Bokormen Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Hei, jeg ska ha et møte hjemme hos meg imorgen, og da skal vi ha litt enkel mat. Skal grille litt spennende pølser, og servere med hjemmelaget potetsalat + grillede grønnsaker, og til dessert har jeg bakt brownies. Er det noen som har grillet frukt og servert det med feks brownies? Det burde vel bli godt? Bør jeg ha det som grillspyd eller i folie? Og bør de pensles med honning/strøs med sukker e.l.? Og hvaslags frukt er best å bruke? Har googlet og lest litt, men er alltid greit å sjekke her og høre folks personlige erfaringer
Mazilla Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Nam, det hørtes godt ut! Jeg tror jeg ville valgt grillspyd fremfor folie, rett og slett fordi det ser mer delikat ut. Jeg har flere ganger servert frukt/bær på spyd, men uten å grille de. Altså bare tredd på spyd uten å grille, fordi det er mer leskende, samtidig som det ser litt stilig ut. Jeg synes ihvertfall frukten holder seg saftigere/friskere på den måten, spesielt på varme dager.. Varm frukt er mer vintermat for meg. Du kan jo eventuelt varme browniesen i folie/på brett på grillen, og så servere med kald frukt ved siden av? Bare et forslag! Forresten, i India har jeg spist varm ananas med tikka masala-krydder på. Høres kanskje smårart ut, men det var knallgodt!
wind-up bird Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 "Grill frukt Til dessert anbefales frukt på grillspyd. Jordbær, ananas, bananer, epler og druer egner seg godt å grille. Skjær frukten opp i store terninger (jordbær og druer kan være hele) og træ dem på grillspyd. Pensle dem med litt honning og en søt likør. Strø litt sukker på mens de ligger på grillen. Grilltiden for fruktspyd er 5-10 minutter, alt avhengig av størrelsen. Server grillet frukt alene eller sammen med iskrem. Bon Apetitt!" http://www.aperitif.no/index.db2?id=6036 Jeg har kun smakt grillet ananas. Da hadde ananasen blitt skåret i skiver, og brunet litt på grillen. Det var veldig godt.
Gjest Eurydike Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Jeg synes det høres ut som en veldig god idé å lage grillspyd av frukten, og grille dem. Tror jeg ville valgt frisk ananas og mango med litt honning eller brunt sukker på, og kanskje et dryss hakket rød chili? Med litt vaniljeis i tillegg til brownies har du en fantastisk dessert! Endret 2. juni 2008 av Eurydike
Bokormen Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Takk for gode tips! Mazilla: Ja, ananas med tikka masala-krydder har jeg faktisk sett oppskrift på, og stusset litt på den, men det er jo mye rart som er veldig godt! Ellers bruker jeg fersk frukt på grillspyd ofte om sommeren, det er jo veldig "morsomt" og litt mer artig å spise, men tror jeg vil prøve noe varmt denne gangen wind-up bird: Ja, kikka der inne jeg og... tror det blir noe sånt jeg går for. Eurydike: Tror det blir grillspyd med ananas og mango ja, kanskje noen få jordbær om jeg finner noen som ser bra ut. Og vaniljeis har jeg jo i fryseren.... mmmm Endret 2. juni 2008 av Bokormen
Mazilla Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Lykke til! Menyen er ihvertfall veldig fristende, så det blir sikkert en fin kveld!
Chimamanda Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Fant dette, kanskje det gir noen ideer? http://www.dallasnews.com/sharedcontent/dw...ion1.3fe91.html Grillet mango og jordbaer hoeres veldig godt ut synes jeg
Bokormen Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2008 Fant dette, kanskje det gir noen ideer? http://www.dallasnews.com/sharedcontent/dw...ion1.3fe91.html Grillet mango og jordbaer hoeres veldig godt ut synes jeg Fin side, og mange gode ideer! Har akkurat vært og handlet, og Ultra hadde 50 % på frukt og grønt, så ble to mango, en ananas og en kurv med jordbær, så får prøve det på grillspyd med litt brunt sukker på + brownies og vaniljeis da..... mmm
Bokormen Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2008 Grillspydene med ananas + mango + jordbær og litt brunt sukker ble knallbra Takk for hjelpen!
Gjest Gjest_Ulrikke_* Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Hadde du hatt litt bedre tid kunne du laget tørkede epler, nydelig! Kutt en del epler påå i tynne biter (mengden virker mindre etter at de er tørket fordi vannet fordamper). Stek de på rist i ovnen en times tid på 100*C. Deretter setter du temperaturen ned på 40*C og lar eplene ligge i ovnen 12 timer. Kjempegodt med litt sukker og kanel på før de settes inn for tørking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå