Gjest renni Skrevet 18. mai 2003 #1 Skrevet 18. mai 2003 Vi har nettopp feiret 17 mai og jeg har så lyst på bunad. Men økonomien tillater ikke en så stor investring. Men går det ann å kjøpe ting etterhvert ? er det lurt ? takknemlig for synspunkt på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2003 #2 Skrevet 18. mai 2003 Kanksje ikke svar på spørsmålet ditt, men hva med å sette en viss sum penger på konto hver måned, for så å kunne kjøpe det man trenger når det har blitt nok på kontoen? Jeg har også bestemt meg for å kjøpe meg bunad, men skal gjøre som nevnt over. Hvilken bunad er det du skal ha da? :D
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mai 2003 #3 Skrevet 18. mai 2003 Hva slags bunad vil du ha da? Minnie
Retz Skrevet 18. mai 2003 #4 Skrevet 18. mai 2003 Fikser du broderinga selv, så blir det ikke så avskrekkende dyrt. Kan du montere i tillegg så slipper du enda billigere unna.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mai 2003 #5 Skrevet 18. mai 2003 Jeg vet ikke engang om man kan kjøpe en bunad stykkvis, jeg ville heller spart opp til å kjøpe bunaden komplett med sølv fremfor å ha en halvferdig bunad i mange år. Det kommer jo også an på hva slags bunad man vil ha, de rimeligste bunadene ligger vel på mellom 12 og 15 tusen kroner mens de dyreste kommer opp i 50 til 60 tusen komplett med sølv og alt tilbehør. Minnie
Retz Skrevet 18. mai 2003 #6 Skrevet 18. mai 2003 Det går an å kjøpe stykkevis, men det anbefales ikke pga faren for fargeforskjell i stoffet. Dette gjelder hvis man f.eks. skal ha en bunad hvor stakk, lue, forkle osv er i samme stoff.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2003 #7 Skrevet 18. mai 2003 Retz: Har du noen aning hvor mye man sånn cirka kan spare på å sy og sette sammen bunaden selv? Farmora til samboeren har nemlig sydd mange bunader, og har tilbudt seg å sy min også, men jeg vet ikke om hun kan sette den sammen da.. :oops:
monja Skrevet 18. mai 2003 #8 Skrevet 18. mai 2003 Jeg har nå Lundebydrakten, men skal ha Nordlandsbunaden en eller annen gang. Kommer til å kjøpe den uferdig så jeg kan brodere den selv. Sparer utrolig masse penger på det. Ellers hadde den kostet nærmere 30 000 kroner. Så jeg vil nok anbefale å spare til du har nok penger til alt på grunn av forskjeller i fargene på stoffet. Blir ikke pent med en bunda i fler fargenyanser
Retz Skrevet 18. mai 2003 #9 Skrevet 18. mai 2003 Angeleyes: Beklager, aner ikke hva en fiks ferdig koster, men forskjellen dreier seg om en del tusenlapper. Jeg broderte dattera mi sin bunad, tilnærma voksen størrelse, og etter hva jeg husker kom den på ca 6.000 kr i stoff, tråd, perler og diverse småting. Dette er en Hardangerbunad, og de er ikke av de dyreste. Hadde aldri brodert i mitt liv før jeg hoppa på hardangersømmen, men det gikk lekende lett. Piss åff keik! Monteringa overlot jeg klokelig nok til andre, den kom på 1500 kr. Kjente monteringsdama, og fikk det billig.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2003 #10 Skrevet 18. mai 2003 Du kan jo dele opp som følger hvis du har råd: kjøpe stoff [*]få brodert bunaden [*]få montert bunaden [*]kjøpe sølv [*]kjøpe sko
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. mai 2003 #11 Skrevet 19. mai 2003 Du kan jo dele opp som følger hvis du har råd: kjøpe stoff [*]få brodert bunaden [*]få montert bunaden [*]kjøpe sølv [*]kjøpe sko Skulle akkurat til å foreslå det. Sørg bare for å kjøpe alt stoffet samtidig så du unngår fargeforskjell, det må være kjedelig. Og om du skal brodere selv, sørg for å gjøre dette riktig. På min bunad er det nemlig "regler" for hvilken vei stingene skal ligge, og ditt og datt. Lykke til
Tusenfryd Skrevet 19. mai 2003 #12 Skrevet 19. mai 2003 Og man kan ønske seg mansjettknapper til bursdag og en liten sølje til jul - dette kan ta noen år, men er verd det! Se på Divas innlegg i tråden om å pynte seg 17.mai på Generell debatt.
Dødspingvinen Skrevet 19. mai 2003 #13 Skrevet 19. mai 2003 Det går fint an å kjøpe ting til bunaden etterhvert. På en god del trenger man ikke alt sølvet med en gang. Den ser flott ut allikevel. Også er det en del sølv man ikke skal ha før en er gift (men vet ikke helt om du er det?) Jeg har kjøpt og fått ting etterhvert, og har snart helt komplett bunad. Det gleder jeg meg til :D
Suzy Skrevet 19. mai 2003 #14 Skrevet 19. mai 2003 Det går helt fint å kjøpe plagg etter plagg. Det gjør jeg. Har for lengst innsett at det ikke kommer til å bli nok til overs i hverdagen til at jeg klarer å legge til side 50.000,- (som bunaden jeg vil ha koster tilsammen...). Derfor har jeg begynt å kjøpe del for del. Første året fikk jeg igjen på skatten og kjøpte liv, i år har jeg kjøpt skjorte, neste år håper jeg å få råd til stakken osv, osv... Lykke til! Suz
Gjest renni Skrevet 19. mai 2003 #15 Skrevet 19. mai 2003 Tusen takk for alle svar på innlegget. Dere ga meg en del ideer. Jeg skal ha rød trønderbunad og den er det ikke mye broderi på med unntak av vesken.
Gjest eminel Skrevet 19. mai 2003 #16 Skrevet 19. mai 2003 Jeg kan tenke meg at min Hardangerbundad må ha kostet mellom 20-30 000 kr. Det var moren min som sydde alle broderiene, og en venninne av henne som sydde bringkluten. Søljene fikk jeg etterhvert som jeg vokste opp av slektningene mine. Det er sikkert den letteste måten å spare penger og kjøpe litt og litt etterhvert!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå