thumbalina Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Hei, er det noen som kan hjelpe meg med dette.. Har vært inne å lest på NAV men skjønner ikke helt alt som står det... og de er ikke akkurat best til å ta tlf..! Hvilke ting er det bidraget skal dekke? - Mat - Klær og sko - SFO/Barnehage? - Hva med sykkel? - Årskort til fritidsparker/svømmehall? - Skolesekk? - Fritidsaktiviteter?? Er det sånn at så lenge faren betaler bidrag som er en fast sum, så skal han ikke betale mer enn dette? Altså er ikke PLIKTIG til å betale mer enn dette? Fint om noen kan hjelpe meg med dette... 1
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Samværsforelder er aldri pliktig til å betale mer enn bidraget fastsatt av nav. det eneste som kommer utenom er briller og konfirmasjon. Deltakelse på dyre skoleturer, dyre fritidsaktiviteter,sykkel, årskort mm må bostedsforelder dekke etter eget valg. Dersom foreldrene har en god dialog så kan det være mulighet for å avtale og spleise. Det bør da tas opp med samværsforelder før man har bestemt. Sekk, mat, klær og sko dekkes av barnebidrag. SFO/barnehage dekkes av bostedsforelder dersom det er denne som har fått barnet inn. Her kan det offentlige gå inn å dekke deler av kostnaden. Du vil få et mer korrekt svar fra noen som har barn i denne alderen.
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2008 Ok, så dersom jeg forstår deg riktig så skal faren (dersom han ikke har 50-50) kun betale bidrag, også er det opp til moren å fordele dette ut på de forskjellige utgiftene..... Grunnen til at jeg spør er at vi har sambo sin sønn ca 45% av tiden, og betaler bidrag til moren... som også får utvidet barnetrygd og den billigste skatteklassen ettersom hun står som aleneforsørger (tror det er det det heter i systemet) og vi har betalt 2 sykler, skolesekk, 3 årskort etc etc.... da vi spurte om hun kunne betale halve årskortet i år, så ble hun sur og mente hun ikke trengte det ettersom hun betalte SFO.... Misforstå meg riktig, jeg gjør ingenting av at vi betaler for ting som ungen har glede av, og så lenge vi har muligheten til det så er det helt ok. Men syns samtidig det er riktig og viktig å vite (for begge parter) hva som faktisk er pliktig og hva vi bidrar med ekstra for å være greie... vi har ikke noe særlig mer inntekt enn henne (selv om vi er to, så har vi doble utgifter også...) Men hun trekker alltid trumfkortet om at hun ikke har penger og er den stakkarslige alenemoren, så vi ender opp med å bruke penger på dyre ting til ungen, mens hun kjøper overpriset fintøy, merketøy og røyk... for å sette det på spissen.. Jeg ser selvfølgelig at det kan være hardt for en enkeltperson å skulle klare alle de faktiske utgiftene et barn er, når SFO faktisk i praksis spiser opp hele bidraget... men det er jo ikke som at vi ikke kjøper klær, sko og mat til han... så vi sitter ikke med 0 i utgifter på han vi heller... Men fint å vite hvor vi har reglene i forhold til sånn vi har gjort det til nå.. Dersom noen andre har innspill på dette, så er det hjertlig velkommen. Kan være fint å høre andres erfaringer på dette området...
Gjest tidligere alenemor Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Dere blir lurt! Hun utnytter tydligvis at dere er veldig snille og bruker barnet for å gi dere dårlig samvittighet Hun dekker også kun 36% av det sfo plassen koster da NAV dekker resten. Dere får kutte ut pengestøtten og ikke la dere utnytte av den blodsugerern som gir alle andre alenemødre dårlig rykte.
Gjest tidligere alenemor Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Dere blir lurt! Hun utnytter tydligvis at dere er veldig snille og bruker barnet for å gi dere dårlig samvittighet Hun dekker også kun 36% av det sfo plassen koster da NAV dekker resten. Dere får kutte ut pengestøtten og ikke la dere utnytte av den blodsugeren som gir alle andre alenemødre dårlig rykte.
Gjest andrassy Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 For et idiotisk svar fra tidligere alenemamma! Dersom bidraget er regnet ut i flg. regelverket så betaler far relativt lite i bidrag - fordi samværsfradraget er høyt med så mye samvær. Ergo er det vel bare rett og rimelig at også far bidrar til SITT BARNS økonomiske forsørgelse, når det er behov for det. Den ekstra barnetrygden mor får er del av hennes inntekt - dvs. det kommer indirekte far til gode, fordi mors inntekt blir høyere og bidrar derfor til at hun tar en større andel av utgiftene til barnet. Det er avhengig av inntekt om mor får støtte til barnetilsyn, og dette er også tatt med i bidragsberegningen, og gjør at fars bidrag blir lavere hvis mor mottar slik støtte. Hvis hun ikke er berettiget til det er det vel - igjen - ikke mer enn rett og rimelig at også far bidrar til å betale det. Trådstarter: hvis far mener barnet trenger årskort, mens mor ikke har det behovet - hvorfor skal mor betale det da? Hvorfor må far kjøpe "dyre ting" til ungen? Meg bekjent MÅ man ikke altid kjøpe de dyreste tingene..... og hvor ofte kjøper dere egentlig sykkel? Tror dere må ta en liten realitysjekk av hva mor faktisk får, og hva far faktisk betaler. Samværsfradraget synes å være glemt, også det faktum at den ene barnetrygden teller med som inntekt for mor.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Samværsforelder er aldri pliktig til å betale mer enn bidraget fastsatt av nav. det eneste som kommer utenom er briller og konfirmasjon. Og tannregulering. Dersom mor har sønnen 55 %, tror jeg ikke hun får stønad til barnetilsyn?
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Det er avhengig av inntekt om mor får støtte til barnetilsyn, og dette er også tatt med i bidragsberegningen, og gjør at fars bidrag blir lavere hvis mor mottar slik støtte. Hvis hun ikke er berettiget til det er det vel - igjen - ikke mer enn rett og rimelig at også far bidrar til å betale det. Tror dere må ta en liten realitysjekk av hva mor faktisk får, og hva far faktisk betaler. Samværsfradraget synes å være glemt, også det faktum at den ene barnetrygden teller med som inntekt for mor. Det med barnetilsyn stemmer ikke. Det er ikke relatert til mors inntekt. Er hun aleneforsørger, får hun bidrag, uavhengig av inntekt. Dessuten er "rett og rimelig" én ting, noe annet er hva man plikter, som bidragsmottaker og -giver. Det var det trådstarter spurte om. Man kan alltids appellere til den andre forelderen, men det blir noe annet. Og hva mener du med at "barnetrygden teller med som inntekt for mor?" Barnetrygd er ikke skattepliktig.
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. juni 2008 Dere blir lurt! Hun utnytter tydligvis at dere er veldig snille og bruker barnet for å gi dere dårlig samvittighet Hun dekker også kun 36% av det sfo plassen koster da NAV dekker resten. Dere får kutte ut pengestøtten og ikke la dere utnytte av den blodsugeren som gir alle andre alenemødre dårlig rykte. Hvordan kommer en inn i ordningen at NAV betaler den prosentdelen av SFO? Er dette noe som må søkes om av hver enkelt privatperson, eller kommer det automatisk når hun står som aleneforsørger? Er dette kun noe som skjer når det er NAV som har fastsatt bidraget? Foreløpig har de bare blitt enige om en sum, og det har fungert til nå.. men nå ønsker vi å ta det gjennom NAV for å være sikre på at vi gjør vår del.. (og jeg liker å ha sånne ting i orden, og i offentlige papirer) Vi har regnet ut på nett kalkulatoren til NAV at det vi betaler i bidrag er riktig, det stemte faktisk nesten på krona.. så vi har i alle fall ikke betalt mindre enn vi skal... heldigvis.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Hvordan kommer en inn i ordningen at NAV betaler den prosentdelen av SFO? Er dette noe som må søkes om av hver enkelt privatperson, eller kommer det automatisk når hun står som aleneforsørger? Er dette kun noe som skjer når det er NAV som har fastsatt bidraget? Man får søknadssjema hos NAV. Skjema for søknad om støtte til barnetilsyn. Men jeg mener at man må ha fylt ut et annet skjema først, som ligger til grunn. Spør NAV.
Gjest tidligere alenemor Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Alle enslige forsørgere har krav på støtte til barnetilsyn som er på 64% av det sfo/barnehageplassen koster. Det eneste vilkåret meg bekjent er at mora er i jobb, arbeidssøker eller student. Dersom man tjener over et visst beløp ( det er 6ganger folketrygdens grunnbeløp) så har man ikke krav på det. Dersom hun er så blakk som hun gir inntrykk av så antar jeg at hun ligger under denne grensa og derfor får støtte til barnetilsyn av nav. Utover dette vil hun jo også få trukket av inntil 25 tusen på skatten (foreldrefradrag) for det faktiske beløpet hun betaler for plassen. Skal jeg bruke meg selv som et eksempel betalte jeg i praksis bare 3-4 tusen kr i året på barnetilsyn da jeg hadde mitt barn i barnehage/sfo.
Gjest Gjest_Heisann_* Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Bidraget skal dekke alt utenom konfirmasjon, tannregulering og briller. Alt utenom dette skal omsorgsforelder dekke, eller dere kan ha en avtale som passer dere og deres tilfelle bedre. Hvis bidragsyter vil at barnet skal svømme, men bidragsmottaker ikke vil/kan dekke dette, så er det opp til bidragsyter om han vil gjøre det. Hvis mor ikke trenger årskortet så trenger hun ikke kjøpe det heller, det er opp til henne hvordan hun prioriterer bidraget - det har ikke dere noe med, akkurat som hun ikke har noe med hvordan dere prioriterer samværsfradraget. Samværsfradraget skal dekke de løpende utgifter dere har når barnet er hos dere. Hvor gammel er gutten og hva betaler faren i bidrag? Ikke heng dere opp i andre stønader mor får - hvis bidraget er på 500,-og gutten er 9 år så sier det seg selv at dette er lite å yte utenom mat og strøm hvis inntekten tilsier at det er rom for mer. skler, sesongkort i slalåmbakken og andre dyre ting kan gis i fødselsdagsgaver og julegaver, kan spleises på med besteforeldre, kjøpes av bursdagspenger osv
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. juni 2008 For et idiotisk svar fra tidligere alenemamma! Dersom bidraget er regnet ut i flg. regelverket så betaler far relativt lite i bidrag - fordi samværsfradraget er høyt med så mye samvær. Ergo er det vel bare rett og rimelig at også far bidrar til SITT BARNS økonomiske forsørgelse, når det er behov for det. Som sagt - vi er mer enn villige til å betale vår del her. og det har vi også gjort. Jeg vil bare vite hvor grensen går på hva vi er pliktige til. Slik at vi vet hva vi har av rettigheter på vår side, når hun kommer draende på den ene påstanden etter den andre. ang sykkel så var avtalen at mor og far skulle kjøpe sykkel til gutten da han ble 5 år. Denne skulle spleise på. Far la ut, og mor har aldri betalt tilbake for denne. Finner stadig på unskyldninger for dette. I tillegg så var det mor som valgte ut sykkel og skulle på død og liv ha et "ordentlig" merke. vi er mer enn nok fornøyd med Biltema sykler feks. Denne syklen ble da stående hos mor, og vi flyttet den frem og tilbake annenhver uke. Da gutten så begynte på skolen ble det vanskelig å flytte på sykkelen, ettersom sykkelen da måtte stå på skolen hele dagen samt at mor byttet bil til en mindre og dermed ikke fikk med seg sykkelen i bilen. Det er for langt å kjøre frem og tilbake i rushtrafikk for å hente sykkelen på en hverdag. så vi bestemte oss for å kjøpe ny sykkel til han (Europris sykkel, så ikke den dyrest e i butikken nei) Denne har vi også betalt 100% som er rett og rimelig,fordi det var vårt valg at ungen skulle ha sykkel hos oss. Men vi har fortatt ikke fått igjen noe penger for den første sykkelen. Det mest rettferdige hadde jo vært å fått igjen halve beløpet der. Årskort er noe som hele familien får glede av, og ungen kan gå i parken sammen med familie,venner og naboer. Derfor ønsker vi at han skal ha muligheten til å være med på dette, og betaler derfor dette årskortet. I følge samværretten skal vi bare ha han 3 uker i sommer (men i praksis har vi han mer) og føler da at dette burde være en delt utgift ettersom hun har tilgang på kortet resten av året.Det var også avtalen, men vi har nå lagt ut for 3 gang på rad. Mor er dermed også med å bruke kortet, og får fordeler fra det, men er ikke med å betaler for det. Samværsfradraget er ikke glemt her. Som jeg skrev så er bidraget regnet ut fra NAV sin kalkulator og tar da hensyn til dette. Problemet her er ikke at vi bruker masse penger på dyre og unødvendige ting. Jeg ville bare ha litt klarhet i hva vi PLIKTER å betale for, hva bidrag FAKTISK dekker, og hva som evnt må avtales oss i mellom.
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 3. juni 2008 Man får søknadssjema hos NAV. Skjema for søknad om støtte til barnetilsyn. Men jeg mener at man må ha fylt ut et annet skjema først, som ligger til grunn. Spør NAV. Takk for svar gjest ! =)
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Bidraget skal dekke alt utenom konfirmasjon, tannregulering og briller. Alt utenom dette skal omsorgsforelder dekke, eller dere kan ha en avtale som passer dere og deres tilfelle bedre. Hvis bidragsyter vil at barnet skal svømme, men bidragsmottaker ikke vil/kan dekke dette, så er det opp til bidragsyter om han vil gjøre det. Hvis mor ikke trenger årskortet så trenger hun ikke kjøpe det heller, det er opp til henne hvordan hun prioriterer bidraget - det har ikke dere noe med, akkurat som hun ikke har noe med hvordan dere prioriterer samværsfradraget. Samværsfradraget skal dekke de løpende utgifter dere har når barnet er hos dere. Hvor gammel er gutten og hva betaler faren i bidrag? Ikke heng dere opp i andre stønader mor får - hvis bidraget er på 500,-og gutten er 9 år så sier det seg selv at dette er lite å yte utenom mat og strøm hvis inntekten tilsier at det er rom for mer. skler, sesongkort i slalåmbakken og andre dyre ting kan gis i fødselsdagsgaver og julegaver, kan spleises på med besteforeldre, kjøpes av bursdagspenger osv vi betaler 1600 i mnd, og gutten er 6 år. Vi har betalt 1600 i mnd siden han var 2.5 år.... og ellers kjøpt julegaver -bursdagsgaver(selvfølgelig), årskort, klær, sko, skolesekk,sykkel og andre vanlige utgifter som følger med en gutt i den alderen.. Endret 3. juni 2008 av thumbalina
Gjest Gjest_Heisann_* Skrevet 3. juni 2008 #16 Skrevet 3. juni 2008 vi betaler 1600 i mnd, og gutten er 6 år. Vi har betalt 1600 i mnd siden han var 2.5 år.... og ellers kjøpt julegaver -bursdagsgaver, (selvfølgelig) årskort, klær, sko, skolesekk,sykkel og andre vanlige utgifter som følger med en gutt i den alderen.. Da synes jeg dere bidrar bra, især siden gutten er hos dere bortimot halve tiden, og skjønner godt frustrasjonen rundt årskort og sykkel som burde vært delt slik avtalen tilsier. Mitt råd er dette: Far tar opp med mor hva bidraget er ment til å dekke, og at han er lei av brutte avtaler, si ifra på en pen men klar måte at nå skal ting i ordnede former, det er opp til mor å holde avtaler hvis ikke er pengboken lukket fra nå. Men gi mor en sjans til å rette opp feilen, og gjør dette på en så smidig måte som mulig for gutens del. Hvis mor ikke vil dele, så behold årskortet hos dere hvis dette er mulig uten at det går utover gutten, innstill dere på å kjøpe sykkel som er hos dere til enhver tid pga problemer med å frakte hit og dit - skolesekk trengs vell ikke hvert år?
Gjest andrassy Skrevet 3. juni 2008 #17 Skrevet 3. juni 2008 Det med barnetilsyn stemmer ikke. Det er ikke relatert til mors inntekt. Er hun aleneforsørger, får hun bidrag, uavhengig av inntekt. Stønad til barnetilsyn avhenger av mors inntekt! Har man over en viss inntekt, så får man ikke slik stønad. Det må også søkes om å få det, om jeg ikke husker feil må man søke hvert år. Det er ikke noe man "får" uten å søke. Når man går inn på bidragskalkulatoren på NAV så skal man krysse av for hvorvidt man mottar stønad til barnetilsyn eller ei. Når man mottar slik stønad teller det med i beregningsgrunnlaget, slik at bidraget blir lavere enn det ellers ville blitt. Ergo får også far fordelen av at staten bidrar til barnetilsyn. Og hva mener du med at "barnetrygden teller med som inntekt for mor?" Barnetrygd er ikke skattepliktig. Barnetrygd er ikke skattepliktig - men det er ikke det som er poenget heller. Når bidraget regnes legges mor og fars inntekt til grunn. I mors inntektsgrunnlag kommer også 1 barnegtrygd, slik at hennes inntekt består både av skattepliktig inntekt og skattefrie stønader. Derfor teller den med som inntekt for mor når bidrag skal beregnes og kommer således også far tilgode. 1600 kr i mnd. for en 6-åring er ikke allverden! At far kjøper jule- og bursdagsgaver til ungen er vel en selvfølge, som overhode ikke bør nevnes i en diskusjon om bidrag Det er greit å være opptatt av sine rettigheter, men jeg syns faktisk dette tipper over i det smålige. Pass endelig på å ikke betale "for mye", pass på å ikke være raus iforhold til barnet, men tell hvert øre og sørg for å få det igjen..... Hvis ikke mor tjener usannsynlig mye, så har dere faktisk bedre råd enn henne - fordi dere er 2. Og to personer i en husholdning generere ikke dobbelt så høye utgifter, verken de faste eller de variable.
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 3. juni 2008 Da synes jeg dere bidrar bra, især siden gutten er hos dere bortimot halve tiden, og skjønner godt frustrasjonen rundt årskort og sykkel som burde vært delt slik avtalen tilsier. Mitt råd er dette: Far tar opp med mor hva bidraget er ment til å dekke, og at han er lei av brutte avtaler, si ifra på en pen men klar måte at nå skal ting i ordnede former, det er opp til mor å holde avtaler hvis ikke er pengboken lukket fra nå. Men gi mor en sjans til å rette opp feilen, og gjør dette på en så smidig måte som mulig for gutens del. Hvis mor ikke vil dele, så behold årskortet hos dere hvis dette er mulig uten at det går utover gutten, innstill dere på å kjøpe sykkel som er hos dere til enhver tid pga problemer med å frakte hit og dit - skolesekk trengs vell ikke hvert år? ang årskort så kan hun gå å få en ekstra kort til å ha hos seg for en femtilapp.. så den delen styrer ikke vi. dessverre.. så vi betaler 800 kr for kortet, og hun 50 i så fall.. litt surt.. men sånn er det nå bare... sykkel har vi ordnet hos oss, og var villige til den ekstra kostnaden for guttens skyld (ble ikke såå dyrt heller ettersom vi gikk på Europris)... og ny skolesekk blir det ikke før 4 klasse nei..... var egentlig bare ment som et eksempel på at hver gang det er noe spes som må kjøpes inn så er det vi som må opp med lommeboka... og hun spiller offer.. Men tror far er klar for å ta dette gjennom NAV nå, for å få ting i ordnete former.. Vi er (dessverre??) villige til en del for at gutten skal få det greiest mulig.. er da ikke hans skyld at han bor på to steder å må ha dobbelt opp av det meste.....
thumbalina Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 3. juni 2008 (endret) Stønad til barnetilsyn avhenger av mors inntekt! Har man over en viss inntekt, så får man ikke slik stønad. Det må også søkes om å få det, om jeg ikke husker feil må man søke hvert år. Det er ikke noe man "får" uten å søke. Når man går inn på bidragskalkulatoren på NAV så skal man krysse av for hvorvidt man mottar stønad til barnetilsyn eller ei. Når man mottar slik stønad teller det med i beregningsgrunnlaget, slik at bidraget blir lavere enn det ellers ville blitt. Ergo får også far fordelen av at staten bidrar til barnetilsyn. Barnetrygd er ikke skattepliktig - men det er ikke det som er poenget heller. Når bidraget regnes legges mor og fars inntekt til grunn. I mors inntektsgrunnlag kommer også 1 barnegtrygd, slik at hennes inntekt består både av skattepliktig inntekt og skattefrie stønader. Derfor teller den med som inntekt for mor når bidrag skal beregnes og kommer således også far tilgode. 1600 kr i mnd. for en 6-åring er ikke allverden! At far kjøper jule- og bursdagsgaver til ungen er vel en selvfølge, som overhode ikke bør nevnes i en diskusjon om bidrag Derfor skrev jeg også SELVFØLGELIG inn her...! Det er greit å være opptatt av sine rettigheter, men jeg syns faktisk dette tipper over i det smålige. Pass endelig på å ikke betale "for mye", pass på å ikke være raus iforhold til barnet, men tell hvert øre og sørg for å få det igjen..... Det har aldri vært snakk om å være smålig, eller telle kroner og ører her. Det er prinsippet jeg er ute etter. Hva dekker bidraget, og hvilke ting skal vi bli enige om utenom dette? Dette er ikke et angrep på alenemødre eller alenefedre. Eller et forsøk på å tviholde på pengene mine. Kun et spørsmål om hvor grensen går på hva som er PLIKTIG og hva vi skal være enige om. Grunnen til at jeg vil vite dette er at jeg føler vi bidrar med det vi skal, og mer til, men fortsatt får sure kommentarer fra mor og ønsker om at vi skal betale for alt mulig utenom. Derfor ønsket jeg å vite hva vi er PLIKTIGE til, slik at hun ikke kommer med diverse krav uten å ha belegg for det. Hun sitter på ganske mange fordeler økonomisk med bidrag, barnetrygd, foreldredrag på skatt, og bidrag til å betale SFO, mens vi er med på å betale på alle faktiske utgifter, i tillegg til bidrag, og uten å få noen skatteletter for det. (får ikke foreldrefradag) Hvis ikke mor tjener usannsynlig mye, så har dere faktisk bedre råd enn henne - fordi dere er 2. Og to personer i en husholdning generere ikke dobbelt så høye utgifter, verken de faste eller de variable. Nå er ikke jeg interessert i å brette ut min personlige økonomi for deg her for å bevise at vi ikke sitter noe bedre i det enn henne, så du får bare ta mitt ord på at vi ikke har noe spesielt mer å rutte med pr mnd enn henne. Sum sumarum sitter vi med ganske lik sum igjen etter at alle nødvendige regninger er betalt. Fant nettopp ut nå at hun betaler 1300 på SFO hver mnd.. det betyr at hun har 300 kr igjen hver mnd til mat, klær og sko til han.. og hun bør kunne betale likt beløp selv også. Det er da ikke meningen at far skal finansiere 100% av forbruket. Så da har hun 600 kr til mat, klær og sko for ca 14-18 dager pr mnd. Så 1600 pr mnd i bidrag er ikke så lite heller... husk at vi holder han med sko og klær hos oss.. Men det var ikke denne diskusjonen jeg var ute etter heller. Jeg vet at vi gjør vår del økonomisk, og det har ikke noe med det å gjøre. Det er ikke snakk om kroner å ører, det har med å vite hva som er minimumsgrensa her og hva det dekker, nettopp for å være sikre på at vi ikke yter for lite. Men det er vanskelig å vite ettersom mor uansett portretterer seg som offer i alle sammenhenger... derfor ønsket jeg saklige svar fra andre som har erfaring og kunnskap om hvordan reglene er på dette området. Endret 3. juni 2008 av thumbalina
Gjest andrassy Skrevet 3. juni 2008 #20 Skrevet 3. juni 2008 Derfor skrev jeg også SELVFØLGELIG inn her...! At du i det hele tatt nevner jule/bursdagsgaver i en diskusjon om bidrag og foreldres økonomiske forpliktelser sjokkerte meg. Det har aldri vært snakk om å være smålig, eller telle kroner og ører her. Det er prinsippet jeg er ute etter. Hva dekker bidraget, og hvilke ting skal vi bli enige om utenom dette? Beklager - men det er mye telling av kroner og øre i ditt innlegg. I prinsippet skal bidraget dekke alt, utenom konfirmasjon, tannregulering og briller. Det kan jo far bare meddele mor, og ferdig med saken, hvis det er så vanskelig at også far bidrar til sitt barns forsørgelse. Grunnen til at jeg vil vite dette er at jeg føler vi bidrar med det vi skal, og mer til, men fortsatt får sure kommentarer fra mor og ønsker om at vi skal betale for alt mulig utenom. Hva du "føler" dere bidrar med er vel ganske irrelevant. En må se på realiteten - hva bidrar far faktisk med og hva bidrar mor med. Det er som oftest slik at det er mye lettere å overse det den andre bidrar med, samtidig som en overdriver eget bidrag..... Hun sitter på ganske mange fordeler økonomisk med bidrag, barnetrygd, foreldredrag på skatt, og bidrag til å betale SFO, mens vi er med på å betale på alle faktiske utgifter, i tillegg til bidrag, og uten å få noen skatteletter for det. (får ikke foreldrefradag) Ganske mange fordeler? Dette er jo bidrag for at BARNET skal ha det ok, og dette kommer også far tilgode, siden både stønad til barnetilsyn og barnetrygd legges til mors inntekt. Hvilke faktiske utgifter? Du sier at dere kjøper klær og sko, og en sykkel, mens mor da står for SFO og alt annet...... Nå er ikke jeg interessert i å brette ut min personlige økonomi for deg her for å bevise at vi ikke sitter noe bedre i det enn henne, så du får bare ta mitt ord på at vi ikke har noe spesielt mer å rutte med pr mnd enn henne. Sum sumarum sitter vi med ganske lik sum igjen etter at alle nødvendige regninger er betalt. Merkelig utsagn. Hvordan har du så god oversikt over hennes økonomi at du kan hevde at dere sitter igjen med det samme? Og kan ikke det skyldes at dere - nettopp fordi dere er to og har bedre råd - har tatt opp større lån ol. og er dermed ikke noe mor skal lastes for? Det er ganske tydelig at du er bitter på mor, og mener at dere betaler for mye for ungen. Det er også ganske tydelig at du ser deg og far som en enhet - MOT mor..... Ikke noe godt grunnlag for et barn å vokse opp i, og heller ikke for å få til et godt samarbeid med mor. Nå er det faktis far og mor som er barnets foreldre, og det er godt mulig du burde ta et skritt tilbake, og la dem være det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå