lirypa Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hei! Da har tiden kommet til meg også - jeg er prøver for første gang Er det noe spesielt jeg bør tenke på, noe spesielt jeg bør gjøre i den forbindelse? Har hørt at noen begynner å ta folat med det samme de begynner å prøve - er det noe man bør gjøre? Andre ting? Takknemlig for alle innspill Endret 3. juni 2008 av lirypa
Bokormen Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Folat bør man vel ta en måned før man begynner å prøve, slik at lagerene i kroppen er på topp Det kan du lese mer om her. I tillegg bør man være røykfri, ha et sunt kosthold, gjerne ta tran/vitamintilskudd, være i relativt god fysisk form og drikke lite alkohol, sånn generelt. Endret 3. juni 2008 av Bokormen
flickan Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Jeg ble anbefalt av fastlegen å begynne å ta folat 3 mnd før vi begynner prøvingen, så det er bare å begynne med en gang Ellers fikk du fine tips av bokormen; pass på kosthold og helsa, både til deg og mannen, og kos dere med prøving
lirypa Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2008 Takker for svar - nå er jeg igang med folat Kosthold og treningen er det orden på Håper nesten jeg ikke blir gravid nå i PP1 da - skummelt med det som kan skje med barnet hvis mamma ikke har nok folat i kroppen...
anemonenemorosa Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Jeg har lest at man bør slutte å drikke kaffe. Da kaffe kan nedsette fruktbarheten. 3 kopper om dagen nedsetter fruktbarheten med 25 %. Man må slutte helt og drikke alkohol. Alkohol to uker før eggløsning kan svekke kvaliteten. Samt alkohol skader fosteret. Røyk er skadelig. Bør prøve å spise ca 600 g grønnsaker og frukt hver dag. Jeg tar i tillegg gravid mulitvitamin piller og tran piller. Spise fisk er bra. Har også lest at det ikke er bra med sjokolade eller kakao. Kan bli mindre fruktbar. Er en bok om tema: Vi ønsker oss barn av Zita West. Lykke til.
mrsSJ Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Jeg valgte i alle fall å gå over til et såkalt gravid kosthold etter EL jeg, i tilfelle det klaffet på første forsøk og siden det faktisk gjorde det ,er jeg veldig glad for det nå. Jeg tenker da på at jeg sluttet å drikke alkohol, holdt meg unna spekemat,diverse mykoster osv... Lykke til :-D
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Man bør være forsiktig med vanlig multivitamintilskudd da det ikke er bra å få i seg for mye vitamin A i forbindelse med graviditet - men selvsagt ok med de som er spesielt beregnet for gravide. Når det gjelder fisk er det faktisk noen typer fet fisk man ikke bør spise for ofte fordi de inneholder tungmetaller. Men folat bør man ta Og om man går på medisiner bør en sjekke om de regnes som sikre i forbindelse med graviditet. Sunt kosthold/sunn livsstil og å gjøre et seriøst forsøk på å endre dårlige vaner som røyking o.l (som en jo absolutt bør unngå når man er gravid) er også bra, samtidig er jeg litt tilhenger av å leve forholdsvis "som vanlig" - eller uansett tenke langsiktige livsstilsendringer - fram til en faktisk vet at en er gravid. Embryoet er jo ikke i kontakt med morens blodomløp den første tiden og tar antagelig lite skade av ting en gjør i perioden befruktning til testing. Men det er jo et poeng at endel ting påvirker fruktbarheten og at en er mer eller mindre forberedt på graviditet, så for all del positivt å leve så sunt en får til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå