Gå til innhold

Botanisk bestemmelsesnøkkel på nett? Eller annen hjelp...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fant en blomst jeg ikke vet hva er - den er viltvoksende og jeg skulle gjerne ha funnet ut hva det kan være. Jeg har notert ned nok til at den kan bestemmes utfra en flora, men dessverre har jeg ingen tilgjengelig her. Har søkt litt på nettet, men finner bare for trær og busker, og en på miljolare.no som ikke er så brukbar når man ikke vet hva man har funnet :) Så er det noen som vet, eller som kan fortelle meg hva det kan være som har:

* 4-delt arr/griffel (dyp burgunder på burgunder fruktlegeme (?) ). Mulig jeg ordlegger meg feil her.

* 8 støvbærere

* 4 veldig smale grønne kronblader (i 90 graders vinkel ovenfor hverandre=

* 4 litt bredere grønne dekkblader (?) ( samme vinkel som over, men forskjøvet)

* Blomsterstilken kommer opp av et firedelt blad med som er sammenvokst ved basis (på en måte er det ett blad hvor stilken kommer opp i midten), bladdelene er ovale.

Planten var ca 30-40 cm høy og sto i kratt i en skråning nær beitemark, sammen med sånt som bringebær, or, brennesle o.l.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Støvbærerne forresten; de sto opprett rundt den lilla "frukten" og hadde pollen på midten, ikke toppen.

Gjest Gjest
Skrevet

Fant det ut :) Det var en firblad - logisk navn med det utseendet, egentlig.

Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Du vet vel at firblad er svært giftig? Du må for all del ikke smake på noen deler av planten og spesielt ikke den mørkerøde/sorte bæra på toppen. Den er faktisk dødelig for noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...