Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jente22
Skrevet

Hei!!

Nå håper jeg at noen vil være så skjønne og hjelpe meg litt. Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene som trenger noen gode råd angående mitt kosthold. Synes selv at jeg har blitt litt god og rund i det siste, og DESSVERRE har jeg ikke tid til å trene på en stund fremover (men jeg går ca en halvtime hver dag, så jeg er litt i aktivitet).

Jeg har to jobber i tillegg til fulltidsstudie, men jeg vil ikke at dette skal gå utover utseendet (iallfall ikke så nærme sommeren)! Når jeg veier rundt 50 kg er jeg fornøyd og ser bra ut (jeg er veldig lav), mens jeg nå er oppe i rundt 60 kg. Når jeg handler mat så går det mye i basis-varer og ganske fet middag hver eneste dag. På jobb og skole går det mye i ferdigmat. Jeg trenger sårt hjelp til å komme i gang med et sunt, magert og variert kosthold!

Hva skal jeg kjøpe i butikken når jeg handler? Hvordan kan jeg motivere meg selv? Hva kan jeg spise i stedet for fastfood? Setter stor pris på hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest herskerinnen
Skrevet
Hei!!

Nå håper jeg at noen vil være så skjønne og hjelpe meg litt. Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene som trenger noen gode råd angående mitt kosthold. Synes selv at jeg har blitt litt god og rund i det siste, og DESSVERRE har jeg ikke tid til å trene på en stund fremover (men jeg går ca en halvtime hver dag, så jeg er litt i aktivitet).

Jeg har to jobber i tillegg til fulltidsstudie, men jeg vil ikke at dette skal gå utover utseendet (iallfall ikke så nærme sommeren)! Når jeg veier rundt 50 kg er jeg fornøyd og ser bra ut (jeg er veldig lav), mens jeg nå er oppe i rundt 60 kg. Når jeg handler mat så går det mye i basis-varer og ganske fet middag hver eneste dag. På jobb og skole går det mye i ferdigmat. Jeg trenger sårt hjelp til å komme i gang med et sunt, magert og variert kosthold!

Hva skal jeg kjøpe i butikken når jeg handler? Hvordan kan jeg motivere meg selv? Hva kan jeg spise i stedet for fastfood? Setter stor pris på hjelp!

Du kan feks lage deg en sunn salat kvelden før som du spiser til lunch:

salatbønner

kylling / skinke /reker

stangselleri

agurk

paprika

blomkål

evnt pinjekjerne

kanskje soltørkede tomater

evnt en skive grovt brød til. Dette er en veldig sunn lunch. Du kan jo selv variere med ting du liker etter eget hode.

Dropp fet middag........det er mye du kan lage. Men kjøper eller lager du middag? Spiser du den hjemme eller på jobb? Hvilken by bor du i? I Oslo kan du feks kjøpe mat på real food som er sunn og god. Eller har du Fjordland feks.

Gjest fragment
Skrevet
DESSVERRE har jeg ikke tid til å trene på en stund fremover (men jeg går ca en halvtime hver dag, så jeg er litt i aktivitet).

Hvorfor ikke av og til jogge den halvtimen i stedet for å gå? Da får du utnyttet den halvtimen bedre.

Skrevet

Dropp hvitt sukker og hvitt mel i hvert fall.

Kjøp fullkornsvariantene av brød og knekkebrød, og når det gjelder brød, så er det bedre jo grovere det er. Ingers rugbrød er et supert brød som metter godt, og som ikke gir deg blodsukkersvingninger.

Spis lite og ofte, 5-6 måltider pr dag inkl. mellommåltider.

Mellommåltidene kan være et eple og en liten neve nøtter/mandler for eksempel. Mandler er supre og inneholder masse gode fettsyrer og vitaminer/mineraler.

De fettlagrene vi samler rundt livet og magen skyldes stort sett at man har fått i seg for masse raske karbohydrater som sukker, hvetemel, ris, poteter, pasta osv., som setter i gang insulinproduksjon i stor skala over tid.

Man får ustabilt blodsukker, blir slapp og sliten, og stadig fysen på noe godt. Småsulten og godtesjuk.

Lykke til - vær litt standhaftig så går det sikkert fint.

Masse grønnsaker, litt frukt, skikkelig grovt brød (ca 5 skiver per dag), kjøtt og fisk. Noe nøtter/mandler og et par liter vann, og du burde nå idealvekten din innen rimelig tid.

Gå de trappene du møter istedet for å ta heisen, det har du tid til. Gå gjerne av bussen en holdeplass før tiden også, det tar deg noen få minutter, men alt teller. :tommelopp:

Skrevet

Tusen takk for kjempegode råd! Jeg skal klare dette :)

Jeg bor i Oslo, men vet ikke hvor real food (var det det det het?) ligger? Hva er det?

Huff, dere har nok rett i at jeg er mye sliten og trøtt, og jeg har nesten konstant sug etter noe søtt og godt. Jeg har bestemt meg for å kutte ut sukker så godt det lar seg gjøre!

Gjest herskerinnen
Skrevet

Jeg bor i Oslo, men vet ikke hvor real food (var det det det het?) ligger? Hva er det?

Huff, dere har nok rett i at jeg er mye sliten og trøtt, og jeg har nesten konstant sug etter noe søtt og godt. Jeg har bestemt meg for å kutte ut sukker så godt det lar seg gjøre!

RealFood har flere avdelinger RealFood

Det er skikkelig god og sunn mat, om enn litt dyrt. Men det er det verdt innimellom iallefall. MYE bedre enn burger, pizza og pølse etc.

Skrevet

Holder du blodsukkeret ditt stabilt forsvinner søtsuget helt av seg selv.

Men husk at dersom du faller for fristelsen til å kjøpe deg en sjokolade eller ta en kaffe med ørten sukkerbiter i, så vil du sende blodsukkeret i kjelleren så du vil få lyst på mer...

ta heller en eplebit og noen nøtter når du kjenner at du trenger et oppsving. Og vann vann vann vann vann.... te, kaffe, juice gjelds ikke ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva spiser du av "hverdagsprodukter"? Slik som melk, margarin, ost osv

Velg magre varianter og produkter med lite mettet fett.

Ha f.eks knaskegulrøtter, sukkererter, eple e.l. i veska hvis du blir småsulten.

Ha alltid med en flaske vann.

Spis fisk, rent kjøtt eller hvitt kjøtt - unngå farsemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...