Gå til innhold

Naboen har fått trampoline

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nærmeste nabo fikk satt opp trampoline i går og holdt et utrolig leven frem til kl.23.15. Vet ikke hvor mange barn som var i aktivitet der, men det var mange.

Det var ikke mulig å sitte ute og føre en samtale mens levenet pågikk. Hvilke regler er det som gjelder ?. Regner med at det sitter mange mennsker med samme erfaringer, hvordan er dette løst på en god måte for begge parter ?.

Videoannonse
Annonse
Gjest smith
Skrevet (endret)

Hva slags nabolag bor du i hvor ungene er ute til 23.15 når de skal på skolen dagen etter!!?

Endret av Helen
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Hva slags nabolag bor du i hvor ungene er ute til 23.15 når de skal på skolen dagen etter!!?

Mange barn får være sent oppe, særlig i denne lyse årstida, selv om de skal på skole dagen etter. Og i dag er det jo så mange skoler som er i streik, at det er slett ikke sikkert barna skal på skolen med det første. :)

Men uansett: Er til dels enig i at TS kan være litt for klagete. Så lenge man har naboer får man forholde seg til dem på en ok måte eller flytte på landet uten naboer i mils omkrets. Jeg lurer på om det finnes noen generelle regler om at det skal være relativt stille utendørs etter kl. 23? Men uansett er ikke dette et klokkeslett jeg henger meg opp i. For meg føles det naturlig at det er stille ca ved midnatt. Og jeg reagerer ikke særlig før klokka nærmer seg ett og det fortsatt er leven utenfor. Sånn er det å ha naboer!

Endret av Helen
Gjest Gjest
Skrevet

De fleste kommuner har vel en regel om at det skal være allmenn ro etter kl 23. Altså ikke lov å hyle og skråle på en trampoline etter kl 23 om kvelden.

Jeg hadde snakket med naboen om det, om dette er noe som skjer flere ganger. Greit at unger får lov til å være lenge oppe hvis de ikke skal på skolen dagen etterpå, men det betyr ikke at det er greit at de bråker så mye at naboene som skal tidlig opp neste dag ikke får sove.

Jeg vet om flere som har avtalt med naboene en viss tid det er "lov" å bråke på trampolinen. Unger gir gjerne fra seg en voldsom støy når de holder på på en trampoline, og da er det greit at de ikke får lov å holde det gående i timesvis i strekk, uansett når på dagen det er. Man skal ta hensyn til naboene. Man kan ikke bare gjemme seg bak argumenter som "hvis du ikke tåler folk så får du flytte langt ut på landet da". Da kan man heller snu på det og si at "Hvis du ikke er i stand til å ha det moro uten å plage hele resten av nabolaget så får du heller flytte langt ut på landet da".

Gjest Gjest
Skrevet
De fleste kommuner har vel en regel om at det skal være allmenn ro etter kl 23. Altså ikke lov å hyle og skråle på en trampoline etter kl 23 om kvelden.

Jeg hadde snakket med naboen om det, om dette er noe som skjer flere ganger. Greit at unger får lov til å være lenge oppe hvis de ikke skal på skolen dagen etterpå, men det betyr ikke at det er greit at de bråker så mye at naboene som skal tidlig opp neste dag ikke får sove.

Jeg vet om flere som har avtalt med naboene en viss tid det er "lov" å bråke på trampolinen. Unger gir gjerne fra seg en voldsom støy når de holder på på en trampoline, og da er det greit at de ikke får lov å holde det gående i timesvis i strekk, uansett når på dagen det er. Man skal ta hensyn til naboene. Man kan ikke bare gjemme seg bak argumenter som "hvis du ikke tåler folk så får du flytte langt ut på landet da". Da kan man heller snu på det og si at "Hvis du ikke er i stand til å ha det moro uten å plage hele resten av nabolaget så får du heller flytte langt ut på landet da".

Regelen sier 23, ts ble plaget helt fram til kl. 23.15. Synes det er å ta litt på vei da!

Jo, jeg synes faktisk man kan si at om man ikke tåler at det er liv og røre rundt en så bør en tenke seg nøye om før man velger hvor man bosetter seg. Jeg bor i en by. Jeg har naboer som fester til midnatt. Skrålende ungdomsgjenger kan gå forbi når som helst på natta. Biler kan bruke hornet på de mest ugunstige tidspunkt. Men dette får jeg finne meg i. Klarer jeg ikke det så må jeg flytte. Det er jo sånn at man ikke kan forandre andre, kun seg selv.

Om man klager over unger som leker kl 23.15 så er man ganske striks.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Mine nieser har en trampoline i hagen, men de klarer helt fint å leke på denne uten skrik og skrål (5 og 7 år).

Det er da ikke nødvendig å bråke selvom man har det gøy vel?

Jeg hadde nok hisset meg opp litt selv hvis dette hadde vært min nabo. Men jeg ville sikkert ha blitt barnslig og spilt høy musikk for å "ta igjen" i steden :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Regelen sier 23, ts ble plaget helt fram til kl. 23.15. Synes det er å ta litt på vei da!

Jo, jeg synes faktisk man kan si at om man ikke tåler at det er liv og røre rundt en så bør en tenke seg nøye om før man velger hvor man bosetter seg. Jeg bor i en by. Jeg har naboer som fester til midnatt. Skrålende ungdomsgjenger kan gå forbi når som helst på natta. Biler kan bruke hornet på de mest ugunstige tidspunkt. Men dette får jeg finne meg i. Klarer jeg ikke det så må jeg flytte. Det er jo sånn at man ikke kan forandre andre, kun seg selv.

Om man klager over unger som leker kl 23.15 så er man ganske striks.

Selvsagt må man tenke på hva man tåler av bråk før man flytter til et sted. Jeg ville for eksempel aldri ha flyttet inn i en bygård hvor det hovedsaklig bodde studenter og mennesker under 25, nettopp fordi det i slike boliger ofte er mye fest og bråk, og folk ikke viser hensyn.

Man kan ikke oppføre seg akkurat slik som man vil når man bor i nærheten av andre. Ja, man må tolerere en del bråk, men ikke til alle tidspunkt. Og de som vil bråke må tolerere at de ikke kan gjøre dette hele tiden. Man må inngå kompromiss. Og en vanlig regel er da at man gir hverandre nattero.

Jeg synes faktisk at det er for sent å hyle på en trampoline kl 23.15 om kvelden. Normal folkeskikk ville tilsi at man ga seg senest kl 22, selv om man "har lov" til å bråke lengre. Jeg har for eksempel lov til å fyre opp gressklipperen rett ved siden av naboens soveromsvindu kl 7 lørdags morgen, men jeg gjør det ikke av den grunn.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er et poeng å følge regelen som er satt, nettopp fordi enkelte mangler folkeskikk til å gi seg før. Hva når 23.15 er akseptert, er du kjip om du klager 23.30 da?

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud som folk karrer seg opp over et kvarter på "overtid"! Ikke rart nordmenn sees på som et kaldt og distansert folkeslag. Det får da være måte på regelrytteri.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke snakk om regelrytteri, det er snakk om å ta hensyn til andre enn din aller nærmeste familie, en egenskap som er langt fra kald. Å være kald er å drite i naboen sin.

Gjest ratatouli
Skrevet

Jeg ville uansett ventet en stund ( en uke, eller så) for å sett om ting roer seg før jeg hadde hengt meg opp i dette. Det var jo naboen deres sin første dag med trampoline!

Skrevet

Nå er jo trampolinen helt ny - og dette var første kveld. Det er jo ikke rart at de er litt ekstra viltre da.

La ungene ha gøy noen dager - men roer det seg ikke - snakk med naboen og hør om det går å finne en tid som er akseptabel for alle.

Skrevet

At det er liv og røre første kvelden med ny trampoline i nabohagen hadde jeg ikke brydd meg en milimeter om! Klart det er kjempeartig og spennende!Her har vi trampoliner på alle kanter av hagen, vi er faktisk de eneste som ikke har. Og det går seg til etterhvert. Enkelte ganger har jeg sagt fra til ungene, som f.eks når jeg har vært på nattevakt og trenger å sove litt ( vi har en trampoline nesten rett nedenfor soveromsvinduet vårt). Og det er faktisk ikke noe problem å si fra til ungene, de skjønner godt at jeg trenger å sove og går heller en annen plass noen timer.Men klart det kan bli et problem om man gidder å hause det opp.....

Om det blir slik at det er et durabelig leven hele tiden går det ann å ta en prat med naboen. Men unger som leker synes jeg man må tåle, så lenge de ikke har munnen vidåpen hele tiden bare for å brøle....

Skrevet
Jeg ville uansett ventet en stund ( en uke, eller så) for å sett om ting roer seg før jeg hadde hengt meg opp i dette. Det var jo naboen deres sin første dag med trampoline!

Nå er jo trampolinen helt ny - og dette var første kveld. Det er jo ikke rart at de er litt ekstra viltre da.

La ungene ha gøy noen dager - men roer det seg ikke - snakk med naboen og hør om det går å finne en tid som er akseptabel for alle.

:Nikke: Det var jo tross alt bare en kveld og bare til 23.15, det hadde jeg overlevd... Hadde det derimot gjenntatt seg til stadighet stiller saken seg litt anderledes..

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke snakk om regelrytteri, det er snakk om å ta hensyn til andre enn din aller nærmeste familie, en egenskap som er langt fra kald. Å være kald er å drite i naboen sin.

Jeg tar hensyn til alle rundt meg, og er aldri den som lager støy eller problemer for andre. Likevel synes jeg det er komisk at folk orker å hisse seg opp over sånt som at barna leker og støyer litt utpå kvelden.

Det er positivt at barna har en fysisk aktivitet de kan holde på med istedet for å sitte foran tv eller data. Det er flott at lydene vi hører rundt oss er glad barnelatter og gledeshyl. Jeg kan tenke meg mye verre ting å høre på! Jeg har ikke selv barn, men synes det er ganske surmaget å klage over slike bagateller.

Skrevet

Se det an en stund du, før du gjør noe som helst.

Èn dag med bråk er ikke noe å sutre over.

Gjest Gjest
Skrevet

Unner du virkelig ikke naboungene å skrike og skråle på trampolinen sin den første kvelden de har egen trampoline?

Det syns jeg faktisk man bør tåle.

Dette varer et par uker med masse barn på trampolinen, så vil det roe seg. Det er ike gøy å hoppe maaaaange timer på trmpoline hver eneste dag...

Gjest *Mim*
Skrevet

Det er jo litt spesielt med første dagen med trampoline, men jeg hadde ikke latt ungene mine fått lov til å skrike og skråle til langt utover kvelden. Det er dårlig folkeskikk, spør du meg.

Råder ts til å være litt overbærende noen dager, og se an om bråket fortsetter. Må si jeg også hadde reagert over å bli forstyrret til kvart over elleve. Men så er jeg ikke så veldig tålmodig - og har bosatt meg slik at jeg bare hører naboen når han brøler til kona. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jøss.

Er folk like tolerante ovenfor for eksempel:

1. 16-åringen som har fått ny moped og kjører rundt sammen med alle kameratene sine/18-åringen som har fått ny bil og spinner avgårde?

2. 40-åringen som har fått nytt stereoanlegg og bare mååå teste det frem til midnattstider?

3. 30-åringene som har fått nytt karaokeanlegg og synger for full hals?

Osv osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor man må tåle bråk frem til midnatt på en hverdag selv om det er barn med nye leker som står for bråket.

Jeg er glad jeg ikke er TS for jeg hadde blitt kjempesur om jeg ikke kunne oppholde meg i hagen i det været som det har vært her de siste dagene. (Det forsvinner sikkert snart. Det fine været altså. Trampolinen blir du nok ikke kvitt med det første.)

Skrevet
Jøss.

Er folk like tolerante ovenfor for eksempel:

1. 16-åringen som har fått ny moped og kjører rundt sammen med alle kameratene sine/18-åringen som har fått ny bil og spinner avgårde?

2. 40-åringen som har fått nytt stereoanlegg og bare mååå teste det frem til midnattstider?

3. 30-åringene som har fått nytt karaokeanlegg og synger for full hals?

Osv osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor man må tåle bråk frem til midnatt på en hverdag selv om det er barn med nye leker som står for bråket.

Jeg er glad jeg ikke er TS for jeg hadde blitt kjempesur om jeg ikke kunne oppholde meg i hagen i det været som det har vært her de siste dagene. (Det forsvinner sikkert snart. Det fine været altså. Trampolinen blir du nok ikke kvitt med det første.)

Så lenge det ikke skjer midt på natta, ja.....

Det er ikke alt det er verdt å hisse seg opp over.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...