Gjest tjukka Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Jeg må redusere vekten min, hva reduserer best/fortest av sykling, gåing, eller jogging?
Fun Light Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Jeg ville gjettet på en kombinasjon av alle tre.. Jeg tenker sykling (spinning) og jogging i forhold til sette igang forbrenningen, gåturer for å stramme opp og forbrenne kalorier.. Trene mange ganger i uken vil gi resultater raskt, i tillegg til et sunt kosthold! Husk masse vann
Gjest ts Skrevet 1. juni 2008 #4 Skrevet 1. juni 2008 Takk Har ei fast løype. Hva er best av gå å sykle da? Har en følelse av at kondisen min streiker tidlig på joggingen.....
Fun Light Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 For å kun gå ned i vekt, uten å stramme så mye, så tror jeg sykling er mest effektivt av de to delene.. Forutsatt at det er snakk om like lang tid! Og opp med tempoet så klart, og heller holde tempoet oppe over tid..
FoxyFish Skrevet 1. juni 2008 #6 Skrevet 1. juni 2008 Takk Har ei fast løype. Hva er best av gå å sykle da? Har en følelse av at kondisen min streiker tidlig på joggingen..... Det er det som er så flott med jogging - kondisen går veldig fort opp!
Gjest TS Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Takk jenter! Dere er super! Da blir det en kombinasjon av alt i tidene som kommer! Takk!
Gjest herskerinnen Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 For å kun gå ned i vekt, uten å stramme så mye, så tror jeg sykling er mest effektivt av de to delene.. Forutsatt at det er snakk om like lang tid! Og opp med tempoet så klart, og heller holde tempoet oppe over tid.. Nei, dersom hun har en fast løype, bør hun gå. Det de sa når jeg var på kurs på idrettshøyskolen var, at dersom du har en fast løype, velg det som tar lengst tid, altså å gå. Har du en tid du skal være ute, feks 1 time, velg det du kommer lengst på i løpet av den tiden, altså sykling eller jogging. Videre, ville jeg vurdert hvor tung man er før man lar valget falle på å sykle eller jogge. Å sykle er mindre belastende for knær etc, enn det jogging er. Men, er det en fast rute, gå! Da forbrenner du % mest fett. Men husk at kondis også er viktig. Og det at man strammer opp mer ved å gå enn å sykle som noen her antyder, er helt feil.
Mazilla Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Husk også på at en jevn og langsom vektnedgang er bedre enn en veldig rask, da vekta fort spretter opp igjen... (noe som gjentas til det kjedsommelige på dette forumet, men likefullt er sant!) Personlig har jeg tro på et variert treningsopplegg, og tror jeg hadde begynt med gåing og sykling, i og med at jogging fort er i hardeste laget hvis man er helt utrent. Eventuelt kjøre intervaller med korte joggeøkter mellom lengre gåøkter. Rask gange med musikk på øret er mitt beste treningstips! Lykke til! Håper du når målet ditt og finner en treningsform (eller flere) som passer deg!
suzie Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Jeg tror jeg ville satset på det jeg likte best, for da er det lettere å holde motivasjonen oppe:) Så jeg sykler! (Og jogger på tredemølle for å se tv samtidig... )
Gjest Tigress Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Lange rolige sykkelturar er utruleg bra for å brenne feitt. Du brukar like mange kaloriar på å gå og å springe same strekninga, men du brukar dobbelt så lang tid ved å gå. Fordelen ved å springe er at du får betre uthaldenheit, og du får ei høgare etterforbrenning. Kor mykje du dermed ender opp med tilsaman er eg meir uviss på. Ved å halde lågt tempo på sykling vil du kunne halde på i fleire timar, og då tek kroppen meir av energien frå feittet du har på kroppen. Bygge litt musklar som nokon kallar det å bli strammare vil du oppleve uansett, men sikkert mindre ved å gå, ettersom den belastninga er så låg at du truleg er sterk nok i beina frå før.
*Mocca* Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 Svømming er også helt ypperlig... Jeg svømmer 1000 meter 2 ganger pr uke foreløpig... vekten har ikke gått så mye ned foreløpig, det har med kostholdet å gjøre, men jeg har blitt mindre i cm, og MYE strammere.... Merker resultater etter bare 1-2 uker!
Gjest Helen Parr Skrevet 2. juni 2008 #13 Skrevet 2. juni 2008 Nei, dersom hun har en fast løype, bør hun gå. Det de sa når jeg var på kurs på idrettshøyskolen var, at dersom du har en fast løype, velg det som tar lengst tid, altså å gå. Har du en tid du skal være ute, feks 1 time, velg det du kommer lengst på i løpet av den tiden, altså sykling eller jogging. Videre, ville jeg vurdert hvor tung man er før man lar valget falle på å sykle eller jogge. Å sykle er mindre belastende for knær etc, enn det jogging er. Men, er det en fast rute, gå! Da forbrenner du % mest fett. Men husk at kondis også er viktig. Og det at man strammer opp mer ved å gå enn å sykle som noen her antyder, er helt feil. Helt riktig. Men hva med å jogge, og utvide løypa? Det er ikke noe tvil om at man forbrenner mer kalorier ved å jogge fremfor å gå, dersom du for eksempel har satt deg som mål å være i bevegelse en time. Sykling er også bra, men min erfaring er at jogging/løping er enda mer effektivt.
Gjest herskerinnen Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Lange rolige sykkelturar er utruleg bra for å brenne feitt. Du brukar like mange kaloriar på å gå og å springe same strekninga, men du brukar dobbelt så lang tid ved å gå. Fordelen ved å springe er at du får betre uthaldenheit, og du får ei høgare etterforbrenning. Kor mykje du dermed ender opp med tilsaman er eg meir uviss på. Ved å halde lågt tempo på sykling vil du kunne halde på i fleire timar, og då tek kroppen meir av energien frå feittet du har på kroppen. Bygge litt musklar som nokon kallar det å bli strammare vil du oppleve uansett, men sikkert mindre ved å gå, ettersom den belastninga er så låg at du truleg er sterk nok i beina frå før. Du skriver at man bruker like mange kalorier, men antall kalorier i seg selv er ikke alltid like interessant, men hva du forbrenner. Husk at kaloerier er flere ting........ jo lavere intensitet, jo høyere andel fett forbrenner du. Jo høyere intensitet, jo høyere andel karbohydrat og lavere andel fett. Og videre, ved høyere intensitet forbrenner du mer i antall kalorier. Det er et litt komplisert regnestykke:-) Men altså; høy intensitet = flere kalorier, men andel karbohydrater forbrent er høyere, og andel fett lavere. Lav intensitet = færre kalorier forbrent, men andel karbohydrater forbrent er lavere og andel fett høyere.......
Gjest Tigress Skrevet 2. juni 2008 #15 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Du skriver at man bruker like mange kalorier, men antall kalorier i seg selv er ikke alltid like interessant, men hva du forbrenner. Husk at kaloerier er flere ting........ jo lavere intensitet, jo høyere andel fett forbrenner du. Jo høyere intensitet, jo høyere andel karbohydrat og lavere andel fett. Og videre, ved høyere intensitet forbrenner du mer i antall kalorier. Det er et litt komplisert regnestykke:-) Som blir vidare komplisert ved at ein ved høg intensitet får høgare etterforbrenning i lengre tid... Og at ein ved å springe mest truleg vil rive over ein del muskelfibrar som igjen krevjer reparasjon (som krev energi), og som dermed bygger meir musklar som igjen krev meir energi... Det vil løne seg med låg intensitet viss ein ikkje klarar å halde høg intensitet så lenge at ein vil svi den same mengden energi som ein vil klare ved å gå. Du har forøvrig heilt rett, med undantak i at kalorier er fleire ting, kaloriar er berre eit uttrykk for ei mengde energi. Kor energien kjem i frå derimot, det kan variere. Endret 2. juni 2008 av Tigress
stikkelsbær Skrevet 2. juni 2008 #16 Skrevet 2. juni 2008 Det skal ikke være lett. Variasjon høres bra ut
Gjest Tigress Skrevet 2. juni 2008 #18 Skrevet 2. juni 2008 Heilt rett, det skal ikkje vere så lett... Men desse som deffar, dei plar jo gå ein halvtime kvar morgon etter ein kopp kaffe, og eg trur dei veit kva dei driv med.
Gjest herskerinnen Skrevet 2. juni 2008 #19 Skrevet 2. juni 2008 Du har forøvrig heilt rett, med undantak i at kalorier er fleire ting, kaloriar er berre eit uttrykk for ei mengde energi. Kor energien kjem i frå derimot, det kan variere. Det jeg sa med at kalorier er flere ting, var for å prøve å få med flere, om du skjønner;-) Mange er ikke klar over at kalorier = energi. Og energi får du fra fett, karbohydrat og protein, og uavhengig av hva kilden er, vil alt lagre seg som fett dersom du får i deg for mye:-) Men vi trenger energi fra alle kildene, men i litt ulik grad. Så for å komplisere det hele, man kan ikke sammenligne kalorierinnhold blindt med kalori innhold, for kilden til kaloriene (energien) har også endel å si.
Gjest herskerinnen Skrevet 2. juni 2008 #20 Skrevet 2. juni 2008 Det skal ikke være lett. Variasjon høres bra ut Ja, "normale" mennesker kommer langt med variasjon og sunn fornuft:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå