Gå til innhold

Når en er utmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting, og håper dere kan svare meg på den.

Hvilke regler er det i kirken når en av partene er utmeldt av statskirken? Kan man allikevle gifte seg i kirken, eller må man gifte seg andre steder da?

Samboeren min meldte seg ut denne uken, og kom plutselig til å tenke på dette i den sammenhengen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det er bare den ene som trenger å være innmeldt. Det var det jeg fikk beskjed om.

Gjest Gjest
Skrevet

Beklager men jeg kan ikke forstå hvorfor en skulle ønske å gifte seg i kirken dersom en er utmeldt?

Skrevet

Det gjör ingenting. Det er nok at én av partene er medlem.

Skrevet
Beklager men jeg kan ikke forstå hvorfor en skulle ønske å gifte seg i kirken dersom en er utmeldt?

Kan jo hende den andre har lyst? Man er jo to om det. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Klart man er to om det. Men når den ene er så i mot det kirken står for at en melder seg ut i voksen alder så er det uforståelig å ville gifte seg der.

Det er noe helt annet om man aldri hadde vært medlem for da har en ikke valgt kirken bort fordi det strider mot ens personlige overbevisnig slik som er tilfellet her.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Klart man er to om det. Men når den ene er så i mot det kirken står for at en melder seg ut i voksen alder så er det uforståelig å ville gifte seg der.

Det er noe helt annet om man aldri hadde vært medlem for da har en ikke valgt kirken bort fordi det strider mot ens personlige overbevisnig slik som er tilfellet her.

Nå har jeg aldri vært medlem, men jeg vil ikke si at det i mitt tilfelle har så mye å si når det gjelder det å gifte seg i kirken (sammenlignet med å melde seg ut i voksen alder). Som Amadea sier, så er man to om det. Jeg vil heller ikke kalle med ateist fordi om jeg ikke tror på Gud. Jeg har dessuten et forhold til kirken selv om jeg ikke er kristen. I tillegg har jeg da en mann som er kristen. Det er mange grunner for at man tar slike valg, og jeg syns det må være opp til den enkelte. Selv om jeg registrerer at mange lar seg provosere av sånt. Kanskje særlig de som ikke er kristne selv.

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Nettopp derfor blir det helt feil når han ikke vil være medlem av kirken. Mange prester vil faktisk også nekte å vie et par dersom en har meldt seg ut. Lovlig? Tja, men de kan faktisk nekte. Presten her er kjent for det.

Skrevet

Hmm... Kanskje dette heller sier noe om din forståelsesevne?

Det er faktisk slik at mennesker som bor sammen inngår kompromisser. Det høres for meg ut som om at du mener religion er så viktig at en ikke skal få lov til å inngå kompromisser på det området. Hvorfor det egentlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis den ene er medlem i statskirka og KUN vil gifte seg der, mens den andre er utmeldt og KUN vil gifte seg borgerlig, så må nødvendigvis en av partene gi seg dersom de vil gjennomføre et bryllup. :)

Selv er jeg utmeldt av statskirka, kan ALDRI tenke meg å gifte meg der, og heldigvis er min samboer av samme mening, så jeg slipper et sånt dilemma. Må være et vanskelig valg.

Skrevet

Samboeren min har sagt at hvis jeg ønsker meg å gifte meg i kirken, ja så gjør vi det. Det er kanskje litt "teit" gjort ovenfor parene hvor begge partene er innmeldt i kirken, ikke vet jeg.

Fra jeg var helt liten har jeg hatt en ønske om å gifte meg i kirken, av den grunn da det er med på å gi en fin ramme rundt bryllupe, i tilleg til at det er tradisjonelt.

Skrevet
Fra jeg var helt liten har jeg hatt en ønske om å gifte meg i kirken, av den grunn da det er med på å gi en fin ramme rundt bryllupe, i tilleg til at det er tradisjonelt.

Jeg vil si at den holdningen tyder på at du fremdeles er ganske liten. Herregud, jenter... :roll:

Gjest Oxford
Skrevet
Hvis den ene er medlem i statskirka og KUN vil gifte seg der, mens den andre er utmeldt og KUN vil gifte seg borgerlig, så må nødvendigvis en av partene gi seg dersom de vil gjennomføre et bryllup. :)

Selv er jeg utmeldt av statskirka, kan ALDRI tenke meg å gifte meg der, og heldigvis er min samboer av samme mening, så jeg slipper et sånt dilemma. Må være et vanskelig valg.

Helt enig. For øvrig er jeg i samme situasjon som deg - heldigvis. :jepp:

Skrevet
Jeg vil si at den holdningen tyder på at du fremdeles er ganske liten. Herregud, jenter... :roll:

Er helt greit at du ikke har de samme tankene som meg - vi er jo alle forskjellige!

Og det var det jeg tenkte når jeg var liten ihvertfall (hva du gjorde eller ikke vet jeg ikke noe om). Hvilke jenter har vel aldri drømt og bryllupet sitt som liten, og sett for seg kjolen, pynten og hele familien til stede??

Jeg bare lurte på hvordan det var med giftemål i kriken når en av partene er utmedlt jeg, go det fikk jeg svar på. Takk for det, dere som svarte meg på det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er helt greit at du ikke har de samme tankene som meg - vi er jo alle forskjellige!

Og det var det jeg tenkte når jeg var liten ihvertfall (hva du gjorde eller ikke vet jeg ikke noe om). Hvilke jenter har vel aldri drømt og bryllupet sitt som liten, og sett for seg kjolen, pynten og hele familien til stede??

Jeg bare vil minne deg på at vi er forskjellige, også vi kvinner i mellom og det er langt i fra alle som har drømt om bryllupet sitt som barn.

For å svare på TS's spørsmål så tror jeg det har mye å si på hva presten i kirken man gifter seg mener. Jeg tror jeg har hørt noe om at selv om begge er utmeldt, kan man gifte seg i kirken om presten godkjenner det.

Skrevet

Jeg er utmeldt av statskirken i voksen alder fordi jeg ikke er kristen. Men det betyr ikke at jeg er imot alt kirken står for. Jeg er f.eks. enig med kirken i synet på ekteskapet. Dessuten er det viktig for min tilkommende mann at vi gifter oss i en viss kirke som han har tilknytning til, derfor velger vi å gjøre det sånn.

For å svare på spørsmålet i hovedinnlegget: Det holder i prinsippet at den ene er medlem, men den enkelte prest har anledning til å nekte å vie dere hvis det strider mot hans samvittighet, på samme måte som den enkelte prest har anledning til å nekte å vie fraskilte. Men jeg tror det er sjelden at en prest nekter.

Gjest lucky08
Skrevet
Jeg lurer på en ting, og håper dere kan svare meg på den.

Hvilke regler er det i kirken når en av partene er utmeldt av statskirken? Kan man allikevle gifte seg i kirken, eller må man gifte seg andre steder da?

Samboeren min meldte seg ut denne uken, og kom plutselig til å tenke på dette i den sammenhengen.

jeg leste på nettsiden kirken.no(eller et annet sted) at presten kan nekte å vie dere dersom bare en er medlem av kirka.

Skrevet

Det er bra vi bor her i norge og ikke i et kristent land. Flere utenlandske bruder jeg har pratet med har rett og slett opplevd og måtte bytte kirke fordi presten mener de ikke burde vies, og fordi de ikke får reist til kirke før de vier seg (presten nekter å vie folk han aldri har møtt og kjenner).

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilke jenter har vel aldri drømt og bryllupet sitt som liten, og sett for seg kjolen, pynten og hele familien til stede??

Nå generaliserer du veldig. Dette var din drøm, ikke min! Jeg har aldri drømt om stort bryllup med hvit kjole og hele familien til stedet. Og mange andre jenter har heller ikke det.

Skal jeg gifte meg så vil det sannsynligvis skje i en human-etisk seremoni på selvvalgt sted. Med kaffe og kaker til de innbydte etterpå. Men aller helst skulle jeg giftet meg på en norsk ambassade i Stillehavsområdet, for så å gå rett ut til bryllupsreisen.

Drømmer er forskjellige. Din er ikke universell.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Samboeren min har sagt at hvis jeg ønsker meg å gifte meg i kirken, ja så gjør vi det. Det er kanskje litt "teit" gjort ovenfor parene hvor begge partene er innmeldt i kirken, ikke vet jeg.

Helt enig med du :jepp:

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal legge seg bort i andres valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...