Gjest Gjest_Milo_* Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Prøver en litt annen vinkel. Kan noen hjelpe meg med en liste over hunderaser som ikke røyter eller røyter minimalt. Tusen takk - Portugisisk vannhund - Puddler i alle str - Schnauzere i alle str - Wheaten terrier Noen flere?
Frey Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Bichon-rasene. Bouvier des Flandres Irsk terrier Det er flere terrierraser i denne kategorien. Generelt kan man si at raser som må nappes røyter lite.
la Flaca Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Hvis du vil ha en brukshund har du jo en av belgerrasene, laekenois. ("lakinoa") Det er en napperase. Men den krever å bli brukt for å trives. Kan jeg spørre hvorfor du ønsker en ikkerøytende rase? Er det av bekvemmelighetshensyn eller allergi? Jeg har nemlig saumfart vidt og bredt etter alternative raser i 7-8 år, og endte opp med en underulls-rase. Eurasieren kaster pelsen 1 til 2 ganger i året, og gjør det unna på en dag eller to. Ellers er den så og si fri for røyting. (Det lille som evt. måtte slippe fester seg på børsten, ingen ting blir liggende rundt i huset). Pelsen er selvrensende og lukter ingen ting. Ser alltid plettfri og velstelt ut, selv om den ikke børstes mer enn hver 14. dag. Jeg har hundeallergi, og dette er den eneste rasen jeg faktisk tåler 100%. Størrelsen er 55-60 cm/25-30 kg. Spisshund, intelligent, rolig, utrolig hengiven overfor familien uten å være klengete hele tiden, lettlært men ikke alltid like førerorientert i alle situasjoner. Ingen brukshund men en potet likevel, hvis man ikke er ute etter å konkurrere. (en del hevder seg i lydighet og agility, men de er vel heller unntakene.) Anbefales hvis hensikten med hundeholdet er kos, turer og aktivisering på hobbybasis.
Helen Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Shih Tzu det er en nydelig hunderase som ikke røyter
NovaFlare Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Chinese Crested og Chinese Crested Powder Puff. Endret 3. juni 2008 av NovaFlare
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Russisk Tsvetnaya Bolonka røyter ikke, rasen er medlem av bichon familien som nevnt ovenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå