Gjest StockDama Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Pc, av ren og skjær vane. Pluss mitt korte møte med mac gikk rett til helvete. Måtte bruke det når jeg gikk på media kommunikasjon på vgs....de kræsja konstant, ekstremt ustabil og låste programmene i hytt og pine, operativsystem X eller noe i den dur, skulle visst være så fantastisk. Etter 1 år med mac irritasjon har jeg holdt meg til pc. Dog jeg vil aldri påstå at pc er knirkefritt det heller.
Gjest En annen mann Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Pc, av ren og skjær vane. Pluss mitt korte møte med mac gikk rett til helvete. Måtte bruke det når jeg gikk på media kommunikasjon på vgs....de kræsja konstant, ekstremt ustabil og låste programmene i hytt og pine, operativsystem X eller noe i den dur, skulle visst være så fantastisk. Etter 1 år med mac irritasjon har jeg holdt meg til pc. Dog jeg vil aldri påstå at pc er knirkefritt det heller. Venter vel bare på diverse kommentarer fra fanboys (girls) i begge leire her. Bruker selv pc. I IT bransjen er det svært vanskelig å bruke noe annet. Verktøyene jeg benytter, samt utviklingsmiljø med mer finnes ikke på mac. I tillegg er det jo det man er vant til. Mac kan nok være et bra alternativ for mange hjemmebrukere. Det er en forholdsvis lett maskin med bra design og ok brukergrensesnitt. Stort sett veldig lett å konfigurere for sluttbrukere, med de fleste av programmene "den gemene hop" benytter seg av. X, og spesielt Leopard kjører ganske raskt. Meget snedig med magnetisk tilkobling på strømtilførsel for å sikre seg mot "snuble-huble-ødelagt strømkontakt" fella. Dog, i de tilfeller ting & tang ikke fungerer har det vært svært vanskelig å finne en god løsning i forhold til tilsvarende løsning på pc. I tillegg mener jeg maskinen er for dyr i forhold til den ytelsen man får i forhold til pc-kjøp.
Transmogrifier Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har ikke så mye peiling på PC, men jeg er glad i dippedutter, har bygd min egen desktop, og er glad for å lære ting etterhvert. Jeg har ikke helt skjønt hva som er forskjellen på Mac og PC, jeg trodde en Mac var en PC, jeg? Bare med et operativsystem som du kun får når du kjøper Mac, pluss et litt spesielt design. I tillegg betaler du en del mer for å få mindre RAM og generelt dårligere hardware enn du ville fått om du bygde en PC selv. Rett gjerne på meg om jeg tar feil. Når det gjelder hvor flott operativsystemene til Apple er, så er det mulig at de er gode i forhold til windows vista. Men hva er det som er så bra i forhold til Mandriva, Ubuntu, SUSE, Linux Mint og andre brukervennlige pek-og-klikk linux OSer? Apple er for meg et forferdelig monopolistisk drittfirma som jeg ønsker dit peppern gror. Ikke har jeg ipod heller, jeg kjøpte meg en iAudio flash player. Kvalitet over merkehype.
Cata Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Begge deler . Bruker mac hjemme og windows på jobb. Må nesten holde meg til det arbeidsgiver foreskriver. Har sjelden hatt trøbbel med noen av delene, men liker mac bedre. Synes programmene "snakker" bedre sammen der. Dessuten har jeg et gammelt hatforhold til Microsoft Word som har knekket en del dokumenter for meg i årenes løp. Kommer nok til å holde meg til hjemmemac i overskuelig framtid - hvis jeg ikke roter meg borti Linux da.
Transmogrifier Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Kommer nok til å holde meg til hjemmemac i overskuelig framtid - hvis jeg ikke roter meg borti Linux da. Du kan prøve et linux-operativsystem uten å installere det, ved at du laster ned og brenner en Live CD. Da styrer du PCen via en spesiell DVD, uten å installere noe. Du kan altså teste ut før du eventuelt velger å installere.
Antagonist Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har ikke så mye peiling på PC, men jeg er glad i dippedutter, har bygd min egen desktop, og er glad for å lære ting etterhvert. Jeg har ikke helt skjønt hva som er forskjellen på Mac og PC, jeg trodde en Mac var en PC, jeg? Bare med et operativsystem som du kun får når du kjøper Mac, pluss et litt spesielt design. I tillegg betaler du en del mer for å få mindre RAM og generelt dårligere hardware enn du ville fått om du bygde en PC selv. Rett gjerne på meg om jeg tar feil. Når det gjelder hvor flott operativsystemene til Apple er, så er det mulig at de er gode i forhold til windows vista. Men hva er det som er så bra i forhold til Mandriva, Ubuntu, SUSE, Linux Mint og andre brukervennlige pek-og-klikk linux OSer? Apple er for meg et forferdelig monopolistisk drittfirma som jeg ønsker dit peppern gror. Ikke har jeg ipod heller, jeg kjøpte meg en iAudio flash player. Kvalitet over merkehype. Jepp, Apple er et like forferdelig monopolistisk drittfirma som Microsoft Ellers er en del av historien den at siden Mac kjører på hardware skrudd sammen på oppdrag av Apple, og PCer er åpne standarder der man kan ha hardware fra ulike produsenter, er det en større sjanse for at PCer er ustabile enn Mac'er. Selv bruker jeg PC ettersom det slippes flere spill til denne enn Mac.
Transmogrifier Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Og mens vi er igang med klaginga, så ønsker jeg også Yahoo! og Google dit peppern gror... Fight the power.
Gjest Bond Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Bruker PC (XP). Synes ikke ekstraprisen for Mac er verdt det for min del. Sikkert for de som driver med grafikk og de som synes det er so kjempekult med et hvitt søt bærbar, men jeg prioriterer litt andre ting akkurat nå, liker heller å ha litt kraftigere maskin. Men har ikke gått over til Vista og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller, skal heller vente, de sies jo at Longhorn kanskje skulle komme i 2009 allerede? Vista ser jo bra ut, men det er en del tull der som jeg ikke liker. Vurderer faktisk snart å gå over til Linux (Ubuntu ser ut til å være det beste alternativet), mesteparten for å venne meg til systemet. Er litt i tvil fordi det er få spill som funker med Linux og jeg liker å slappe av med a spille litt av og til, men får se, kanskje vi skal legge om det stasjonare maskinet hjemme til spillemaskin, så bærbar blir bare rent arbeidsmaskin.
Noli Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Er ikke Vista og Longhorn det samme? Jeg trodde Longhorn var et "arbeidsnavn" Vista fikk før man gikk ut med det faktiske navnet!? Jeg tviler vel veldig sterkt på at MS slipper et nytt OS så snart etter at de kom med Vista - Vista er jo fremdeles full av barnesykdomer. Jeg bruker både Mac og PC, men foretrekker Mac'en over PCen helt uten tvil. Min erfaring er at Macen er en langt stillere og mye mer holdbar maskin, selv om PCen (laptop) vi har er i en prisklasse LANGT over prisen på Macen. Batterikapasiteten på Macen er også noe PCen kan se LANGT etter å være i nærheten av. At Mac generelt har mindre ram og lavere prosessorhastighet er i grunnen irrelevant, siden Mac bruker både ram og cpu på en helt annen måte enn PCer. Jeg har temmelig god erfaring med Linux også (RedHat, Suse, Ubuntu, DSL, Fedora, "Skolelinux" osv) og ingen av dem er i mine øyne i nærheten av hva OS X er. OS X er fantastisk i mine øyne. Eneste grunnen til at vi har en pc i hus i er at mannen bruker den for å spille. Kvaliteten på Mac er jo kjent for å være god, og det fine med Mac er at de holder seg fantastisk i pris. Min MacBook som ble kjøpt for omtrent 11.000 for snart et år siden, ble nettopp solgt for nesten 10.000 nå. Få se noen gjøre det med en PC. Etter å ha brukt Mac i nærmere fem år kan jeg definitivt si at prisen er mer enn verdt det. ALLE Macene som har vært i hus har overlevd MYE lenger enn PCene som har vært i hus, og vi behandler alle maskinene pent. Svogeren min jobber forøvrig også i ITbransen, og han og alle i firmaet hans bruker Mac, helt uten problemer. Det meste finnes faktisk til Mac, om man bare vet hvor man skal lete.
Bokormen Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 PC, kun av gammel vane og fordi sambo, som er IT-mann, foretekker PC (som jeg også mistenker kun er av gammel vane....hehe).
Gjest Bond Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Noli, Nei, Vista og Longhorn er ikke akkurat det samme, jeg vekslet nok litt navn, Longhorn er for server. Vet ikke hva jeg tenkte da jeg skrev, tenkte på en ting og skrev noe annet. Men så vidt jeg har forstått skulle en ny versjon for Vista komme snart, leste i et eller annet PC-magasin, men det var snakk om 'uofisielle kilder' så vidt jeg husker. Selv om MS selv nekter at Vista ble en flopp, har det faktisk vært det i ganske stor grad - alt for mange barnesykdommer, som du også sa. Samboeren jobber 'i bransjen' også og han sier at han er helt avhengig av MS, alt for mange programmer rett og slett finnes ikke for Mac. Linux brukes mye for mail og webserver, men da det er snakk om maskiner kunder bruker for å arbeide, da er det også problematisk å finne mer spesialisert programvare. Men det spørs da hva man jobber med og hva man bruker systemet for. Endret 4. juni 2008 av mrs_bond
Noli Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Nei, Vista og Longhorn er ikke akkurat det samme, men jeg byttet nok litt navn, Longhorn er for server. Vet ikke hva jeg tenkte da jeg skrev, tenkte på en ting og skrev noe annet. Ah, det var sånn det var, ja. Da blir jo saken litt annerledes. Bruker Vista en del, og det er helt greit, men jeg liker det ikke. Det ser jo pent ut (Likner på OS X..hehe), men som sagt for mange barnesykdomer.
Lusken Skrevet 4. juni 2008 #14 Skrevet 4. juni 2008 Mac, fordi den aldri krasjer som den gamle pcen gjorde.
Gjest Bond Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Ah, det var sånn det var, ja. Da blir jo saken litt annerledes. Bruker Vista en del, og det er helt greit, men jeg liker det ikke. Det ser jo pent ut (Likner på OS X..hehe), men som sagt for mange barnesykdomer. Hmmm.. leste nå at Vista ble kalt for Longhorn også i begynnelsen. Visste ikke det før. Han andre som bor her i huset bruker Longhorn da han snakker om den nye serveren, så har bare overtatt navnet fra hans bruk Så du hadde nok rett egentlig Endret 4. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. juni 2008 #17 Skrevet 4. juni 2008 Bruker pc, og trives faktisk utrolig godt med vista på min bærbare pc. Har foreløpig ikke hatt noen som helst problemer med den. Grunnen til at jeg ikke har mac? Jeg spiller en del, og mange av mine yndlingsspill er ikke mulig å få på en mac. Dessuten koster mac'n mer enn jeg har lyst til å betale.
Paradokset Skrevet 4. juni 2008 #18 Skrevet 4. juni 2008 At Mac generelt har mindre ram og lavere prosessorhastighet er i grunnen irrelevant, siden Mac bruker både ram og cpu på en helt annen måte enn PCer. Denne må du utdype....irrelevant?
Noli Skrevet 4. juni 2008 #19 Skrevet 4. juni 2008 Hva er det du ikke forstår da? En Mac og en PC bruker prosessorkraft og minne på to helt forskjellige måter, derfor blir irrelevant å sammenlikne størrelsen på prosessorene og mengden ram når man skal vurdere de to opp mot hverandre. Dette var selvsagt langt mer aktuelt når Mac fremdeles brukte PPC-prosessorer, men det er fremdeles slik i dag.
Paradokset Skrevet 4. juni 2008 #20 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hva er det du ikke forstår da? Selv om de ikke bruker prosessorer og ram likt, så er de fortsatt key til hvor rask maskinen er. De er ikke direkte sammenlignbare nei, men har helt klart avgjørende betydning for raskt maskinen arbeider. Edit: Mac vs PC er jo en debatt uten noe fasitsvar. Jeg har brukt begge deler og ser absolutt fordeler på begge sider. Per nå har jeg Pc og er fornøyd med det. Generelt kan det vel sies at det er mye mer "mikk makk" med en pc. Du bør i verste fall ha en del kunnskap for å få den til å kjøre optimalt, men får du det til og setter sammen de rette komponentene så har du en maskin som er helt overlegen Mac`en. Mac'en har jo dritlekkert design og den kjører stort sett nesten alltid stabilt med jevnt god ytelse. Du opplever ikke de samme frustrerende komponent/driver-konfliktene du har på en pc. Endret 4. juni 2008 av Paradokset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå