Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 nå starter de jo opp tidligere, hvordan kan man finne ut hvor langt de er kommet i forhold " til der de skal være" etter ferdig fullført 1 klasse?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 nå starter de jo opp tidligere, hvordan kan man finne ut hvor langt de er kommet i forhold " til der de skal være" etter ferdig fullført 1 klasse? Snakke med læreren kanskje? Uansett, ikke vær så nøye på det i første klasse. Barn utvikler seg i forskjellig fart. Noen "leser som en racer" etter første, andre sliter og trenger et år til på seg før de knekker lesekoden. Det finnes ingen fasit på hvor de skal være etter første klasse.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Ved hjemmeundervisning skal det være noen tester, men ved vanlig skolegang tror jeg det i første innstans er lærerene.
she83 Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 nå starter de jo opp tidligere, hvordan kan man finne ut hvor langt de er kommet i forhold " til der de skal være" etter ferdig fullført 1 klasse? Hei hei! Jeg er lærer selv, og syns du absolutt skal snakke med kontaktlæreren for ditt barn. Det blir vanligvis ikke utført så mange tester på 1. trinn, men lærere har som regel ganske god oversikt over hvor langt hvert barn har kommet på de ulike områdene. Hvis du vil lese litt mer om hva elevene skal lære på de ulike trinnene, kan du jo ta en titt i Kunnskapsløftet. Denne lenken fører deg rett til kompetansemålene som elevene skal ha oppnådd etter 2. trinn. Det betyr at de skal jobbe med dette både på 1. og 2. trinn. Som regel er skolen veldig åpen for god kontakt med hjemmet, det er viktig at foreldrene er klar over hva som skjer slik at de kan støtte barnet underveis. Håper du ble litt klokere!
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 Hei hei! Jeg er lærer selv, og syns du absolutt skal snakke med kontaktlæreren for ditt barn. Det blir vanligvis ikke utført så mange tester på 1. trinn, men lærere har som regel ganske god oversikt over hvor langt hvert barn har kommet på de ulike områdene. Hvis du vil lese litt mer om hva elevene skal lære på de ulike trinnene, kan du jo ta en titt i Kunnskapsløftet. Denne lenken fører deg rett til kompetansemålene som elevene skal ha oppnådd etter 2. trinn. Det betyr at de skal jobbe med dette både på 1. og 2. trinn. Som regel er skolen veldig åpen for god kontakt med hjemmet, det er viktig at foreldrene er klar over hva som skjer slik at de kan støtte barnet underveis. Håper du ble litt klokere! Takk:)
Gjest *Mim* Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Snakke med læreren kanskje? Uansett, ikke vær så nøye på det i første klasse. Barn utvikler seg i forskjellig fart. Noen "leser som en racer" etter første, andre sliter og trenger et år til på seg før de knekker lesekoden. Det finnes ingen fasit på hvor de skal være etter første klasse. Ikke helt enig i det. Det viser seg at vi i Norge har vært for trege med å sette inn spesialundervisning. Det fungerer bedre å gjøre det tidlig, enn å vente å se i mange år og sette inn ekstra rressurser i sjette - sjende. Spør læreren, h*n skal ha oversikt over hvilket nivå barnet ditt befinner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå