Gjest Varm Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Vi trenger noe å kjøle oss med i varmen. Har stue og kjøkken i 2. etasje, og huset er funkisaktig med store vinduer og 3,5m under taket. Når varmen står på som nå er det over 30 grader der oppe. Har aldri hatt hverken bord- / gulvvifte eller aircondition men vurderer dette nå (har ikke bodd i huset her så lenge). 2 etasje er på ca 55m2. Har sett et aircondition anlegg som passer til 45m2. Tror det vil holde, vi trenger ikke full kjøling over hele, bare der vi oppholder oss mest.. Men vil det da egentlig også være nok med en vanlig vifte? Hvor mye kjøling gir en vanlig vifte i slik varme? Prisforskjellen er også veldig stor. Vifte rundt 400 kr og aircondition fra 4000kr og oppover.. Noen som kan gi oss noen råd som har erfaring med slikt?
Chimamanda Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Naa vet jeg ikke saa mye om det tekniske, men hadde det vaert med hadde jeg vurdert bordvifte (evt takvifte?). Jeg synes a/c er dyrt, det tar mye stroem, dessuten er det jo ikke mange dagene i aaret du faktisk trenger det her i Norge. Jeg har bodd i en leilighet i varmere stroek med baade a/c og div vifter og da brukte vi som regel de andre viftene og holdt oss unna a/c med mindre det var 40 grader ute / eller vi maatte avkjoele hele leiligheten. Naar det var rundt 30 inne hos oss, saa holdt det med bordvifte eller takvifte.
lillesky Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Hvis jeg kunne velge, så hadde jeg uten tvil valgt A/C! Svigerfar har A/C (sånn med både varme og kaldt) og den er veldig effektiv. Selv har vi bare gulvvifte, og det kan ikke sammenlignes!
Kylling Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 A/C må jo være bedre, tenker jeg? Men hvor mye støy lager disse egentlig?
Chimamanda Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 (endret) A/C må jo være bedre, tenker jeg? Men hvor mye støy lager disse egentlig? En a/c suser jo, men lager ikke saa veldig mye stoey. Vi hadde en saann som var montert paa utsiden og den braakte noe forferdelig (var rett ved vinduet vaart). Saerlig ille var det paa natta, siden de som bodde over oss ogsaa hadde sin utenfor vaart vindu og da kom man ikke unna selv om man ikke brukte sin egen. TS: Hvorfor ikke proeve med en vanlig vifte foerst? Det er jo ikke saa dyrt, saa vet du hvor godt den virker? Er det ikke nok for deg kan du jo alltids kjoepe a/c etterpaa. Endret 3. juni 2008 av Chimamanda
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Ville også valgt A/C. Du kan også legge litt mer penger i det og få kombinert Aircondition/Varmepumpe. Om det er flere små rom som dere gjerne vil kjøle ned/varme opp på samme AC, legg utluftingsrør i lettveggene. Her trengs det nok en fagmann... kanskje meg?! hehe.. Lykke til! Det å ha en fastmontert AC/Varmepumpe er ikke en dårlig invistering, dette får dere nok igjen for når dere en dag selger (om dere da selger)
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Legger til litt her: AC bruker kjøleelemneter for å kjøe ned luften, dette gir kondens og må tømmes innimellom. DVS. vann. En fastmontert AC har eget opplegg for tømming. Disse er også montert på utsiden noe som betyr at den trekker fersk deilig ren luft Vifter er helt elendige spør du meg. De bare blåser samme gamle klamme varme luften rett mot deg. Dette hjelper ikke mye. I kombinasjon med AC gir det nok et lite resultat da du får sirkulert luften videre rundt i leiligheten/huset.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Hei Bygger hus og har vært gjennom prosessen med å tenke på oppvarming / nedkjøling. En vifte avkjøler IKKE. Den sirkulerer luften. Det er vel logisk? Om dere skal investere i AC r det vel smart å installere et system som klarer av de kvadratmeterne dere bor på slik at ikke maskinen blir overbelastet? MEN!!!! Det er et stort men her. Har dere sørget for solskjerming? Utendørs solskjerming er et must om dere sliter med varmen pga store vinduer. Ja det er dyrt, men dere slipper kanskje AC? Det er noe å tenke på. Å kjøpe en stakkars lita vifte er i alle fall INGEN vits i...
Chimamanda Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 AA si at en vifte ikke hjelper paa varmen er bare tull. Som sagt har jeg bodd i et land som er betydelig varmere enn Norge, og jeg kjenner flere som kun har vifter og ikke a/c hjemme. Det funker helt fint for dem. Vi brukte stort sett bare viftene vaare om dagen og kun takvifte om natta, og det hjalp veldig! Hadde det ikke vaert for dem hadde vi ikke hatt sjans til aa faa noe soevn, men det var deilig og kjoelig paa vaart soverom. Joda, a/c er nok kjoeler nok bedre, men personlig hadde jeg ikke hatt bruk for det. Mulig man trenger det om man er avhengig av aa ha det veldig kjoelig inne.
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 hahah.. så latterlig.. mener du virkelig at en vifte avkjøler "litt"?? Viften sirkulerer den varme klamme lufta, desverre. ang. utvendig solskjerming er dette noe av det første dere bør tenke på. Utvendige persienner er jo et must på vinder som bader i solveggen. Hvorfor utvendig? da får ikke solen mulighet til å trenge inn. Det fungerer som en vegg... veldig enkelt. og ganske dyrt Aircondition og solskjerming er nok det eneste som kan hjele deg med å få ned temperaturen. Dersom du vil ha litt vestlands-steming kan du jo invistere i en bordvifte
Wildy Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Vi har en "mobil" AC, kostet vel en 3-4000. Genialt for de få dagene man trenger det. På dagtid kan min kjære overleve på kontoret, på ettermiddagen kan vi ha levelig temperatur på stua og når det begynner å nærme seg leggetid flytter vi den inn på soverommet. Når vi drar med bussen om sommeren har den egen plass der, det kan bli sabla varmt i en buss som står i sola hele dagen. Den bråker lite, må bare tømme vanntanken med jevne mellomrom.
Chimamanda Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 hahah.. så latterlig.. mener du virkelig at en vifte avkjøler "litt"?? Viften sirkulerer den varme klamme lufta, desverre. ang. utvendig solskjerming er dette noe av det første dere bør tenke på. Utvendige persienner er jo et must på vinder som bader i solveggen. Hvorfor utvendig? da får ikke solen mulighet til å trenge inn. Det fungerer som en vegg... veldig enkelt. og ganske dyrt Aircondition og solskjerming er nok det eneste som kan hjele deg med å få ned temperaturen. Dersom du vil ha litt vestlands-steming kan du jo invistere i en bordvifte Vifter funker for meg, det funker tydeligvis ikke for deg. Unoedvendig aa kalle andres meninger latterlige selv om man er uenig.
Marikke Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Vi har varmepumpe som også fungerer som AC. Den kostet 18.000,-, men vi regner med å tjene den inn igjen på oppvarming om vinteren i løpet av 5-6 år fordi den gir vanvittig bra varme i forhold til hvor mye strøm den bruker. Og de få dagene det blir uutholdelig varmt inne, setter vi på kjøleren i 10 minutter, og så blir det levelig i stua. Og når det gjelder diskusjoner om hvorvidt en vifte kjøler: Nei, temperaturen i rommet går ikke ned, men luft i bevegelse avkjøler huden mer enn stillestående luft. Det blir det samme som når det er trekk i lufta en varm sommerdag.
Gjest Gjest_Elrania_* Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Mange her henger ut viftene.. om man ikke har råd til en varmepumpe/A/C så funker de. De kjøler ikke ned, men de gir deg en bris. Funker det. Vi har begge deler, men i lengre løp vil jeg anbefale varmepumpe. Vår har "grade" valg, så du velger selv hvor kjølig du vil ha det. praktisk. den kostet vel ca 10 lapper.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Vifter funker bra så lenge man sitter i brisen fra de, problemet er at man da er avhengig av å flytte med seg vifta overalt eller ha flere vifter fordelt utover rommet/rommene. Etter varmeperioden som nylig var og erfaringene med vifter jeg har hatt hver sommer de siste årene, gleder jeg megf til jeg kan ta meg råd til å kjøpe A/C! (er student nå)
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Vifte er kjekt å ha til å kjøle ned enkeltrom som står i solsteiken, og som har kaldere luft tilgjengelig på den andre siden av døra. Har et sånt ganske lite rom hvor jeg har viften stående i døråpningen.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #17 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ogsaa bodd/bor i svaert varme utland. Og jeg Hater vifte. Det eneste den gjoer er aa toerke ut huden din. Varm luft blaaser over alt. Og alt som heter paprirer blaaser over alt. Vi har takvifter der vi bor naa, vi har ogsaa a/c. Og det er dem vi bruker. De braaker ikke i det hele tatt. Og hele huset kan reguleres med en innstilling. Dvs, vi kan selv bestemme hvilken temperatur vi vil ha inne. Takviftene brukes aldri. Vi har ogsaa vifter ute paa balkongene vaare. Hvis du synes det det blir dyrt, saa kjoep en mobil a/c. Denne kan du ta med deg inn paa det rommet du vil avkjoele. Bare husk aa lukk doerene bak deg slik at kulden holdes inne.
Pauline Skrevet 12. juni 2008 #18 Skrevet 12. juni 2008 To helt forskjellige ting. Vi har A/C i hoved etg. På soverommet har vi takvifte. Ikke rare hjelpen i den, spør du meg.
osamede Skrevet 13. juni 2008 #19 Skrevet 13. juni 2008 Naa vet jeg ikke saa mye om det tekniske, men hadde det vaert med hadde jeg vurdert bordvifte (evt takvifte?). Jeg synes a/c er dyrt, det tar mye stroem, dessuten er det jo ikke mange dagene i aaret du faktisk trenger det her i Norge. Jeg har bodd i en leilighet i varmere stroek med baade a/c og div vifter og da brukte vi som regel de andre viftene og holdt oss unna a/c med mindre det var 40 grader ute / eller vi maatte avkjoele hele leiligheten. Naar det var rundt 30 inne hos oss, saa holdt det med bordvifte eller takvifte. There are many ways to skin a cat. For example: http://www.villavent.no/
Gjest Ditardog Skrevet 25. juli 2008 #20 Skrevet 25. juli 2008 Naa vet jeg ikke saa mye om det tekniske, men hadde det vaert med hadde jeg vurdert bordvifte (evt takvifte?). Jeg synes a/c er dyrt, det tar mye stroem, dessuten er det jo ikke mange dagene i aaret du faktisk trenger det her i Norge. Jeg har bodd i en leilighet i varmere stroek med baade a/c og div vifter og da brukte vi som regel de andre viftene og holdt oss unna a/c med mindre det var 40 grader ute / eller vi maatte avkjoele hele leiligheten. Naar det var rundt 30 inne hos oss, saa holdt det med bordvifte eller takvifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå