Gå til innhold

Ut i jobb igjen etter persmisjon.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har vært hatt fødselspermisjon snart ett år og storkost meg hjemme med min lille sønn. Nå er det snart på tide å gå tilbake i jobb. Jeg har en 100% stilling jeg egentllig skal tilbake til, men nå begynner jeg å tvile. Orker jeg å være så lenge borte fra poden?? Kunne kanskje tenke meg å redusere arbeidsmengden, men det lar seg neppe gjøre der jeg er nå. Vi vil også få det stramt økonomisk da. En annen ting er at vi har lyst på et barn til og prøvingen vil vel starte om et års tid. Sånn sett lønner det seg jo å bli der jeg er... Blir ikke klok!

Hva har dere andre gjort? Ønsker å høre deres erfaringer med det å gå tilbake i jobb, fulltid eller halvtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte i full jobb igjen for 2 uker siden,da lille sprett var 16 mnd.

Jeg synes det har fungert veldig greit. Det er selvsagt sårt å se henne så lite plutselig,men jeg er sikker på at jeg har tatt det rette valget.

Hun har det helt klart mye bedre med å leke med andre barn hele dagen,enn å være sammen med meg og kanskje ett barn til.

Nå har jo jeg jobbet helger i ca 8 mnd så det er ikke så nytt for meg å jobbe,men anderledes er det jo.

Vi har helt klart fått det bedre alle mann etter at jeg begynte å jobbe fulltid.

Voldsomt er det jo i begynnelsen uansett,mem det går seg til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg permisjon, og skal ikke begynne å jobbe igjen før etter jul. Da har jeg fått 20% perm. uten lønn, dvs. at jeg jobber 80% med en fridag i uka.

Det gjorde jeg etter forrige permisjon også (gikk opp til 100% 4 mnd før ny perm, ville jo ha full uttelling!). Synes det var godt med den fridagen, og regner med at den blir kjærkommen når vi nå har to små.

Du får se hvordan det går med 100% stilling. Uansett så synes jeg det var godt å komme ut i jobb etter ett år hjemme. Jeg får iallefall overskudd av det :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skal ut i jobb etter endt fødselspermisjon i slutten av juli - har sagt opp min stilling i 100% og søker nå 60% slik at tid, økonomi og samvittighet kan harmonere i fin balanse.

Det ideelle hadde vært å funnet en annen "mor" som kunne dele en 100% stilling med meg, så kunne vi tatt vare på hverandres barn når den andre var på jobb og som sagt "delt en 100%".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lovbestemt rett til redusert arbeidstid for å være mer sammen med barna dine, og det er jo arbeidsgiveren din som må prøve å få dette til å gå opp.

:o Har man det???? Kan jeg etter å ha fått et barn med loven i handa kreve å få en 60% stilling istedet for den jeg har, fordi det passerm eg å være mer sammen med barnet mitt?????

Jeg kjenner til tidskonto-ordninger og utvidet permisjon uten lønn - men denne varianten har jeg aldri hørt om. Ikke arbeidsgiveren min heller - i tilfelle ville de ALDRI ha ansatt meg.... Skummelt å tenke på egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det ER skummelt å tenke på! Jeg ble sagt opp mens jeg var gravid fordi det ikke passet arbeidsgiveren min (en kvinne!) at jeg ble med barn! Selv om loven ble koblet inn kommer jeg ingen vei og har valgt å svelge kameler i stedet, men si meg - hva skal vi samvittighetsfulle kvinner gjøre...hvis vi forteller at vi ønsker oss flere barn, får vi ikke en ansvarsfull spennende jobb. Fordi vi er småbarnsmødre er arbeidsgiverne skeptiske og hvis vi holder kjeft om at vi ønsker oss flere barn får vi dårlig samvittighet.........nei, ærlig talt! Det er nok av de som får barn for så å la barnehage oppfostre de og selv går rundt med dårlig samvittighet for at de ikke strekker til noen steder - hva med at samfunnet gjorde det litt enklere? De vil jo tross alt at vi skal produsere...for vi trenger nye forsterkninger til å passe på oss når vi blir gamle - men kontantstøtten er ikke nok til å holde oss hjemme, man får ikke opparbeidet seg permisjonspenger heller med tanke på nummer to og i vår kommune står 270 barn uten barnehageplass til høsten..............Fyttigrisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du sikter til loven om redusert arbeidstid på du spørre seraphine - lov om vern mot oppsigelse under graviditet finner du i arbeidsmiljøloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...