Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål.

Om man blir svindlet på E-bay, man får ikke produktet man har bestilt,

hvordan kan man løse denne saken? (Det har ikke skjedd med meg, men noen jeg kjenner) Det er en stor sum med penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man håper at det ikke har gått mer enn 45 dager siden man vant budrunden og klager det inn til Paypal hvis det er det man har betalt med. Gjennom Paypal sine sider så er det et sted du kan trykke på som heter "file a dispute" eller noe slikt. Paypal hjelper deg videre med hva du skal gjøre. Deretter blir en sak åpnet mellom kjøper og selger. Selger får beskjed per mail at en slik sak er åpnet mot han eller henne og har da en viss tid på å svare på denne saken og ordne det. Hvis ikke dette skjer (f.eks at selgeren ikke svarer på henvendelsen) så dømmer Paypal hvem som har rett og hvorvidt kjøper skal ha igjen pengene. Har ikke selger svart så dømmes det etter all sannsynlighet til at kjøperen får tilbakebetalt alle pengene av Paypal. Paypal sender kravet videre til selger og saken er ute av verden for kjøperen sin del da pengene er på konto ikke lenge etter.

Hvis man ikke har betalt via Paypal er det ikke så mye man gjøre annet enn å klage selgeren inn for Ebay. Da har du ingen annen mulighet enn å gi selgeren et dårlig rykte eller få han eller henne stengt ute fra Ebay. Kjipt, men sånn er det når man ikke bruker en trygg betalingsmåte.

Jeg har blitt svindlet to ganger. Den ene gangen fikk jeg igjen pengene fra Paypal, den andre gangen var det gått over 45 dager dessverre og jeg tapte pengene.

Skrevet

Jeg forstår. Det er snakk om 30.000 kr.

Det skulle komme en pakke med f.eks en TV, men det kom en pakke med f.eks tomme konvolutter.

Skrevet

Som sagt, er det mellom paypal kan de hjelpe han som beskrevet over.

Da anbefalles det å ta bevis av alt, mailer, adresselapper, embalasje o.l.

Hvis det var betalt privat så må man bare si ifra til ebay, ikke mye mer man kan gjøre det.

Skrevet

Selvfølgelig.

De har forhåpentligvis lært noe.

Skrevet

Jeg ble svindlet for en mindre sum, meldte det til PayPal og fikk pengene mine tilbake.

Håper det ordner seg!

Gjest Gjest
Skrevet

paypal gir bare erstatning opp til et visst beløp. Det beløpet står på siden til selger.

I England er normalen 150 pund, kan også være opp til 500.

Amerika fra 200 til 1000 dollar. Alt over dette beløpet er tapt. Paypal tar også et behandlingsgebyr. I england 15 pund som da blir trukket fra de 150 pundet.

Moralen er å ikke handle for mer enn det forsikringen til paypal gir.

De 30 000 er altså tapt i forhold til paypal. Og du må selv anmelde saken til politiet i det landet hvor du har handlet. Og det tror jeg kan bli vanskelig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...