Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mac+PC på jobb og Mac hjemme.

Det er mye jeg liker med Macen da, uten at jeg kan sette fingeren på hva.

Men den kjæsjer sjelden.. og når den gjør det er det mye mindre kluss enn når PC-en kræsjer synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker mac. Jobber med visuelle saker, og det er kanskje derfor jeg fikk lyst på mac, selv om vel så mange med min bakgrunn bruker pc (de fleste innen film, spesialeffekter, animasjon (spesielt 3D), endel trykkerier, arkitekter etc etc bruker pc - stikk i strid med hva markedsføringen sier). Det jeg liker BEST med macen er at det sjelden dukker opp forvirrende beskjeder om at ditt og datt ikke funker, i sammenheng med drivere, hardware etc. Programmene funker også bra seg i mellom, og det er med gode programmer i operativsystempakka.

Men jeg har også opplevd hd-kræsj uten forvarsel, at maskina fryser og må restartes med ujevne mellomrom og noen smårare ting det er vanskelig å finne ut av. Det er flere muligheter for å feilsøke på en pc - hvis man har kunnskapen til det, da. Macne er litt som en ny bil hvor man ikke kan mekke og skru så mye selv - greit for meg som uansett ikke ønsker å skru, men det fører gjerne med seg merutgifter. Maskinen er også for dyr i forhold til ytelse, det er jeg enig i. Når det gjelder operativsystemet er jeg veldig fornøyd, men har ikke sammenlikningsgrunnlag etter Windows XP.

Den siste jeg snakket om mac med var forøvrig en ansatt ved it-utdanningen ved en av landets høyskoler, og han skrøt fælt av mac og OSX. Vedkommende jobbet med programmering og åpne plattformer (Linux først og fremst, tror jeg?). Han var riktignok en av svært få ved arbeidsplassen som brukte mac :)

Skrevet
Jeg har temmelig god erfaring med Linux også (RedHat, Suse, Ubuntu, DSL, Fedora, "Skolelinux" osv) og ingen av dem er i mine øyne i nærheten av hva OS X er.

Kunne ikke utdype dette litt?

Hva gjelder støy fra maskinen, så er jo dette avhengig av hvilke komponenter PCen leveres med, og hvor høy ytelse maskinen har. Tatt i betraktning av hvor råttent apple utruster sine mac-er i forhold til prisklassen, så er det vel ikke rart om de støyer lite.

Jeg er sikker på at Steve Jobs kunne spekket neste maskin med dårligere cpu, mindre ram, og klart å finne på en unnskyldning om at dette egentlig er en fordel, som de fleste apple fangirls ville svelget uten problemer.

Gjest Gjest
Skrevet
Bruker selv pc. I IT bransjen er det svært vanskelig å bruke noe annet. Verktøyene jeg benytter, samt utviklingsmiljø med mer finnes ikke på mac. I tillegg er det jo det man er vant til.

Dersom man f.eks utvikler .NET og må ha Visual Studio er det naturligvis greiere å kjøre vanlig PC, men ellers får man supre utviklingsverktøy til Mac, og jeg bruker det selv i jobbsammenheng. Dersom man må teste ting i Windows kan man kjøre Parallells, VMWare eller andre virtuelle maskiner. Det er på ingen måte slik at Mac kun egner seg for amatører og hjemmebruk, det er ganske vanlig med Mac blant IT-folk som har mulighet til å velge plattform selv.

Skrevet
Hvem bruker hva her? Kjør debatt!;)

PC!

Brukt Mac litt, og har ikkenoe spesielt i mot dette.. Men er mest vandt til PC.

Pluss at Macen til venninna mi har en lei tendens til å 'klikke'

Jeg vet ikke om dere er klar over det, men macs 'slagord' er "It just works"

Så jeg pleier å si, etter hun har skjelt ut Macen...

"And here it is, just working" :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg jobber i IT-bransjen og der er Mac og OS X stort sett en fullstendig uinteressant plattform. Min erfaring er snarere at Windows rett og slett er den mest effektive plattformen å jobbe med - spesielt dersom man bruker datamaskiner til noe mer enn å se på bilder, høre musikk, sende epost og betale regninger i nettbanken. Linux brukes derimot i utstrakt grad på serversiden.

Det bør derfor være ganske åpenbart at mine PCer enten kjører Windows eller Linux. Windows brukes som nevnt til jobb og andre viktige ting, og Linux til både arbeid og gøy. Liker man å fikle og eksperimentere, så er nemlig Linux helt utmerket. Ønsker man seg for eksempel litt "eye-candy" og denslags mer eller mindre unyttig stæsj, så skyll OS X ned i dass og installér en Linuxdistro (eks. Ubuntu eller en av avleggerne) med en vindusbehandler av eget ønske (eks. Gnome eller KDE). Compiz-Fusion setter kronen på verket. Temaer kan du laste ned, installere og tilpasse helt etter eget ønske. Ressurskravene vil også være mindre enn noe tilsvarende i andre OS.

Et eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=_ImW0-MgR8I

Mac driter jeg på sin side loddrett i, og kunne ikke finne på å kaste bort penger på en såpass proprietær og rigid plattform uansett (dette gjelder jo både hardware og software). Jeg vil ikke engang ha programvare fra Apple på mine PCer (slik som QuickTime og iTunes). iPod? Aldri. Det finnes både bedre, rimeligere og flottere spillere for digital musikk på markedet.

Synes forøvrig det er artig når Mac-tilhengere klager over Microsofts monopolistiske markedsstrategi for så lovprise Apples produkter i neste øyeblikk. Etter min mening er det faktisk ingen som er mer forbrukerfientlige enn, ja nettopp, Apple.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg prøvde Mac og jeg skjønte ærlig talt ikke det helt store. Jeg er mest vant til å bruke Linux de siste 5-6 årene, og må si jeg kjente begrensningene ganske godt med Mac. Også sammenlignet med Windows. Den mest irriterende var denne:

http://flac.sourceforge.net/itunes.html

Det eneste programmet som var nogenlunde OK på Mac var iTunes, men Apple jobber aktivt for at du IKKE skal bruke frie formater som Flac og Ogg. At noen vil støtte et sånt firma er over min fatteevne. Selv i Windows Media Player er ikke dette noe problem, selv om man må bruke et plugin.

Ellers var skriverettigheter til NTFS(Windows' filsystem) et stort problem. Det er ikke noe problem med Ubuntu.

Hva satt jeg igjen med da? Masse "fancy" brukergrensesnitt og design-programmer jeg absolutt ikke interesserer meg for å å bruke. Hadde Apple vært litt mer åpent, skulle jeg ha vurdert dem. Men de er enda verre enn Windows og MS når det kommer til lock-in. Selv om jeg foretrekker Linux, hadde jeg valgt Windows uten å blunke, om jeg måtte velge mellom OSX og Windows.

Skrevet

Jeg bruker Mac, har en aldrende iBook som fremdeles går som smurt :) Syntes det tok litt tid å venne seg til operativsystemet da jeg var vant til å bruke Windows fra før, men etter en ukes tid, satt det i fingrene. Vet ikke om det er tilfeldig eller ikke jeg, men jeg har i alle fall hatt mye mindre problemer med Apple enn med Windows.

Skrevet

Bruker PC på jobb, arbeidsgiver tillater ikke annet, og har generelt rigide regler (Service Pack2 til XP kjører vi f.eks. ikke, det er en sikkerhetsrisiko...).

Hjemme har jeg en Mac og en Lenovo, bruker kun Mac-en. Jeg utvikler lite for .NET, flere år siden nå, så utviklingsmiljø for Java og J2EE har jeg ikke noe problem å finne for Mac, bruker f.eks. Eclipse. Har også brukt Mac-en til C, Ruby, Python osv på skolen, ikke noe problem å finne programmer. CMS-systemet vi utvikler mot på jobb kjører dessverre bare i IE6, så derfor kunne jeg uansett ikke brukt bare Mac på jobb.

Skrevet

Jeg bruker mac, og er fornøyd med det :) Måtte for endel år siden velge mellom å kjøpe ny maskin OG bruke windows (brukte linux i mange år), eller kjøpe mac... Trengte nemlig en maskin som jeg kunne bruke endel adobe-programvare på og cad-programmer. Og siden endel programmer som jeg brukte i linux også fantes til mac så valgte jeg det. Har vært veldig fornøyd, dvs, første maskina mi var en skikkelig mandagsmaskin: byttet både skjerm og harddisk to ganger så da hardisken gikk for tredje gang så krevde jeg ny maskin og fikk det (maskina var 3,5 år). Så den jeg har nå (iBook G4) har jeg nå hatt i to år uten noen problemer.

Liker brukergrensesnittet, OSX er kjapt og jeg har alle programmer jeg trenger. Synes ikke den var særlig dyr heller i forhold til aktuelle bærbare pc-er.

Sambo bruker windows og er fornøyd med det. Vi skal kjøpe en ny stasjonær snart og da lurer jeg på å teste ut Ubuntu, høres spennende ut rett og slett :)

Ang utviklere og mac så har flere og flere av mine utviklerkompiser kjøpt seg mac, riktignok så er det vanligvis som et tillegg til PC, men det at man er utvikler utelukker ikke at man bruker mac.

Skrevet

Bruker mac. Årsaken til det er vel egentlig relativ simpel - har brukt det siden jeg var 3 år gammel, og min far kom hjem fra jobb med en mac, som jeg fant på-knappen på :kgbaby: (Det skal sies at 22 år etter, kan man fremdeles bruke maskinen, selv om den går lovlig sent.)

Ettersom hele familien holder seg til mac, har opparbeidet seg en del programmer/spill gjennom julegaver, bursdagsgaver, ol. , og jeg har en spesialist i min far hvis det skulle være noen tekniske spørsmål jeg ikke klarer selv, så vil det å gå den andre veien være dumt av meg økonomisk sett.

Gjest En annen mann
Skrevet
Dersom man f.eks utvikler .NET og må ha Visual Studio er det naturligvis greiere å kjøre vanlig PC, men ellers får man supre utviklingsverktøy til Mac, og jeg bruker det selv i jobbsammenheng. Dersom man må teste ting i Windows kan man kjøre Parallells, VMWare eller andre virtuelle maskiner. Det er på ingen måte slik at Mac kun egner seg for amatører og hjemmebruk, det er ganske vanlig med Mac blant IT-folk som har mulighet til å velge plattform selv.

Så ikke dette svaret før nå.

Jeg sier ikke at mac ikke kan brukes av profesjonelle. Jeg er klar over at det finnes utviklingsplattformer også for mac, men etter min erfaring er det fortsatt slik at de nyeste versjonene av slike utilities/plattformer kommer på pc først. Og pc miljøet er i tillegg større, så det er enklere å finne svar på relevante problemstillinger for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...