Svadadama Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Er det sant at man som oftest betaler "leie" for duk, bestikk og sånt før man starter måltidet der nede? Var vanlig med 100 kroner i slik leie fikk jeg høre idag, det er masse penger altså... :dåne:
Pearly Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Hm...det har jeg aldri hørt om. Men nå har jeg bare vært en uke i Roma da, og spist på vanlige restauranter. Kan ikke huske å ha måtte betalt for noe leie av duk eller annet altså...Ellers var vel prisnivået på mat noe billigere enn det som er vanlig i Norge. Kos deg i Italia da! Flott land!
Kvist Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Har vært borti at det står Coperto på regninga, det betyr slik "leie" du snakker om, eller cover charge. Men den er vel gjerne en euro eller to, ikke hundre kroner. Ikke alle steder som har det, mener å ha hørt at det egentlig ikke er lov lengre, men at små steder gjør det alikevel. Og så betaler du for brødet, selv om du ikke spør om brød så får du gjerne det, og det settes på regninga. Uansett så er italia et fantastisk matland! Gled deg! Og husk å bestille flere retter, de ser skikkelig rart på deg om du bare bestiller en pastarett til middag. Det er gjerne en ganske liten porsjon du får hvis du sammenligner med norske pastaporsjoner.
Titta Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Vi har vært i Italia flere ganger og opplevde dette for første gang da vi var i Roma i høst. På menyen sto det at "service and tax" var inkludert i prisen, men da vi fikk regningen ble vi belastet både brødet som vi ikke hadde rørt, servietten og bestikket. Mener det var en euro for hver av tingene pr pers, altså totalt 6 euro. Jeg ble skikkelig forbannet og finleste menyen hvor det selvsagt ikke sto noe om det. De ga seg imidlertid ikke, og vi endte opp med å betale det de ønsket pga. av vi bare hadde en stor seddel. Hadde vi hat nok veksel hadde vi lagt igjen det vi mente at de fortjente. Uansett, jeg tror ikke det er så vanlig. Vi har som nevnt bare opplevd det en gang i løpet av de ca 20 middagene vi har spist i Italia de siste 2 årene. Vi spiser på helt gjennomsnittlige restauranter.
Gjest Ansjoni Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 (endret) . Endret 24. september 2009 av Ansjoni
gard Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Hei Det stemmer som Kvist sier: den såkalte coperto praktiseres fremdeles av noen og den er på 1 til 3 €. Jeg har skrevet litt om det å spise ute i Firenze på denne siden http://gardkarlsen.com/eating_drinking_Florence_Italy.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der. Her er en meny fra Italia sist sommer: http://gardkarlsen.com/florence/DOC010807.pdf . coperto står nevnt nederst på menyen og i dette tilfellet var det på 1€ per person.
Gjest Eurydike Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Det er jo bare et litt annet system for fakturering og for det å ta seg betalt, da - man betaler jo så det rekker for alt sammen i Norge også (gjennom overpriset restaurantmat), selv om det ikke spesifiseres på regningen på samme måte.
gustav Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 du betaler ofte en liten sum for å okkupere et bord. Men bord til 12-13 euro må du nok jobbe godt for å finne, har aldri sett det. Dog har de ekstreme prisforskjeller i Italia da- et land av kremmere må vite ) Her er alt priset etter tilbud/etterspørsel.. Har opplevd å betale by accident tilsvarende 1200 nkr for to suppe og en flaske hvitvin (husets!) men lærte etterhvert å ta et raskt blikk på kelnernes bekledning før entre en ristorante. Jo hvitere dresser og stivere snipp, jo dyrere. Ofte kan du ikke lese virkelig prisnivå fra menyen alene, fordi en god middagsporsjon pasta et sted kan koste det samme som en halvmeter spaghetti hos naboen. Pasta og pizza er i tillegg til å være godt, også det aller rimeligste du kan spise. De rimeligste spisestedene er *pizzeria*: deilig italiensk pizza og lite annet. *Pizzeria-ristorante* er også rimelig og har ofte et godt utvalg i div retter. *Hosteria*/*osteria*/*trattoria* her får du neppe pizza men derimot ofte svært god annen mat til overkommelig pris. *Ristorante* er som oftest det mest dyreste du kan komme på, helt fra overkommelig til astronomiske priser. Alle ovennevnte kan ha store prisforskjeller innenfor samme sjanger så sjekk 'exklusiviteten' på de som jobber der.. Pinnestoler og rødrutete duker i en sidegate med hovedsaklig masse lokalt klientell gir ofte fortreffelig gode middager;) En skikkelig middag på italiensk er bygd opp av *antipasti - forrett (ofte steindyrt seff men namm). *primi piatto- som oftest pasta, suppe e.l. *secondi piatto - hovedrett og ikkeno annet enn hovedrett (grønnsaker etc bestilles alltid i tillegg). *contorni- det i tillegg. *dolce -dessert. Og oster og sånn da. Hint før du bestiller: på et gjennomsnittlig priset spisested har magen min fortsatt tilgode å få plass til en hel langmiddag. Men husk om dere reiser på budsjett at når dere går fra pizza-pasta til skikkelige namme kjøtt eller fiskeretter er det et vesentlig prishopp. Men også verdt det;) Sorry skikkelig overkill svar. Lengter tilbake... God tur!
Svadadama Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2008 Tusen takk for mange gode tips. I morgen reiser vi, gleder meg.
marsy Skrevet 4. juli 2008 #10 Skrevet 4. juli 2008 Har lest at de skal slutte med coperto? Noen som vet? Uansett har jeg aldri sett mer enn 1-2 euro, selv i Roma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå