Gjest TS Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Hei! Jeg lurer på hva man bør finne ut når man skal vurdere om partneren sin er et bra pappamateriale?
Gjest Glad i reiser Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Det veit man vel ikke streng tatt før det skjer, for selv om man tror man veit hvordan det blir så blir det ikke sånn.
Freckles Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Hvis du må vurdere om han er et pappamateriale så vil jeg tro at han ikke er det. Jeg tror det er noe man bare vet. Man bør jo kjenne partneren sin godt nok på det tidspunktet til å avgjøre noe sånt...
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Hei! Jeg lurer på hva man bør finne ut når man skal vurdere om partneren sin er et bra pappamateriale? Jeg er enig med de andre her: Det er noe du bare vet! Men noen punkter som er viktige for meg kan jeg nevne: - Han må ville ha barn - Han må være ferdig med ungdomstida der festing og venner er førsteprioritet - Han må være ansvarsbevisst - Han må kunne prioritere riktig med økonomien Men viktigst av alt: Hjertet mitt må kunne se han som pappa til mine barn!
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Han må ville ha barn Han må vise interesse for barn der det er naturlig(onkelbarn, barn av venner) Han må ha nokså like verdier angående barneoppdragelse som meg (gi kjærlighet, oppmerksomhet, følge barna opp, sette grenser for dem osv, dette er tema jeg vil diskutere nøye før planlegging av barn) Hvis han har barn vil jeg selvfølgelig danne meg et bilde av hans måte å være far på ved å se han i samspill med disse, hvis han ikke har kontakt med barna sine vil jeg være sikker på at han ihvetfall prøver og at det isåfall ikke er hans feil Finne ut hvordan han er oppdratt, det gjenspeiler seg ofte i neste generasjon Han må vær ferdig med festing Han må være økonomisk stabil Han må ville bo på samme plass som meg, jeg vil tenke meg grundig om hvem jeg får barn med i forhold til at barnet skal kunne ha kontakt med oss begge hvis forholdet skulle gå over styr - lite romantisk ja - men et alvorlig tema for barnas beste.
Gjest TS Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Han må ville ha barn Han må vise interesse for barn der det er naturlig(onkelbarn, barn av venner) Han må ha nokså like verdier angående barneoppdragelse som meg (gi kjærlighet, oppmerksomhet, følge barna opp, sette grenser for dem osv, dette er tema jeg vil diskutere nøye før planlegging av barn) Hvis han har barn vil jeg selvfølgelig danne meg et bilde av hans måte å være far på ved å se han i samspill med disse, hvis han ikke har kontakt med barna sine vil jeg være sikker på at han ihvetfall prøver og at det isåfall ikke er hans feil Finne ut hvordan han er oppdratt, det gjenspeiler seg ofte i neste generasjon Han må vær ferdig med festing Han må være økonomisk stabil Han må ville bo på samme plass som meg, jeg vil tenke meg grundig om hvem jeg får barn med i forhold til at barnet skal kunne ha kontakt med oss begge hvis forholdet skulle gå over styr - lite romantisk ja - men et alvorlig tema for barnas beste. Takk for alle svar:-) Jeg mener at man bør prøve å forutse så mange utfordringer som mulig for å se om både jeg og partneren er i stand til å takle de. Når man ikke har barn (som oss) er det ikke så lett å vite hva som kommer. Man kan jo tro at "man bare vet at det er rett", og likevel overse viktige ting som man bør være enige om i forkant. Som feks barneoppdragelse, fordeling av husarbeid og karrierer, permisjoner, skal ungen i barnehage osv. Ikke så lett å vite hvilke spørsmål og konflikter som kan dukke opp. Hva annet bør jeg spørre partneren om?
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 Jeg tror også det er viktig å bli enig om arbeidsfordeling... Mange fedre tar ikke del i husarbeid, de gidder ikke nattevåk og å stå tidlig opp med barna... Det kan fort bli i overkant slitsomt og irriterende dersom du må stå opp klokka 6, vaske golv lage middag ta deg av barna osv, mens han ligger og drar seg..
Freckles Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Hvis han ikke tar del i slike ting i dag så er det nok lite sannsynelig at han plutselig starter med det når han blir far.
Gjest TS Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Hvis du må vurdere om han er et pappamateriale så vil jeg tro at han ikke er det. Jeg tror det er noe man bare vet. Man bør jo kjenne partneren sin godt nok på det tidspunktet til å avgjøre noe sånt... Hvilke sider med partneren bør man være kjent med før man kan avgjøre noe sånt da, etter din mening?
Tusenfryd Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 Hvis han ikke tar del i slike ting i dag så er det nok lite sannsynelig at han plutselig starter med det når han blir far. Ååååå, hvis flere jenter bare kan forstå det! Skjer ikke noe når de flytter sammen med noen, gifter seg eller det skjer andre ting heller. Ellers - man må ha et felles verdigrunnlag, en felles forståelse av hva slags oppdragelse man ønsker (er det greit å spise foran tv-en og kan man klapse en treåring bak?) Også må man ha en svært vid forståelse av at det kommer til å bli helt annereledes, man må være forandringsvillig og ikke begynne med at "du sa at" når man oppdager hvilken fundamental endring et barn fører med seg. Man må også være klar over at man ikke kan fortsette livet man lever uten barn.
Lilith Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 Jeg syntes det var viktig å være enige om hvorvidt vi ville døpe barna våre, og snakke litt om eventuelt giftemål i fremtiden
Gjest vimselot Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Hei! Jeg lurer på hva man bør finne ut når man skal vurdere om partneren sin er et bra pappamateriale? Tror vi alle gjør det litt, men jeg gjorde det ubevisst. Han stilte ikke mye opp de første årene, men farmor så jo at jeg ikke hadde vært utro... utseendemessig..m.m. nOEN ganger tok han sin papparolle seriøst, i andre deler av året hørte jeg ikke ett ord... Men jeg har aldri (gjentar aldri), vist overfor våre barn at jeg har ment at han har vært en dårlig pappa. De har hørt oss krangle i tlf, men jeg har sagt da at det betyr kun at vi er uenige, vi har ofte kranglet ...også før dere ble født. I dag har mine voksne barn et godt forhold til sin pappa. Og hans familie også. Barna er bevisst på at det har vært uenigheter, men jeg kan kanskje også takke farmor, og tanter og onkel... De har virkelig stilt opp, men mer når barna ble ungdommer, men så ble jeg jo en ung mamma. Tror ikke vi vurderer pappamatriale, tror vi har bra sex når vi har lyst og da kan det jo hende at man blir gravid...
flickan Skrevet 4. juni 2008 #14 Skrevet 4. juni 2008 Ting jeg synes det har vært viktig å snakke med min mann om før vi prøver å få barn: Vil vi ha barn? Hvor mange (ca)? Hvordan skal permisjonene fordeles? Hvordan skal husarbeidet fordeles? Hvordan skal nattevåk fordeles? Hvilke holdninger har vi i forhold til oppdragelse? Hvilke kjepphester har vi på det området? Hvordan stiller vi oss dersom vi ikke kan få barn? Hvordan stiller vi oss dersom vi får et sykt barn? Hvordan vil graviditet og småbarn kunne påvirke sex-livet? Hvordan vil småbarnsperioden kunne påvirke oss som kjærester? Forventninger i forhold til prioriteringer ang jobb og penger.
Gjest TS Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 Ting jeg synes det har vært viktig å snakke med min mann om før vi prøver å få barn: Vil vi ha barn? Hvor mange (ca)? Hvordan skal permisjonene fordeles? Hvordan skal husarbeidet fordeles? Hvordan skal nattevåk fordeles? Hvilke holdninger har vi i forhold til oppdragelse? Hvilke kjepphester har vi på det området? Hvordan stiller vi oss dersom vi ikke kan få barn? Hvordan stiller vi oss dersom vi får et sykt barn? Hvordan vil graviditet og småbarn kunne påvirke sex-livet? Hvordan vil småbarnsperioden kunne påvirke oss som kjærester? Forventninger i forhold til prioriteringer ang jobb og penger. Takker så mye. Denne må jeg nesten printe ut!
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #16 Skrevet 4. juni 2008 Dette kommer du aldri i verden til å finne ut! Selv var jeg langt fra noe pappamaterial. Jeg var seriøs og alvorlig og hadde langt viktigere ting enn en bedriten unge! Jeg holdt meg langt unna barn og barnsligheter generelt og ofret meg da for skole og hobby. I det sekundet min sønn ble født så endret jeg 180 grader! Jeg elsket han fra dag en og nyter hver time vi er sammen. Jeg elsker unger og synes det er morsomt å være med å leke og finne på ting sammen med ham Om han er enig med deg eller ei har egentlig ikke så mye å gjøre med om han er et godt pappaemne eller ei
Gjest TS Skrevet 4. juni 2008 #17 Skrevet 4. juni 2008 Dette kommer du aldri i verden til å finne ut! Selv var jeg langt fra noe pappamaterial. Jeg var seriøs og alvorlig og hadde langt viktigere ting enn en bedriten unge! Jeg holdt meg langt unna barn og barnsligheter generelt og ofret meg da for skole og hobby. I det sekundet min sønn ble født så endret jeg 180 grader! Jeg elsket han fra dag en og nyter hver time vi er sammen. Jeg elsker unger og synes det er morsomt å være med å leke og finne på ting sammen med ham Om han er enig med deg eller ei har egentlig ikke så mye å gjøre med om han er et godt pappaemne eller ei Så bra da! Det gir jo håp for oss som ikke har passet haugevis med unger når vi var små og synes at de er veldig søte på avstand Tror nok at mange har opplever en omveltning i synet på unger når de får sin egen. Jeg ville nok likevel foretrekke en fyr som i utgangspunktet liker unger og ikke får panikk når han ser ei bæsjebleie eller hører litt barnegråt.
Freckles Skrevet 4. juni 2008 #18 Skrevet 4. juni 2008 Hvilke sider med partneren bør man være kjent med før man kan avgjøre noe sånt da, etter din mening? Hvis du kjenner partneren din godt nok så vet du hvilke verdier han setter høyt. Det bør jo ikke være noe du ikke vet om før dere får barn sammen! Min personelige mening er at det ikke er lurt å få barn med en du er usikker på om ville stått opp om natta sammen med deg,delt på husarbeidet eller hvis du ikke på forhånd kan si at han vil bli en god pappa. Et godt råd er å se litt på hvilket forhold han har til sin egen familie. Det kan si mye om en person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå