å ha med et par sandaler, strandsko, joggesko og et par pensko. Ellers blir jeg å ha med lett sommertøy og slikt, og er ikke en person som har for vane og handle allverden når jeg er i "syden". Blir mest med smykker og annet dill, og det tar ikke allverden med plass.

Har bestemt meg for hardkoffert, men vil gjerne ha litt veiledning angående størrelsen, da de forskjellige butikkene jeg har vært i sier totalt forskjellige ting. Veldig frustrerende, da jeg ikke vil bruke en masse penger på noe jeg egentlig ikke trenger. Noen andre som har forslag i liter? Skal kjøpe den i morgen, så er litt rådvill :forvirret:

Takk for svar KG-jenter! :-D

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar! :)

Skal bo i to uker på hotell, og kommer ikke til å reise så altfor mye. Muligens reise over på en annen øy for en dagstur eller lignende. Regner med å ha med et par sandaler, strandsko, joggesko og et par pensko. Ellers blir jeg å ha med lett sommertøy og slikt, og er ikke en person som har for vane og handle allverden når jeg er i "syden". Blir mest med smykker og annet dill, og det tar ikke allverden med plass.

Har bestemt meg for hardkoffert, men vil gjerne ha litt veiledning angående størrelsen, da de forskjellige butikkene jeg har vært i sier totalt forskjellige ting. Veldig frustrerende, da jeg ikke vil bruke en masse penger på noe jeg egentlig ikke trenger. Noen andre som har forslag i liter? Skal kjøpe den i morgen, så er litt rådvill :forvirret:

Takk for svar KG-jenter! :-D

Vet ikke hvor mange liter kofferten min er men den er blant de mindre standar, tipper at den er noe slikt som 60x40 cm kanskje. Når den er full så er den omtrent akkurat 20 kg. Veldig praktisk, har spart meg fra å måtte betale mye overvekt. Det meste jeg har fått den til å bli var 25, men da var det mange tunge medisinbøker i den.

Sorry at jeg ikke kan hjelpe med liter, men håper ca str kan hjelpe deg litt.

Lurt å gå for hardplast. Kjæresten er stuer og de ser mange myke som går i stykker, åpner seg eller har ødelagt innhold. Dessuten så er en hardplast tett noe som er greit for det er visst ikke så rent sjelden en eller annen idiot har pakket vin i bagasjen.

Og når vinen lekker ut så blir all annen ikke tett bagasje i nærheten også ødelagt.

God tur!

Skrevet

de rundt 40x60cm er som oftest 60/65L, også kalt medium-størrelse, og er enig med gjest, akkurat passe størrelse. :)

Gjest Gjest
Skrevet
de rundt 40x60cm er som oftest 60/65L, også kalt medium-størrelse, og er enig med gjest, akkurat passe størrelse. :)

Takker :)

Jeg skulle til å gjette at min var 80, men det hadde blitt litt mye altså.

Skrevet
det er visst ikke så rent sjelden en eller annen idiot har pakket vin i bagasjen.

Og når vinen lekker ut så blir all annen ikke tett bagasje i nærheten også ødelagt.

Jeg nekter å la meg karakterisere som idiot selv om jeg har vin i bagasjen! Jeg har reist i 18 år uten at det har vært noe problem. Aldri så mye som antydning til lekkasje. Jeg ruller flasken inn i et håndkle eller annet tøy og legger den midt i kofferten og passer på at det ikke ligger noe hardt inntil.

Er ikke pent å karakterisere en som har vært uheldig med pakkingen som idiot heller. :kaffe:

Hvordan skal man frakte vin med seg hjem i dag forresten, hvis ikke man skal legge den i bagasjen?

Skrevet
Jeg nekter å la meg karakterisere som idiot selv om jeg har vin i bagasjen! Jeg har reist i 18 år uten at det har vært noe problem. Aldri så mye som antydning til lekkasje. Jeg ruller flasken inn i et håndkle eller annet tøy og legger den midt i kofferten og passer på at det ikke ligger noe hardt inntil.

Er ikke pent å karakterisere en som har vært uheldig med pakkingen som idiot heller. :kaffe:

Hvordan skal man frakte vin med seg hjem i dag forresten, hvis ikke man skal legge den i bagasjen?

Kanskje ikke idiot, men jeg vil si meg enig i at det er meget ubetenksomt, for ikke å si dumt. Oftest går det bra ja, men det kan ha så veldig store konsekvenser dersom det ikke gjør det, både for din egen og andres bagasje. Forøvrig dekker ikke forsikringsselskapene klær som har blitt ødelagt av din egen vin, og flyselskapet kan også holde deg ansvarlig for søl på andres bagasje, fordi du ikke har "pakket ansvarlig", som du er pliktig til.

Og for å svare på spørsmålet ditt: Du får (bør) rett og slett ikke frakte med deg vin på fly i dag, med mindre du kjøper den i tax free'n på hjemveien og kan ha den som håndbagasje.

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje ikke idiot, men jeg vil si meg enig i at det er meget ubetenksomt, for ikke å si dumt. Oftest går det bra ja, men det kan ha så veldig store konsekvenser dersom det ikke gjør det, både for din egen og andres bagasje. Forøvrig dekker ikke forsikringsselskapene klær som har blitt ødelagt av din egen vin, og flyselskapet kan også holde deg ansvarlig for søl på andres bagasje, fordi du ikke har "pakket ansvarlig", som du er pliktig til.

Og for å svare på spørsmålet ditt: Du får (bør) rett og slett ikke frakte med deg vin på fly i dag, med mindre du kjøper den i tax free'n på hjemveien og kan ha den som håndbagasje.

Godt skrevet.

Vet ikke hva annet en idiot man kan kalle noe som sender vin som innsjekket baggasje. Eller er det vanlig å tro at vinflasker tåler å bli sluppet ned? Baggasjen får som kjent tøff behandling.

Det er mange som får ødelagt sin baggasje av at andre har sjekket inn vin.

Heldigvis er flyselskapene blitt flinkere til å holde syndrern ansvarlig, men dette hjelper dessverre ikke alltid de uskyldige som får baggasjen ødelagt.

Vin lekkasje er ikke et uvanlig problem.

Dersom man vil ha med vin hjem å ikke kjøper i taxfree så må man faktisk importere på skikkelig vis.

Skrevet

Nei, det er ikke idioteri hvis man pakker riktig. Hvs ikke ting beveger seg rundt i kofferten og vinflaskene er godt 'polstret' da er det ingen grunn at de skulle bli ødelagt.

Gjest ulovlig og idiotisk
Skrevet
Nei, det er ikke idioteri hvis man pakker riktig. Hvs ikke ting beveger seg rundt i kofferten og vinflaskene er godt 'polstret' da er det ingen grunn at de skulle bli ødelagt.

Det er faktisk både idioti og ULOVLIG å pakke vin flasker også i innsjekket bagasje.

Bagasje regler - farlig gods

Skrevet (endret)
Det er faktisk både idioti og ULOVLIG å pakke vin flasker også i innsjekket bagasje.

Det var da nytt (for meg).

Har selv ikke tatt med finflasker, men sprit (som ofte har også faktisk vært i plastflasker, men ikke alltid, men har til dagens dato ikke sett noe ødelagt).

/ed - glemte 'ikke' :-D

Endret av mrs_bond
Gjest ulovlig og idiotisk
Skrevet
Det var da nytt.

Har selv ikke tatt med finflasker, men sprit (som ofte har også faktisk vært i plastflasker, men ikke alltid, men har til dagens dato sett noe ødelagt).

Det er ikke nytt, men det er ukjent for veldig mange. Fordi alkohol og flasker er ulovlig så stilles den som eier bagasjen ansvarlig for all skade som måtte skje.

Dessverre så er knuste vinflasker dagligdags på Gardermoen.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig å sende vin som flyfrakt privat?

Skrevet
Det er ikke nytt, men det er ukjent for veldig mange. Fordi alkohol og flasker er ulovlig så stilles den som eier bagasjen ansvarlig for all skade som måtte skje.

Dessverre så er knuste vinflasker dagligdags på Gardermoen.

I det minst har det vært litt mindre flekk-fare med knust vodka for min del da, skitne ferieklær blir bare desinfisert.. :fnise:

(og jeg mente at det var nytt for meg)

Gjest Gjest
Skrevet
Er det mulig å sende vin som flyfrakt privat?

Ikke noe problem som spesialfrakt.

Skrevet

Det var nytt for meg. Nå inneholder ikke vin mer enn 24 volumprosent. -men jeg ser jo at det står flasker også. Hva med parfymeflasker? og andre flasker? Har man ikke lov å pakke ned noe?

Nå mener jeg bestemt at det ved de nye reglene for håndbagasje ble informert om at man måtte sjekke inn flasker man ikke hadde fått forseglet i taxfreen. På Chios er det ingen taxfree ergo har jeg pakket i innsjekket bagasje. Godt da at den lokale Brugsen har begynt å selge favorittretsinaen min ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...