Gjest nerd Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Noen andre enn meg som har fått virus i det siste? Funker sånn at jeg sender ut bl.a. diverse youtube-linker. Så klikker msn i seg selv. Er skikkelig drit. Noen som vet hvordan jeg blir kvitt dette??? Det er ikke min egen pc engang, har bare lånt den, så vil gjerne bli kvitt det.... tusen takk for alle svar!
Gjest StockDama Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Tyn inn et skikkelig virusprogram og la den ta seg av det? Avast er et fint gratis et.
Gjest nerd Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Avast er allerede installert.. har også kjørt sånne logg'er og greier (HiJack), men finner ingenting.. Kan det være noe som kun ligger inne på MSN?
Gjest StockDama Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Avast er allerede installert.. har også kjørt sånne logg'er og greier (HiJack), men finner ingenting.. Kan det være noe som kun ligger inne på MSN? Aldri hatt msn virus, så har null peiling på hvordan fikse det. Men har du prøvd å reinnstallere msn?
Gjest nerd Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 Har akkurat reinstallert MSN.. får se om det funker da..
Gjest nerd Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Nix, funka visst ikke.. ingen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det??
she83 Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Nix, funka visst ikke.. ingen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?? Hmm... Leste akkurat innlegget ditt, også poppa det opp en melding fra en bekjent på MSN. Han var ikke pålogget, men jeg fikk en link til youtube. Da jeg trykket på denne, fikk jeg opp en sånn "Kjør program"-boks. Denne godtok jeg da selvfølgelig ikke. Tror ikke at et evt. virus eller bug kommer inne på maskina di om du unngår å kjøre programmet. Da er det avsenders problem, og du bør blokkere de i mellomtida hvis det plager deg. Du må som regel velge å aktivere noe for at det skal få tilgang. Akkurat som i en mail. Det er ikke så farlig å få en mail med virus i vedlegget. Men åpner du vedlegget derimot... Valgte du å kjøre programmet, ville jeg spurt etter bedre hjelp!
Gjest nerd Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 ja det er sånne linker jeg sender ut.. så klikker hele msn. klarte selvfølgelig å åpne disse programmene, men så kom det opp at det ikke funka. men det er vel kanskje nok.. wæææ, vet ikke hva jeg skal gjøre:S
Gjest StockDama Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Formatere hele maskina =D Men kanskje ikke så lurt siden det ikke er din..
she83 Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 hehe, har tenkt tanken, men jeg tørr ikke:P Googla litt, kan hende du finner noe nyttig. Hvis ikke er det bare å søke på msn+virus. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=898698 http://www.nettavisen.no/it/article743361.ece http://itpro.no/supportforum/lofiversion/i...php/t58136.html
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 I frykt for å høres ut som en NØRD:P som jeg ikke er, hehe, så har jeg løsningen som funket for meg: Under systemverktøy (som for meg som har Vista, ligger under tilbehør) finner du Systemgjenoppretting. Der kan du gjenopprette innstillingene på pc'en til det tidspunktet du måtte ønske, altså, dine handlinger blir visket ut. Så om du husker nøyaktig tidspunkt, eller rette timen/dagen hvor du åpnet den linken, så setter du tidspunktet tilbake til det som du kommer fram til. Vips voila! Det virket iallefall for meg, verdt å prøve:) Men om du lurer, ja, du mister nedlastede ting og tang som du evt har lastet ned etter du fikk virus. Men det kan du lett få tilbake, virus vil du ha bort Lykke til!
Gjest nerd Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Hmm.. mister jeg bare ting jeg har lastet ned ETTER viruset kom? For det er ikke min maskin, og vil tukle for mye med den.. ihvertfall ikke hvis jeg risikerer å slette alt innpå den.
Ambriel Skrevet 4. juni 2008 #14 Skrevet 4. juni 2008 Jeg hadde samme problem for et par år siden. Kusina mi sendte meg en link som jeg selvfølgelig trykket på... og kom inn på en rar side som jeg bare lukket og tenkte ikke noe mer på det.. Etter noen minutter så begynte msn og åpne flere samtaler hvor jeg sendte samme link til alle på lista.. Hjalp ikke restarte maskina, laste ned msn på nytt eller noe. Husker ikke helt løsningen, men kikket på nettet husker jeg. og der står det noe om at man starter maskina i sikkerhetsmodus(het det ikke det tro?), trykker F"etellerannet" når den startet opp, også finner du hvor fila har lagt seg og sletter den gjennom sikekrhetsmodus. Men først må du inn på Pcen et sted og huke av en boks.. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, men finner du noen som snakker om denne løsningen på nett så er det den som hjelper Fikk fjerna dritten tilslutt, og nå spør jeg alltid vedkommende som sender linkene som det virkelig er fra dem eller ikke
Gjest Virusfri siden 1998 Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 Hmm... Leste akkurat innlegget ditt, også poppa det opp en melding fra en bekjent på MSN. Han var ikke pålogget, men jeg fikk en link til youtube. Da jeg trykket på denne, fikk jeg opp en sånn "Kjør program"-boks. Denne godtok jeg da selvfølgelig ikke. Tror ikke at et evt. virus eller bug kommer inne på maskina di om du unngår å kjøre programmet. Da er det avsenders problem, og du bør blokkere de i mellomtida hvis det plager deg. Du må som regel velge å aktivere noe for at det skal få tilgang. Akkurat som i en mail. Det er ikke så farlig å få en mail med virus i vedlegget. Men åpner du vedlegget derimot... Valgte du å kjøre programmet, ville jeg spurt etter bedre hjelp! Hadde bare alle pcbrukere gjordt som deg, hadde sannsynligvis 90% av alle "virusangrep" stoppet rett der.. Folk flest skjønner bare ikke at det er forskjell på å trykke på en link til en hjemmeside, og med viten og vilje kjøre ett igang ett program ! Jeg mistenker at mange ikke klarer å innstallere ett program på normalt vis heller, fordi det vanligvis ikke gjøres ved å klikke på linker.. Å sette ikke-datakyndige mennesker foran en vanlig PC idag, er som å sette folk uten båtførerprøven til å føre en supertanker. Store krefter - ingen kontroll.
she83 Skrevet 4. juni 2008 #16 Skrevet 4. juni 2008 Hadde bare alle pcbrukere gjordt som deg, hadde sannsynligvis 90% av alle "virusangrep" stoppet rett der.. Folk flest skjønner bare ikke at det er forskjell på å trykke på en link til en hjemmeside, og med viten og vilje kjøre ett igang ett program ! Jeg mistenker at mange ikke klarer å innstallere ett program på normalt vis heller, fordi det vanligvis ikke gjøres ved å klikke på linker.. Å sette ikke-datakyndige mennesker foran en vanlig PC idag, er som å sette folk uten båtførerprøven til å føre en supertanker. Store krefter - ingen kontroll. "Det kan hende at viruset banker på, men man må ikke slippe det inn. " Slik sa en 3.klassing det etter at vi snakket litt om det å være på internett. Jeg brukte en metafor der pc-en var et hus, og viruset en fremmed. Viruset kan prøve å snike seg inn, men da gjelder mange av de samme reglene som hjemme: - Ikke ta i mot gaver av fremmede. (Ikke åpne vedlegg eller programmer du ikke vet hva er.) - Ha en god alarm. (Bruk antivirus.) - Ikke gå fra døra ulåst. (Skru av pc-en og internett når du ikke bruker den.) De er kanskje unge, men de er flittige brukere av pc og internett. Og de trenger gode retningslinjer for denne bruken, og helst oppsyn av foreldre.
she83 Skrevet 4. juni 2008 #17 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Når skal man begynne med "opplæring" i pc da? Og hvem skal ha ansvaret? Skolen eller hjemmet? Det er jo fakta det, at elever bruker pc mer hjemme enn på skolen, siden skolen ofte mangler ressurser. Endret 4. juni 2008 av she83
Gjest nerd Skrevet 4. juni 2008 #18 Skrevet 4. juni 2008 Uff, jeg får det ikke vekk jeg. Har prøvd alt mulig. Hva skjer hvis jeg kjører systemgjenopprettingen? Blir ALT slettet? Eller bare alt som har skjedd etter den datoen jeg setter i gjenopprettingen? Er litt nervøs for å gjøre sånt siden det ikke er min pc.
Gjest Utlogga ambriel Skrevet 5. juni 2008 #19 Skrevet 5. juni 2008 Systemgjenoppretting sletter alle programmer som er installert på PCen etter den datoen du velger å sette maskina tilbake til. Dokumenter og bilder som du har lagret på PCen går ikke bort om jeg ikke husker helt feil Jeg prøvde det, men det hjalp ikke på mitt virus.. Men kjør antivirus på den, det kan hvertfall fortelle deg hvor viruset er lokalisert. Deretter kan du starte maskina i sikkerhetsmodus og fjerne den fila. Når du startet i sikkerhetsmodus så er det vel sånn at det viruset ikke "våkner"? Eller tar jeg helt feil da? Anyone?
Scorpina Skrevet 5. juni 2008 #20 Skrevet 5. juni 2008 Fikk sånn link tilsendt min msn og den sendte seg så klart videre fra meg selv når jeg var avlogga. Sendte mail til kundeservice hos msn som sa det kunne hjelpe å endre passord + svar på hemmelig spørsmål. Gjorde så og har ikke hatt noe kødd med min msn etterpå. Snodig...men det funka iallefall her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå