Gjest Gjest_AnnePanne_* Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Har noen spm om kostnader rundt en vielse. Koster det noe å gifte seg i kirken? Hva koster det seg å gifte seg borgelig??
Gjest Elize Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Det koster ikke noe å gifte seg i de kirkene man sokner til. Endret 3. juni 2008 av Elize
Fun Light Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Vi gifter oss i kirken der jeg vokste opp, og siden vi ikke er folkeregistrert der lenger må vi betale 2750 kr.. Vet om ei annen jente som er i tilsvarende situasjon men gifter seg i mindre kirke på et mindre sted som betaler 1000 eller 1500! Ser ut til å variere fra kirke til kirke.. Hadde vi giftet oss i den vi sokner til hadde vi ikke betalt noe.. Borgerlig vet jeg ikke!
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Vi betaler 950 for å gifte oss i en kirke vi ikke sokner til. Ser ut som det varierer fra sted til sted ja
Pastor Knut Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Har noen spm om kostnader rundt en vielse. Koster det noe å gifte seg i kirken? Hva koster det seg å gifte seg borgelig?? Unitarkirken har gratis vielser, men du må betale reiseutgiftene til vigsler (statens reiseregulativ 3 kr pr km) og et administrasjonsgebyr på kr 500. Endret 3. juni 2008 av Pastor Knut
*Aprin* Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Vi gifter oss i kirken vi sokner til, og må betale 500kr. Dette skal dekke pynting av kirken (blomster o.l.), så vi slipper å tenke på det.
Noli Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Vi betaler 3000,- siden vi ikke sokner til kirken. Ville betalt 1500,- om vi hadde giddet å gifte oss på en ukedag.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Gifter oss på stedet hvor han voks opp. Siden han ikke lengre er folkeregistert der så må vi betale 2500.
Concertina Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 Vi gifter oss i kirken vi sokner til, koster ingenting.
Gjest Alvebruden Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 Jeg fikk beskjed 2 ganger over tlf om at vi ikke skulle betale noe, siden våre foreldre sokner til den. Vi sokner ikke til den lengre, for flyttet 4km unna, og da sokner vi til en annen kirke. Syntes dette er noe stort tull. Et brev vi fikk fra kirken med bekreftelse på dato og sted sto det at vi måtte betale 1100,- Hvis ikke noen av våre foreldre sokner til denne kirken må vi betale 1300,- Ser jo at dette ikke er så mye i forhold til andre steder, men HALLO`O, akkurat som bryllup ikke koster nok fra før av lisssom.
junibrura Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Vi betaler 3000,-. Vi skal gifte oss i en veldig gammel, og populær "turistkirke", og synes vel at tretusen er mer en nok da vi bor i samme kommune som denne kirken ligger i. Men, det er vårt eget valg. Hadde vi valgt kirken vi sokner til hadde det vært gratis. (Den er en "moderne" kirke som for meg ikke ser ut som en ordentlig kirke, - men det er nå min mening.) Skal det være kirke, så skal det være kirke
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #16 Skrevet 4. juni 2008 Sykt mye penger dere må ut med. Er det egntlig det? Det er jo lønn til presten, organisten, og kirketjener. Og leie av lokale. Sett i et litt større perspektiv så koster en brudekjole f.eks 2-3 ganger så mye. Vi betaler 2400 kr for kirken på hjemstedet mitt.
Gjest Alvebruden Skrevet 4. juni 2008 #17 Skrevet 4. juni 2008 Er det egntlig det? Det er jo lønn til presten, organisten, og kirketjener. Og leie av lokale. Sett i et litt større perspektiv så koster en brudekjole f.eks 2-3 ganger så mye. Vi betaler 2400 kr for kirken på hjemstedet mitt. Men hvorfor er det da gratis i den kirken man sokner til? Hvor får de da lønnen fra? Vi fikk også beskjed om at i tillegg til prisen vi må betale for kirken, så må vi betale for strøm til bruk av orgelet hvis vi velger en annen organist enn en som tilhører den kirken. + at hvis vi velger en annen prest enn en som tilhører den kirken, så må vi betale den personen privat( det samme med organist og kor o.l) det er jo forstålig, men fortsatt samme sum til kirken.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #18 Skrevet 4. juni 2008 Men hvorfor er det da gratis i den kirken man sokner til? Hvor får de da lønnen fra? Vi fikk også beskjed om at i tillegg til prisen vi må betale for kirken, så må vi betale for strøm til bruk av orgelet hvis vi velger en annen organist enn en som tilhører den kirken. + at hvis vi velger en annen prest enn en som tilhører den kirken, så må vi betale den personen privat( det samme med organist og kor o.l) det er jo forstålig, men fortsatt samme sum til kirken. Dersom man ikke betaler noe for kirken så er det skattebetalerne i den aktuelle kommunen som betaler.
Noli Skrevet 4. juni 2008 #19 Skrevet 4. juni 2008 Det plager meg null og niks å betale 3000,- for kirken, om det er det det står på, bør man kanskje revurdere størrelsen på bryllupet sitt.
Gjest Alvebruden Skrevet 4. juni 2008 #20 Skrevet 4. juni 2008 Det plager meg null og niks å betale 3000,- for kirken, om det er det det står på, bør man kanskje revurdere størrelsen på bryllupet sitt. Vi betaler selvfølgelig de pengene. Har jo heller ikke noe valg. Vi valgte jo også denne kirken pga at det er den vi føler oss tilknyttet til. Ble konfirmert der, og har dessuten aldri satt våre ben i den kirken vi nå tilhører. Så vi utsatte bryllupet 1 år pga oppussing i kirken. Men jeg blir jo litt forvirra når kontordama sa til meg i tlf 2 ganger at vi ikke skulle betale, men vi får tilsendt et brev der det står vi skal betale. :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå