Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rabarbra, og tenkte å prøve noen nye oppskrifter. Noen som har noen gode tips? Både syltetøy, pai, kake, suppe, grøt og eventuelt annet er av interesse :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har rabarbra, og tenkte å prøve noen nye oppskrifter. Noen som har noen gode tips? Både syltetøy, pai, kake, suppe, grøt og eventuelt annet er av interesse :)

Iskald rabarbrasaft er kanongodt!!!

Kutt rabarbraen i biter, ha alt oppi en ren beholder som ikke er av metall.

Hell over kokende vann til rabarbraen er dekket, og la stå to døgn.

Hell så av saften, med dørslag, sil eller hva du måtte ha for hånden.

Smak til med sukker og sitronsyre! Jeg blander saften ca 50/50 eller 60/40 med vann når jeg skal drikke! :)

Er så SINNSYKT godt, og kan godt fryses! :)

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Gleder meg til å prøve :)

Gjest Huldali
Skrevet

Husker bestemor pleide å lage rabarbragrøt til oss til dessert da vi var små. Vet ikke oppskriften, men tror hun kuttet den opp fint, kokte den opp og tilsatte en god del sukker. Det var kjempegodt! Ble en tykk, deilig grøt.

Skrevet

Jeg vil på det varmeste anbefale følgende oppskrift på Rabarbramuffins med kanel-og hasselnøtt-topping

Og ettersom jeg er for lat i denne sommervarmen til å oversette oppskriften fra den svenske matbloggen hvor jeg fant den, limer jeg bare inn linken her :kokk:

Gjest *Mim*
Skrevet
Iskald rabarbrasaft er kanongodt!!!

Kutt rabarbraen i biter, ha alt oppi en ren beholder som ikke er av metall.

Hell over kokende vann til rabarbraen er dekket, og la stå to døgn.

Hell så av saften, med dørslag, sil eller hva du måtte ha for hånden.

Smak til med sukker og sitronsyre! Jeg blander saften ca 50/50 eller 60/40 med vann når jeg skal drikke! :)

Er så SINNSYKT godt, og kan godt fryses! :)

Koker du det opp med sukker etterpå? Hvor mye sukker og sitronsyre har du i, tror du?

Skrevet

Rabarbrasuppe:

Kok opp skåret rabarbra (ca 1 cm stykker) i vann. Litt mer vann enn at det dekker.

Når rabarbraen er i ferd med å løse seg opp har du i en stor "dæsj" solbærsirup.

Smak til med litt sukker og rør ut potetmel i kaldt vann og hell over mens du rører for å tykne suppa!

Kan serveres varm i tallerk, men er aller best kald i glass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...