Gå til innhold

Vil du spise insekter?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Insekter representerer en næringsrik diett som ofte går mer tradisjonelle matretter en høy gang. I tørket form kan insekter inneholde dobbelt så mye proteiner som rått kjøtt og fisk. I tillegg gir de aminosyrer, mineraler og fettstoffer som har god virkning på hjertet.

Å spise insekter kan også redusere antallet skadedyr og spare kloden for påkjenningen det er bare å holde seg til mer konvensjonell mat.

http://www.abcnyheter.no/node/67834

Er du overbevist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Insekter representerer en næringsrik diett som ofte går mer tradisjonelle matretter en høy gang. I tørket form kan insekter inneholde dobbelt så mye proteiner som rått kjøtt og fisk. I tillegg gir de aminosyrer, mineraler og fettstoffer som har god virkning på hjertet.

Å spise insekter kan også redusere antallet skadedyr og spare kloden for påkjenningen det er bare å holde seg til mer konvensjonell mat.

Er du overbevist?

Sikkert riktig, men æsj. :spy:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Har sikkert slukt en del insekter - ufrivillig - i løpet av livet, men å frivillig skulle sette til livs larver og annen snacks - ikke faen! Da får heller kloden gå ad undas. Så egoistisk og lite miljøbevisst er jeg.

Skrevet (endret)

Er du overbevist?

Problemet med å spise skadedyr er at en del nyttedyr vil dø av sult og at de kommer til å ligge høyt i pris for de som vil kjøpe dem, fordi de er et h....... arbeid å få tak i dem. Hvis ikke så må vi starte oppdrett av insekter og da er vel egentlig vitsen borte. Men for de som absolutt vil, så kan de jo oppsøke hus med stokkmaur o.l. og forsøke å lure skapningene ut, slik at de lar seg fange ;)

Til og med de såkalte skadeinsektene har en nyttefunksjon, ikke alle er skadegjørere i alle situasjoner og her til lands er de fleste insektene veldig små.

Jeg satser heller på å bruke dem når jeg skal fiske (larver altså.. fluer lager jeg selv).

Jeg vil i hvertfall ikke spise opp maurene, for de fanger bladlus og holder dem som "melkekyr" og bladlus vil jeg ikke ha mer av.

Men for de som trenger et tips til naturlig godteri, kan jeg gi dette:

Ta en fersk liten kvist og skrell den.

Stikk den inn i en maurtue, ta den ut, blås av maurene.

Stikk den inn igjen, ta den ut og blås av maurene.

..og vips! ..du har fått deg en naturlig kjærlighet på pinne som du kan sutte på!

Endret av absinthia
Gjest Screemy
Skrevet (endret)

Jeg vet at bla. larver er proteinrike så jeg tviler ikke på det! Sikkert helt OK for de som er vant med denne føden.....

.... men at jeg som hyler høyt de gangene jeg får en larve, mauer, stankelben og/eller edderkopp på kroppen eller vimsende rundt meg, skal spise dette kan du bare glemme - uansett hvor sundt dette er!

Desuten så føyer jeg meg til absinthia´s innlegg - meget bra og reflektert innlegg som jeg absolutt er enig i! :klappe:

Endret av Screemy
Skrevet

Jeg leste en gang at dersom vi begynte å spise innsekter, ville det være mer enn nok mat til alle i verden, og det er jo bare en vanesak at vi ikke spiser dem.

I andre deler av verden synes de det er kvalmt at vi spiser fisk, for eksempel, og hva med reker? Havets innsekter ;)

Det er kun hva man er vant til. Og som du sier, de er veldig proteinrike.

Hadde noen med peiling servert meg en riktig krydret og sprøstekt larve, så skulle jeg selvfølgelig ha smakt på den.

Gjest vimselot
Skrevet

Er du overbevist?

Nei, men jeg spiser snegler, har spist ekle dyr, og har og spist ...mmm, nå har jeg en pizza uten kjøtt i ovnen...

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet
Jeg leste en gang at dersom vi begynte å spise innsekter, ville det være mer enn nok mat til alle i verden, og det er jo bare en vanesak at vi ikke spiser dem.

I andre deler av verden synes de det er kvalmt at vi spiser fisk, for eksempel, og hva med reker? Havets innsekter ;)

Det er kun hva man er vant til. Og som du sier, de er veldig proteinrike.

Hadde noen med peiling servert meg en riktig krydret og sprøstekt larve, så skulle jeg selvfølgelig ha smakt på den.

Det er som du sier kunn en vanesak!

Om vi aldri før hadde spist reker og ble tilbudt dette i et land der det var en delikatesse-ville vi nok ha rynket på nesa og i værste fall spydd.

Jeg mener om jeg hadde fått servert larver i et land der det er en delikatesse hadde jeg faktisk ....ja,ikke spist det!

En venn av familien skaffet seg ei dame fra Botsvania og bosatte seg i Norge.

Hun var jo da vant med å spise larver og annet kryp som for oss er ekkelt.

Mine foreldre hadde krabbelag en dag da også dette venneparet ble invitert!

Hun dama fra Botsvania fikk sjokk og løp ut på do å spøy :spy:

Gjest Oxford
Skrevet

Jeg kommer nok aldri til å frivillig spise insekter av noe slag.

Skrevet
Vil du spise insekter?

Nei, det har jeg virkelig ingen grunn til.

Skrevet

Tja, hvorfor ikke?

Det meste kan spises bare man passer på å drasjere det med store mengder chili og kanel. Jeg tror ikke jeg ville spist noe som enda vrikket på seg, om det fantes et alternativ, men sprøstekt går sikkert an. Jeg spiser jo både reker, snegler, skjell og krabbe, allerede, så hvorfor ikke også larver, sirisser og gresshopper. Men jeg trekker grensen ved kakkerlakker. De lukter vondt. Og mark som lever i jorden, er jeg helt mot.

Skrevet
Nei, men jeg spiser snegler, har spist ekle dyr, og har og spist ...mmm, nå har jeg en pizza uten kjøtt i ovnen...

Nå fikk jeg også en plutselig, uforståelig trang til frossenpizza....

Gjest *Ulla*
Skrevet

Er du overbevist?

Sikkert. Men jeg vil ikke spise det av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...