Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Som nybegynner er min store skrekk en usikker valp som jeg ikke klarer å følge opp og at den dermed ender opp som nervevrak. Og kanskje i verste fall aggressiv. Dette kommer jeg til å si i fra til oppdretter om, venter heller et år ekstra på en med gemytt som passer meg og mitt nivå. Men er oppdrettere ærlig på dette? Ser for meg at myke, usikre valper er de siste som blir fordelt og dermed havner hos de som ikke har planer om utstillinger og slikt?
Frey Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Den valpen som er den mest forsiktige kan bli den mest selvsikre noen måneder senere, og den tøffeste kan bli den mest usikre. Alt avhenger av sosialiseringen eier gjør etter at valpen har kommet i hus. Les boken Valpesosialisering før du henter den og gå på valpekurs så er dette stort sett et problem du ikke trenger å tenke på
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Ok. I de valpebøkene jeg har kikket i så advares det nemlig stort mot å falle for den usikre valpen. Men da er det kanskje ikke noe å tenke på
Frey Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Det er sjelden usikre valper i et kull, men noen kan være mer forsiktige enn andre. Dette trenger slett ikke være noen ulempe, og heller den forsiktige valpen enn den tøffeste og mest bestemte. Hvis dere forbereder dere godt, og leser om bl a sosialisering på forhånd så tviler ejg på at det blir et problem. Men snakk gjerne med oppdretter om bekymringen deres også
Liv T. Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Min hund var den tøffeste av alle i kullet sitt fikk vi beskjed av oppretter da vi spurte om dette. (kjøpte valpen av et mellomledd og fikk derfor ikke se henne i valpekassa) Da var hunden vår 15 måneder. Jeg måtte bare le. Bikkja mi er stor og pysete. Uansett.. Litt arv spiller nok inn. Men er det avlet på sosiale, snille og rolige dyr har valpen et godt utgangspunkt.. Miljø har stor betydning. Så det er opp til deg selv å gjøre hunden til et dyr du kan leve med.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 Ville ikke valgt den forsiktige valpen til en nybeynnger. Arv og personlighet har vedig mye å si for hvordan hunden blir. De fleste seriøse oppdrettere tester gemyttet på valpene om de ikke har mye erfaring. Og det er helt riktig at en usikker hund krever mye støtte fra sin eier for å bli en god og trygg hund. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå