Gå til innhold

Slapp katt

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane
Skrevet

er fosterhjem for en nyyyydelig kattepus. Denne 2 år gamle pusen er normalt sett ganske sky og leken og nekter å ligge i fanget. Dersom vi løfter henne opp spreller hun som regel ganske mye, iallefall om vi holder henne mer enn 20 sekunder.

Men i dag gjorde jeg det samme, la henne i fanget mitt. Og hun ble liggende, helt slapp! Ble litt bekymret og tenkte hun kanskje var dehydrert(hun liker ikke å drikke fra skåla tror jeg,kniper henne ofte i å slikke badevann fra dusjen) så jeg tømte litt vann i hånda mi og hun slikket det i seg. Jeg fylte på 3 ganger og hun drakk alt!

Så gikk hun av fanget mitt og la seg helt slapp ved siden av meg.

Hun har vært utekatt før,men er innekatt nå.Vi har hatt alle vinduene i leiligheten oppe(selv da vi var ute en tur) og hun har ligget i sola og fått vind på seg om hun skulle trenge det. Hun har ikke like mye matlyst lenger(kommer som regel løpende til mattid nr 2 i fem-tida,men denne gangen kom hun ikke uansett hvor mye jeg rista på skåla)og leker heller ikke.

Er dette bare slapphet pga varmen eller noe annet?Får jo gratis dyrlege av FOD dersom jeg skulle trenge det, men tenkte jeg skulle høre om noen hadde samme erfaringer i sommervarmen.

Håper det ikke er noe galt med pusen min:(

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Katten min er også litt slappere i varmen, men dette virket jo litt vel slapt kanskje. Dersom du vil lure katten til å drikke mer kan du sette mange små skåler med vann rundt omkring. Siden katter opprinnelig er ørkendyr 'må' de smake på vannkilder de kommer forbi for å sjekke vannet. Ellers er katten min glad i å drikke rett fra krana, og det får hun lov til på badet, da lar jeg vannet sildre slik at hun får i seg litt deilig iskaldt vann.

Skrevet

Ta tempen på katten og sjekk om den har feber. Normal temp hos en katt er 38,5 grader.

Sjekk også tannkjøttet - det skal være lyserosa, ha en frisk farge. Trykk på det med fingeren, da skal det bli hvitt der du trykket og gå hurtig tilbake til normal farge igjen.

Har du mistanke om at den er dehydrert, kan du løfte litt av huden hennes og slippe, den skal gå tilbake med en gang - henger den litt trenger katten vann.

Du kan gi den vann - gjerne tilsatt litt druesukker om du har dette, via en pipette eller sprøyte.

Nå som det er så varmt er det viktig at katten får i seg nokk væske.

Unngå i det lengste iskaldt vann (gjelder også hunder) for i varmen kan iskaldt vann komme osm et sjokk i magen og skape magekramper - noe som ikke er så veldig behagelig.

Skrevet

Hvis hun har vært ute før og er inne nå kan det hende hun rett og slett ikke forventet at det skulle være så varmt der inne og ikke har drukket nok og dermed har det bare ballet seg på.

Gjest LanaLane
Skrevet

huff, er bekymra enda. Skal se det an til i morgen og så kontakte dyrlegen om hun virker like slapp.

Prøvde å sette på springen til henne og bar henne dit for å vise henne det, men da kan dere tro hun ble vill! har et par kloremerker for å si det sånn. Lot henne lukte litt på kattemynte og da ble hun også våken..

Men likevel, hun lå i fanget til samboeren min(som hun egentlig er ganske redd for siden han pleier å herje med henne ofte) og hadde halvåpne øyne som stirret opp i taket. Skremte meg litt.

Huden hennes er fin, går raskt tilbake om jeg drar litt i den, men tannkjøttet er veldig veldig lyst med store, hvite områder. Hun pleier å stå i døra når vi kommer hjem,men i dag lå hun bare på plassen sin. Huffamei, skulle ønske dyrene kunne snakke!

Skrevet

Jeg ville nok tatt henne til dyrlegen for en sjekk. Om hun faktisk bare er dehydrert så får hun saltvannsoppløsning med sprøyte rett i kroppen og det pleier å funke ganske bra.

Gjest LanaLane
Skrevet

I dag virker hun helt fin..så det var nok utmattelse:) Hoppet og spratt rundt meg i morges da jeg stod opp og ventet på meg da jeg kom hjem fra jobb.

Takk likevel for alle råd, nå vet jeg iallefall å ta det på alvor:)

Og takk fra pusen min selvfølgelig!

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noe særlig lurt å la en utekatt bli innekatt?

Maser den om å komme ut?

Uansett, sett skåler med vann andre steder enn der dere vanligvis ikke har vannet til katten.

Katter liker å slurpe i seg vann der den vanligvis ikke gjør det/får det!

Jeg kan aldri ha vannet mitt i fred på stuebordet feks. for da kommer katten å drikker av det selvom pus sin vannskål er full!

Katter liker forresten lunkent vann best!

Gjest LanaLane
Skrevet
Er det noe særlig lurt å la en utekatt bli innekatt?

Maser den om å komme ut?

Katten min MÅ være innekatt fordi jeg bare er fosterhjem for henne.Men når hun skal i et permanent hjem skal hu få være ute:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...