Gjest Stjernedryss Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Jeg søkte om utsettelse på selvangivelsen og fikk det til ut mai. Glemte selvfølgelig å levere den, så derfor sendte jeg den i posten i dag. Jeg hadde et par endringer. Nå er det jo sånn at man godkjenner automatisk dersom man ikke leverer, så jeg lurer på om det får noen konsekvenser for meg at jeg leverte for sent.
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Neppe. Det var et år jeg glemte å levere. Da fikk jeg 700 kr i bot, men det er sikkert annerledes nå som den blir automatisk godkjent.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #4 Skrevet 1. juni 2008 Fra i år så gir man vel aksept til den ferdig utfylte når man ikke leverer inn i tide. Så du får nok ikke bot, men kanskje du ikke får med de endringene du hadde i oppgjøret. Men jeg ville ikke sett bort fra at de godtar dem hvis du har sendt i dag, i og med at siste dagen i mai var en lørdag. Kan jo hende de godtar litt forsinkelse i postgang etc.
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Jeg synes det i hvertfall er rart om de ikke skulle godta endringene. Endringene er ikke til min fordel, og jeg sparer skatt hvis de ikke godtar det.
Kai H. Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er litt usikker, men mener du kan levere rettelser til selvangivelsen i inntil tre år og kreve ny gjennomgang om du har nye opplysninger. Det var i alle fall svaret jeg fikk for to år siden da jeg tok kontakt med Skatteetaten ang. tap på salg av aksjefond som jeg hadde glemt å føre opp året før.
Gjest Glør Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Tidligere år har jeg levert opptil 2-3 måneder for seint, uten at det har kommet på noe ekstra utover eventuell restskatt og renter. Endret 2. juni 2008 av Glør
Gjest Gjest_NINA_* Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Jeg synes det i hvertfall er rart om de ikke skulle godta endringene. Endringene er ikke til min fordel, og jeg sparer skatt hvis de ikke godtar det. Eh, kan du ha glemt å levere med vilje?
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Eh, kan du ha glemt å levere med vilje? Nei, ærlig talt. Jeg har ingen som helst forventninger om å tjene på å levere for sent. Jeg er redd for å få bot jeg.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Eh, kan du ha glemt å levere med vilje? Har du lest tråden?
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Det var et år jeg glemte å levere. Da fikk jeg 700 kr i bot, men det er sikkert annerledes nå som den blir automatisk godkjent. Min selvangivelse har jeg ikke forandret på.Jeg har ikke sendt inn min da den da blir automatisk godkjent. Er dette riktig eller har jeg driti meg ut nå?
henine Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 jeg tror ikke du får bot. Nytt i år er at om du ikke har noen endringer så slipper du å levere den inn. Så da har den blitt levert uten endringer.
Gjest Sativa Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 jeg tror ikke du får bot. Nytt i år er at om du ikke har noen endringer så slipper du å levere den inn. Så da har den blitt levert uten endringer. Er dette virkelig sant? Over hele landet? Aarrghh, hvorfor får jeg aldri greie på sånt mon tro?
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Er dette virkelig sant? Over hele landet? Aarrghh, hvorfor får jeg aldri greie på sånt mon tro? Lønner seg å lese aviser, veiledning til selvangivelse, mm.
Wonders Skrevet 7. juni 2008 #15 Skrevet 7. juni 2008 om man ikke har endringer trenger man ikke gjøre noe. Har man derimot endringer og er sein med innleveringen, da kan du risikere en liten bot, SAMT å få utbetalt først til høsten. De som følger regler kommer først, og en liten fugel har funnet ut at ligningen er ferdig ca 25 juni. Dvs at da kommper pengene dersom du har levert innenfor fristen. Ligningen i april/mai er jo bare foreløpig...har man endringer blir de endret etterhvert som saksgangen går, derfor må man vente litt ekstra så de får med så mange som mulig.
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 14. juni 2008 #16 Skrevet 14. juni 2008 Hei, snublet over denne tråden når jeg søkte på nettet etter div. info om selvangivelser. Jeg må fortelle en liten historie, til tross for at jeg tviler på at dette kan skje i 2008: Min far leverte selvangivelsen manuelt hos ligningskontoret i 1995, 3 dager for sent (med god grunn). Men, ligningskontoret rotet den bort (dette skjer også ofte, selv om man ikke skulle tro det), og min far endte opp som gjeldsoffer i 13 år som følge av uriktig beregnet straffeskatt, enda til han faktisk hadde levert (!) Det har løsnet noenlunde for min far, og det norske systemet har forhåpentligvis blitt bedre nå i 2008. Uansett, her er mitt tips: Myndighetene og ligning roter man ikke med. Kommer du feil ut vil du oftest ikke møte noen særlig velvilje eller hjelpende hånd i systemet. Du bør for sikkerhetsskyld ta denne saken opp med ligningskontoret direkte og sørge for at du får signert et papir som viser at ligningsmyndighetene faktisk har mottatt selvangivelsen din nå - KREV SIGNATUR - DU HAR RETTIGHETER. Og så får du ta den lille boten som evt. måtte komme som følge av forsinkelsen.. Ikke meningen å skremme noen, men det kan være smart å forsikre seg om at alt er OK og at selvangivelsen er mottatt! For den ekstra nysgjerrige, les mer om vår sak her: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article622287.ece
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 16. juni 2008 #17 Skrevet 16. juni 2008 Og, det skal jo selvfølgelig nevnes at det ble klaget jevnlig de første årene etter 1995-ligningen ble rotet bort, men til og med ikke i møte med ligningskontor ville etaten rote opp i rotet sitt. Enkeltmannen endte opp som gjeldsslave, maktesløs ovenfor staten.
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Og, det skal jo selvfølgelig nevnes at det ble klaget jevnlig de første årene etter 1995-ligningen ble rotet bort, men til og med ikke i møte med ligningskontor ville etaten rote opp i rotet sitt. Enkeltmannen endte opp som gjeldsslave, maktesløs ovenfor staten. Takk for utfyllende svar. Selv om det ikke akkuratt var så veldig beroligende lesing...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Takk for utfyllende svar. Selv om det ikke akkuratt var så veldig beroligende lesing... Vel, denne saken er nok ikke representativ for hva som vanligvis skjer om du leverer for sent eller om selvangivelse ikke blir registrert mottatt hos ligningskontor, men den er heller et vitnesbyrd om hvor lite du har å stille med hvis myndighetene behandler deg urettferdig på grunnlag av sine egne feil, og hvor myndigheter ikke ønsker å rydde opp eller hjelpe, og hvor ingen enkeltindivider i staten ønsker å innrømme feil eller ta ansvar for å finne en løsning til tross for at den vanskeligstilte faktisk roper om hjelp for å bevise sin uskyld. Så du skal nok ikke la dette eksemplet gjøre deg urolig, fordi det er et helt spesielt tilfelle i grunn. Men ta kontakt med ligningskontor og få en dokumentasjon på at den faktisk ER mottatt - ingen kan hindre deg i å be om en signert bekreftelse på dette, men du kan oppleve at folka i etaten ikke ønsker å gi deg en slik. Det er forskjell på ligningskontorene, noen har en bra praksis. Andre er elendige og er ikke særlig hjelpsomme. Denne holdningen, som finnes hos kemner og ligningskontorer i landet, må endres. PS: jeg soper ikke alle under en kam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå