Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hellene
Skrevet

Da jeg var hos legen for et annet problem, nevnte hun at jeg var kraftig.

Er 19 år og sist jeg sjekka var jeg:

163 cm

55 kg

ca 85-87 cm rundt navellen.

Min BMI tilsvarer da 20,7.

Jeg er vegetarianer, spiser ei brødskive (grov) til frokost, to knekkebrød til lunsj, og regelmessig middag pluss frukt innimellom (ja et kakestykke i ny og ne)

Går alltid 3 km kver dag.

Trenger kanskje noen tips til hva jeg kan gjøre... hm...Har litt mage og lår.

Styrketrening og anna med apperat er litt off sia jeg bor desentralisert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Det høres veldig rart ut at legen sa du var kraftig når du ligger i nedre del av bmi skalaen. Kanskje du skulle hørt med en annen lege?

Og forøvrig synes jeg det høres ut som om du spiser for lite. Du blir vel ikke mett av to knekkebrød til lunsj?

Skrevet
Det høres veldig rart ut at legen sa du var kraftig når du ligger i nedre del av bmi skalaen. Kanskje du skulle hørt med en annen lege?

Og forøvrig synes jeg det høres ut som om du spiser for lite. Du blir vel ikke mett av to knekkebrød til lunsj?

Må si meg enig i dette.

Synes det er veldig rart at en lege kommer med en sånn uttalelse, som umulig kan stemme for deg.

For meg kan det og se ut som om du får i deg for lite i løpet av dagen, og da går kroppen din på sparebluss, som gjør at forbrenningen settes ned for en periode, og kroppen vil spare på det den kan spare på.

Uten at jeg er en kyndig ekspert, vil jeg anbefale deg til å spise mer i løpet av dagen. Gjerne 4 hovedmåltider + mellommåltid.

Og pass på at du får i deg variert kost med både karbohydrater, proteiner, fett og grønnsaker/frukt i tillegg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke det slik at kvinner ikke skal være over 80cm i midjemål, da det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer etc.etc?

Jeg veier mer enn deg, og er 72 rundt livet. Det kan godt være at du legger på deg i mageområdet, og at det er det legen har ment. Det er den farligste kroppstypen, visstnok.

Gjest åopk
Skrevet
Er ikke det slik at kvinner ikke skal være over 80cm i midjemål, da det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer etc.etc?

Mener å ha lest det jeg og, men det høres ikke ut som det er livmålet hun har tatt. Viss hun har lagt målebåndet på navelen har hun neppe målt der det svinger inn mellom dei nedre ribbeina og hoftekammen.

Gjest *Ulla*
Skrevet
Da jeg var hos legen for et annet problem, nevnte hun at jeg var kraftig.

Er 19 år og sist jeg sjekka var jeg:

163 cm

55 kg

ca 85-87 cm rundt navellen.

Min BMI tilsvarer da 20,7.

Du er ikke kraftig. Rett og slett. At legen sa det må jeg innrømme at jeg har vanskelig for å tro.

Gjest Gjest
Skrevet

Sikker på at hun ikke formulerte seg litt feil og mente at du var kraftig bygd istedet? Man trenger ikke å være lubben selv om man har kraftig beinbygning?

Gjest Tigress
Skrevet
Mener å ha lest det jeg og, men det høres ikke ut som det er livmålet hun har tatt. Viss hun har lagt målebåndet på navelen har hun neppe målt der det svinger inn mellom dei nedre ribbeina og hoftekammen.

Men uansett er vel 85-87cm rundt der ganske mykje for ei dame på 163cmoh? Eg er 160cm, og kraftig (som i muskuløs), men er 87cm rundt hoftene! Det kan høyrast ut som om vekta er noko sentrert for å seie det slik, og det er jo ikkje bra. Kan hende legen meinte ho burde passe på litt?

Dette er jo eigentleg meiningslaust, TS; du veit nok sjølv om du er kraftig muskuløs, heilt normal eller tynn med mage. Du må nesten finne det ut sjølv, blir jo håplaust for andre å seie noko om dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det lenge siden du veide deg? Du har livmålet til en som er langt tyngre enn 55 kilo... Legen har rett i at du har usunt mye fett rundt magen... Hvis vekten stemmer, må du ikke desto mindre være syltynn ellers.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har omtent samme mål som deg. Og kan ikke tenke meg at han mente du var kraftig... Jeg er hvertfall ikke det. Men dette med midjen kan han nok ha ment. Jeg syntes det målet på 80 cm eller hva nå det er, er for lite. Jeg er ca 90 rundt navelen, og er klar over at det er der mitt fett samler seg. Men man tenker fortsatt ikke at jeg er kraftig eller overvektig. 90 cm er ikke sååå mye.

Er det forresten noen som vet om man skal måle rundt navelen? Er litt usikker på om jeg måler riktig sted, da jeg ikke syntes det henger på greip at jeg skal være i risikosonen for diabetes, og det ene og det andre.

Gjest Gjest_mee_*
Skrevet

Jeg har lært man skal måle 2 cm over navelen..

Gjest Pupsilure
Skrevet

Ca 10 cm over navlen (på det tynneste) er jeg 74 cm, og fra et par cm lenger ned er jeg 87 hele veien til og med hoftene. Det er ikke så enkelt å forstå hvor jeg skal måle. :sjenert:

Gjest *Ulla*
Skrevet

Du skal måle der du er på ditt smaleste (det burde være midjen). Det er et par-tre cm. over navlen er jeg ganske sikker på.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Du skal måle der du er på ditt smaleste (det burde være midjen). Det er et par-tre cm. over navlen er jeg ganske sikker på.

Da er jeg nok konstruert litt feil :sjenert: For jeg er smalest 10 cm over navelen, ved det nederste ribbenet....

Skrevet
Da er jeg nok konstruert litt feil :sjenert: For jeg er smalest 10 cm over navelen, ved det nederste ribbenet....

Du får trøste deg med at det er mange av oss ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Samme problem her, alt fettet ligger konstant rundt magen/midjen: er 169 cm høy, veier 62 kg og bruker str. M - men: rundt magen måles hele 90 cm!! Litt over navlen 87 cm!!

Det er veldig upraktisk og plagsomt egentlig..Hva hjelper?

:tristbla:

Skrevet
Samme problem her, alt fettet ligger konstant rundt magen/midjen: er 169 cm høy, veier 62 kg og bruker str. M - men: rundt magen måles hele 90 cm!! Litt over navlen 87 cm!!

Det er veldig upraktisk og plagsomt egentlig..Hva hjelper?

:tristbla:

Noe som kan hjelpe er å kutte i karbohydratene. Sukker og slikt snacks legger seg rundt midja.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Noe som kan hjelpe er å kutte i karbohydratene. Sukker og slikt snacks legger seg rundt midja.

Gjør det det?? Det er hvertfall skikkelig motivasjon for å kutte ut karbohydratene. trodde jeg bare genetisk var slik jeg.

Skrevet

Kutter man spesielt i de raske karbohydratene, så vil man minske fettreservene rundt magen, ja, siden det er der man har lagt på seg på grunn av karbohydrater (det heter ikke øl-mage, eller Cola-mage, uten grunn...)

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant, Wadjet, takk for råd :)

Men jeg spiser ikke mye karbs heller...spiser lite sukker og sånt. Spiser vel mest fisk, kylling, salater og litt tilbehør (pasta/potet/ris) av og til. Spiser jo brød nesten hver dag...kanskje det blir bedre med havreknekkebrød? Konsumerer og Tab Xtra hver dag...kan dette være grunnen, er jo ikke sukker i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...