Gjest vimselot Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Jeg er ikke involvert, men man gjør jo unge mennesker en bjørnetjenteste i Norge, siden prinsippet her er å eie og å ikke leie..?
Bokormen Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Om man har råd, vil det vel i det lange løp lønne seg å eie og ikke leie..?
Gjest vimselot Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Om man har råd, vil det vel i det lange løp lønne seg å eie og ikke leie..? Ja om man har egenkapital er alt bra. Det var ikke dette jeg mente. Jeg mener unge mennesker som får fullfinasiering via banken til å kjøpe bolig. De burde heller bo i f.eks. kollektiv og spare penger par fire år i stedet for å låne for å eie?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 Ja om man har egenkapital er alt bra. Det var ikke dette jeg mente. Jeg mener unge mennesker som får fullfinasiering via banken til å kjøpe bolig. De burde heller bo i f.eks. kollektiv og spare penger par fire år i stedet for å låne for å eie? Hvorfor?
Bokormen Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Ja om man har egenkapital er alt bra. Det var ikke dette jeg mente. Jeg mener unge mennesker som får fullfinasiering via banken til å kjøpe bolig. De burde heller bo i f.eks. kollektiv og spare penger par fire år i stedet for å låne for å eie? Ja, hvorfor? Vi kjøpte uten egenkapital, men har fint råd til å eie fremfor å leie. Hvorfor kaste bort fler tusen hver mnd på å leie da?
Gjest vimselot Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Og jeg hiver meg på: Hvorfor ? Jeg har svart ang hvorfor. Med egenkapital eller foreldre med penger i ryggen, er det ok. Ville du f.eks. rådet en som har en lønn på cirka 25000 i mnd å kjøpe i markedet slik det er nå, uten egenkapital? Siterte deg, var tilfeldig.
Bokormen Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Det kommer da helt an på hvor dyr leiligheten er! 25 000 utbetalt i mnd når man er alene er jo ganske bra, om man er "ungdom", og å kjøpe en liten leilighet uten fellesgjeld da, syns jeg absolutt ikke er dumt.
Gjest vimselot Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 Det kommer da helt an på hvor dyr leiligheten er! 25 000 utbetalt i mnd når man er alene er jo ganske bra, om man er "ungdom", og å kjøpe en liten leilighet uten fellesgjeld da, syns jeg absolutt ikke er dumt. Ja det er en ok lønn. Men jeg vet om "ungdommer" (kaller alle under ca 25 for ungdom) som drar på feriereiser sammen med venner, kjøper dyre klær, driver med mange hobbyer som koster, treningsstudio, kino, helgeturer ofte på vinteren også... dvs de bruker så mye penger, og har en slik sparekonto der de legger av litt. Vil ikke generalisere, det er forskjell på ungdommer, men jeg ser at enkelte har et høyt forbruk. De ruser seg ikke, men det var ikke poenget her. Vet om noen som har kjøpt for par år siden, og nå driver de og sliter og må jobbe overtid. Mens andre har ventet og bor i kollektiv.
Varsia Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 Vil ikke generalisere, det er forskjell på ungdommer, men jeg ser at enkelte har et høyt forbruk. De ruser seg ikke, men det var ikke poenget her. Vet om noen som har kjøpt for par år siden, og nå driver de og sliter og må jobbe overtid. Mens andre har ventet og bor i kollektiv. En som bor i kollektiv kan da ha like høyt forbruk når han eller hun skal kjøpe sitt eget en gang i fremtiden - og begynne å slitte AKKURAT som de som slo til med en gang. Hva skal de trøste seg med? "Jaja, jeg bodde i det minste i kollektiv!"??? Hva slags argument er det??? Og da er det jo egentlig bedre å begynne å slite litt tidligere (før kollektivet), slik at du slipper å kaste bort masse husleie i flere år først, om du skal bo på samme sted...?? Voksne (de som er eldre enn de du kaller ungdommer) sløser da gjerne minst like mye, og så får de seg barn som koster enda mer og risikerer å slite med gjelda si de og.
Gjest Lillebøll Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Tror det må være mye bedre lærdom å betale ned på sitt eget lån som å reise til syden for pengene.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #14 Skrevet 5. juni 2008 Hva er egetlig forslaget ditt?? At ingen under 25 skal få lov til å ta opp boliglån?? Selv kjøpte jeg min første bolig i en alder av 26, etter å ha bodd i diverse kollektiv. Men jeg fikk ikke akkurat stor egenkapital av de kollektiv-årene. En venninne av meg kjøpe seg hus som 22 åring. Hun var da tobarnsmor i full jobb. Så det er STOR forskjell på "ungdom" i begynnelsen av 20-årene. Et godt prinsipp er uansett at folk tilpasser seg slik det er best for dem og tar ansvar for eget liv og egen økonomi. Da får de fleste det slik de selv helst vil (innen for egene øknomiske rammer, da selvføgelig).
Susan Sto Helit Skrevet 5. juni 2008 #15 Skrevet 5. juni 2008 Jeg synes det er smartere at ungdom starter med å ha høye ugifter med en gang, jeg, så de ikke legger seg opp vanen med høyt forbruk. Selv leide jeg en kort periode før jeg kjøpte, og i den perioden hadde jeg et utrolig forbruk, fordi jeg leide billig og jobbet mye. Det var ganske tungt å begrense forbruket igjen etterpå.
Mul@n Skrevet 5. juni 2008 #16 Skrevet 5. juni 2008 Jeg har svart ang hvorfor. Med egenkapital eller foreldre med penger i ryggen, er det ok. Ville du f.eks. rådet en som har en lønn på cirka 25000 i mnd å kjøpe i markedet slik det er nå, uten egenkapital? Siterte deg, var tilfeldig. Det kommer selvfølgelig helt an på hva og hvor man kjøper. 25.000,- utbetalt i måneden er ikke en dårlig lønn, slik jeg ser det, så om man er bevisst på hva man gjør slik man uansett bør være om man skal kjøpe, så bør ikke det være noe problem. Det gjelder jo alle: Bruk hodet før du kjøper. Ikke ta av i budrunden og vær sikker på at du tåler renteoppgang. Gjør du det, så er man hverken avhengig av foreldre eller egenkapital for å klare seg helt fint.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #17 Skrevet 5. juni 2008 Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg er utrolig glad for at vi levde billig en periode, for så å kunne kjøpe en leilighet uten lån. Blir en av oss arbeidsufør kan vi fortsatt bo her vi bor, på tross av at jeg har ca 10.000 utbetalt pr måned, så går det så vidt, kun på min inntekt og hans oppsparte midler.
Susan Sto Helit Skrevet 6. juni 2008 #18 Skrevet 6. juni 2008 Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg er utrolig glad for at vi levde billig en periode, for så å kunne kjøpe en leilighet uten lån. Blir en av oss arbeidsufør kan vi fortsatt bo her vi bor, på tross av at jeg har ca 10.000 utbetalt pr måned, så går det så vidt, kun på min inntekt og hans oppsparte midler. Kjøpe leilighet uten lån! Hvordan legger man seg opp en million eller to på under 20 år, egentlig? Kjøpte selv leilighet som 24 åring, og måtte låne det meste, men det gikk helt fint det. Har bare holdt forbruket på et lavere nivå enn mange av vennene mine.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #19 Skrevet 6. juni 2008 Å kjøpe leilighet uten lån er vel så godt som uoppnåelig for de fleste av oss.. Jeg kjøpte leilighet med nesten 100 % lån. Nå som jeg selger den flere år senere har jeg både betalt mye ned på lånet OG fått økt verdi, så NÅ kan jeg faktisk kjøpe meg ett hus "langt på landet" uten lån (men det er fordi det kun koster 500 000... ikke alle som velger seg et slikt liv.. ) Men oppussingen kommer vel på minst det dobbelte av verdien på huset.. Hadde jeg ikke eid leiligheten min disse årene tror jeg det hadde vært langt dårligere med egenkapital nå, for å si det slik..
Rosalie Skrevet 6. juni 2008 #20 Skrevet 6. juni 2008 Jeg skjøner ikke hvordan det å gi folk lån de har råd til å betale kan være å gjøre de en bjørnetjeneste? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå