Gå til innhold

GI spørsmål til de opplyste

Anbefalte innlegg

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg har konvertert fra lavkarbo til lavglykemisk, og har kikket vel og lenge i slike matvaretabeller for å sette sammen en meny. Jeg ser at det opereres med to ulike referanser for GI verdiene, en for loff, og en for glukose. Dette skjønner jeg.

Så kommer vi til det jeg IKKE skjønner: Når jeg for eksempel ser etter varer med GI under 30, hvilken av de to verdiene skal jeg gå ut i fra? Den laveste eller den høyeste?

Jeg hadde satt stor pris på å få klarhet i dette må jeg innrømme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du velger å bruke som referanse - om du vil gå ut i fra at enten loff eller ren glukose har en GI på 100.

Noen laboratorier har brukt loff som referanse når de har estimert GI på sine forsøkspersoner.

Den første verdien i slike tabeller viser GI med glukose som referanse (GI for glukose=100, GI for loff=70), og den andre kolonnen er GI for den samme matvaren med loff som referanse (GI for loff=100, GI for glukose=143).

Jeg tror kanskje det anbefales å bruke glukose som referanse i dag, siden det er mest objektivt. Når man har brukt loff som referanse er det åpent for at det kan være flere feilkilder, for all loff er jo ikke helt lik...

Gjest Sativa
Skrevet

Det er jo nettopp det jeg ikke skjønner. Siden matvarer med GI under 30 for eksempel, ikke er de samme ved de to referansene, så hadde det jo være enklere dersom det bare ble brukt en type referanse.

Jeg får bare forholde meg til det høyeste av de to tallene da, da burde jeg vel være "trygg"

Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...